Product Owner OTL

Opdrachtnummer
7531
Opdrachtgever
Gemeente Amsterdam
Datum
1 september 2022 tot 1 september 2023
Uren per week
voor 24 uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Noord-Holland
Functie type
Overige
Sluitingsdatum
19 augustus 2022
Verlengingsopties
1 jaar

Gemeente Amsterdam

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Amsterdam

Introductie

Voor de Gemeente Amsterdam zijn wij op zoek naar een Product Owner OTL.

Opdracht inhoud

Binnen het Ingenieurs Bureau Amsterdam zijn wij op zoek naar een Product Owner OTL, voor het domein Openbare Ruimte / Binnen Stedelijk Gebied.

Ben jij de kritische en doelgerichte Product Owner, die ervaring heeft met het tot stand brengen van een OTL binnen de werkzaamheden van het Ingenieursbureau en de Assets, dan ben je erg welkom om ons team te komen versterken! De directie V&OR coördineert samen met het Ingenieursbureau de ontwikkeling van BIM instrumenten ILS en de OTL AIM en PIM. Door het Ingenieursbureau wordt in bovenstaande ontwikkeling samen met V&OR en het I-domein Ruimte en Economie ingezet op de digitalisering van de informatiestroom van projecten naar beheer en andersom. Onderdeel van het Programma is het komen tot digitale gestructureerde informatieleveringen in de keten op basis van een OTL (Object Type Bibliotheken) en een ILS (Informatie Levering Specificatie).

Binnen het Programma digitalisering van het Ingenieursbureau is een Product Owner voor het ontwikkelen van verschillende OTL's van belang. Voor de begeleiding van de OTL ontwikkeling en de aansturing van de OTL Modelleurs is deskundigheid en ervaring met betrekking tot BIM, OTL (Object Type Bibliotheken) en informatielevering (ILS) nodig, die binnen de eigen organisatie niet beschikbaar is. Vanuit een aantal kennisinstituten en publieke opdrachtgevers, waaronder Amsterdam, worden deze OTL's op basis van de OTL -IMBOR ontwikkeld. Doel van de inhuur is er voor te zorgen, dat dataleveringen op basis van een OTL plaatsvinden in projecten en verbonden worden met de (door)ontwikkelde OTL's -BOR van de beheerder. Tevens vindt de verdere ontwikkeling van de OTL voor gebruik in het primaire engineering- en voorbereidingsproces. Het beschikbaar stellen van de OTL aan de organisatie binnen de ICT architectuur van Amsterdam en het opzetten van de beheer organisatie OTL.

De Product Owner is vertegenwoordiger van de Business voor het product, toetst de tussentijdse resultaten en accepteert het eindproduct. Op basis van lopende initiatieven worden features (deelproducten) door het productmanagement digitalisering en Product Owners opgesteld en met de initiatiefeigenaren afgestemd.

De initiatiefeigenaren en het productmanagement team stellen de uitgangspunten en acceptatie criteria op waaraan een feature moet voldoen zodat de Product Owner de ontwikkeling van de OTL kan sturen en het ontwikkelteam de correcte opdracht kan meegeven om de juiste oplossing te bedenken en te maken. De OTL is modulair in opzet en betekent dat er meerdere directies/stakeholders zijn. De Product Owner vertegenwoordigd dus de initiatiefeigenaren en is gesprekspartner voor het productmanagement team en de business en helpt hen bij de invulling van hun rol als eigenaar van desbetreffende OTL modules.

De Product Owner bewaakt de functionele criteria waaraan de oplossing moet voldoen. Hiervoor haalt de Product Owner de eisen en wensen op bij de business, structureert deze in heldere features en user stories in zijn/haar team productbacklog en stelt samen met de business en productmanagement team de prioritering hiervan vast. De Product Owner houdt overzicht over de werking, toepassing en beheer van de OTL in meerdere directies. Om een integrale afstemming tot stand te brengen met de ontwikkelteams en de stakeholders worden er kwartaalplanningsevenementen en demo/review sessies gehouden. Het productmanagement team neemt besluiten over de inrichting, prioriteiten en ontwerpkeuzes voor de OTL. De Product Owner en het productmanagement team bereiden ook de besluitvorming voor de initiatiefeigenaren voor.

werkzaamheden * Creëert en bewaakt de productvisie; * Verantwoordelijk voor heldere scope, roadmap, budget, resources (met hulp van de Scrum Master) en teamdoelen; * Vertegenwoordigt het klantbelang en inventariseert en prioriteert (samen met de stakeholders) de wensen en eisen van diverse stakeholders; * Werkt nauw samen met de Scrum Master en de teamleden (developers); * Bepaalt het 'WAT' (welke features en user stories) door het team opgepakt moet worden en kan ook de toegevoegde waarde daarvan uitleggen. Het team is verantwoordelijk voor 'HOE' het werk gedaan wordt en bepaalt de mogelijke oplossingen; * Prioriteert en beheert de Team Backlog in afstemming met de Cockpit, andere Product Owners en belanghebbenden om zo de geleverde klantwaarde te maximaliseren; * Is aanspreekpunt tussen de klant (de Business) en het team; * Haalt feedback op bij belanghebbenden op de geleverde klantwaarde na elke sprint of iteratie; * Monitort en rapporteert de portfoliovoortgang; * Werkt aan het draagvlak voor het gebruik van het systeem bij de betrokken onderdelen en afdelingen binnen de Gemeente Amsterdam (V&OR, G&O. Stadsdelen, Ingenieursbureau en Project Management Bureau en eventueel andere deelnemers die kunnen aansluiten)

Organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s) Amsterdam groeit! Elk jaar komen er meer bezoekers, bewoners en bedrijven naar onze prachtige stad. Bij de gemeente Amsterdam werken we met 14.000 collega's dagelijks aan een veilige, schone stad waar het goed wonen, werken en ontspannen is. Dit doen we voor de miljoenen bezoekers van evenementen, maar ook voor de buurman die graag een bloemperkje voor de deur wil. Je kunt je voorstellen dat het hierbij belangrijk is dat we assets zoals verhardingen, bruggen, kademuren en openbare verlichting goed onderhouden. Energietransitie, klimaatadaptatie, mobiliteitstransitie, een veilige infrastructuur, een leefbare openbare ruimte; het zijn grote opgaves. Ons ingenieursbureau werkt hieraan met bijna 1.000 collega's. Dit zijn dé partners binnen de stad op het gebied van inkoop, techniek en projectrealisatie in grond-, weg- en waterbouw. Diverse constructeurs, hydrologen, werkvoorbereiders, Projectleiders, directievoerders, planners, risico-analisten en innovatie-aanjagers bieden expertise op water- en deltatechnologie, stedelijke inrichting en milieu, infrastructuur, verkeersadvies, project- en contractmanagement. Zij werken onder meer aan het creëren van land voor IJburg, de instandhouding van tientallen bruggen en kilometers walmuur, de renovatie van tunnels en de inrichting van honderden straten en vele gebiedsontwikkelingen

Binnen het cluster Ruimte & Economie van de gemeente Amsterdam staat digitalisering hoog op de agenda. We kunnen ons werk alleen goed doen als we continu beschikken over goede informatie over onze stad. We werken in een informatieketen en ontvangen en maken data en informatie. Informatie is ons hoofdingrediënt bij het ontwikkelen, bouwen en beheren van onze stad. Daarmee houden we Amsterdam leefbaar, duurzaam, veilig, toegankelijk en toekomstbestendig. We investeren in nieuwe skills, kennis en werkwijzen om data om te zetten in waarde voor onze burgers, ondernemers en bezoekers. Maar ook voor onszelf en voor onze opdrachtgevers en -nemers.

Eisen en wensen

  1. Je bent in het bezit van een erkende HBO diploma;
  2. Aantoonbaar 2 jaar of meer praktische ervaring met IMBOR, IMGEO/BGT en NEN2660 in de OTL modelleringscontext en aansturing daarvan;
  3. Minimaal 10 jaar ervaring in het aansturen van specialisten/experts;
  4. Minimaal 5 jaar ervaring met OTL en Linked data technologie;
  5. Zeer ruime ervaring met Open Standaarden en de OTL-BOR;
  6. Ervaring met werkzaamheden binnen een Ingenieursbureau;
  7. Ervaring met werken in een bestuurlijk gevoelig en complexe omgeving;
  8. Ervaring met SAFe, Agile, Scrum en/of DevOps;
  9. Ervaring met BIM (level 2);
  10. Affiniteit met procesmanagement analyse/inrichting van primaire, ondersteunende en managementprocessen icm aanverwante bedrijfsprocessen;
  11. Minimaal 2 jaar ervaring met OTLBOR en LinkedData (CROW/provincies) en/of de Amsterdamse OTLaim;
  12. Ervaring met de werkzaamheden zoals benoemd bij de werkzaamheden, bij voorkeur binnen een gemeentelijke organisatie.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever. Voor de periode van de opdracht gaan wij met u een tijdelijk dienstverband aan.

Overige informatie in verband met Corona  
Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.