Senior beleidsadviseur onderwijs 24 - 32 uur

Opdrachtnummer
7468
Opdrachtgever
Gemeente Amsterdam
Datum
1 september 2022 tot 1 april 2023
Uren per week
voor 28 uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Noord-Holland
Functie type
Beleids- en Adviesdiensten
Sluitingsdatum
22 augustus 2022
Verlengingsopties
Ja

Gemeente Amsterdam

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Amsterdam

Introductie

Voor de Gemeente Amsterdam zijn wij op zoek naar een Senior beleidsadviseur onderwijs 24 - 32 uur.

Opdracht inhoud

Draag je steentje bij aan verbetering van het onderwijs in een snelgroeiende stad! We zoeken een beleidsadviseur die zich in wil zetten voor spannende uitdagingen in team voortgezet onderwijs/middelbaar beroepsonderwijs (VO/MBO). Belangrijke accenten in de werkzaamheden zijn coördinatie van het beleid voortijdig schoolverlaten (voortijdig schoolverlaten) zowel binnen de gemeente als regionaal, en de uitvoeringsagenda jongeren in een kwetsbare onderwijspositie. De adviseur is daarnaast flexibel inzetbaar op andere beleidsprioriteiten en opdrachten binnen het team. Het team VO/MBO is georganiseerd in 2 clusters, het VO en het MBO. Jij werkt in het cluster MBO dat wordt aangestuurd door een cluster coördinator. Over dit cluster: belangrijk onderdeel van het gemeentelijke mbo-beleid is de Amsterdamse mbo-agenda, het beleid m.b.t. jongeren in een kwetsbare onderwijspositie, en de aanpak voorkomen van voortijdig schoolverlaten en de daarbij behorende RMC-taak. We investeren in een goede aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, de overstap vo-mbo en leven lang ontwikkelen. Het cluster is bovendien afdelingsbreed verantwoordelijk voor schoolveiligheid en het leerplichtbeleid

Verantwoordelijkheden:

  • Je schrijft bestuurlijke voordrachten, draagt zorg voor het soepel verlopen van het bestuurlijk proces, een goede en tijdige afhandeling van onder andere raadsvragen en wethouder brieven en stroomlijnt informatieverzoeken;
  • Je springt in bij diverse taken en opdrachten binnen het team en werkt hierbij samen met verschillende collega's;
  • Je vertaalt rijksbeleid naar gemeentelijk beleid;
  • Je vervult de rol van opdrachtgever richting uitvoerende organisaties en personen;
  • Je bouwt actief samenwerkingsrelaties op en hebt goed oog voor samenhang met andere beleidsontwikkelingen;
  • Je draagt zorg voor periodieke terugkoppeling over voortgang en resultaten aan collega's en het teamhoofd;
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en beheren van contracten, aanbestedingen en subsidiebrieven;
  • Je houdt de financiële kaders goed in het oog en rapporteert afwijkingen tijdig;
  • Je signaleert knelpunten in de uitvoering, lost deze indien mogelijk zelf op of escaleert indien nodig;
  • Je haalt kennis van buiten naar binnen (goede praktijkvoorbeelden, landelijke ontwikkelingen, ervaringen in andere steden en van andere gemeenten).

Organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De ambitie van de gemeente is dat alle Amsterdamse kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, ongeacht hun achtergrond. Het bevorderen van kansengelijkheid en kwaliteit in het onderwijs heeft topprioriteit. De afdeling Onderwijs werkt nauw samen met de scholen in de stad. De afdeling heeft het grootst aantal fte van OJZD en werkt aan:

  • voorschoolse- en vroegschoolse educatie;
  • toezicht en handhaving kinderopvang;
  • zorgen dat alle kinderen en jongeren de schoolloopbaan doorlopen die past bij hun capaciteit en potentie, zowel in het primair onderwijs (po), het voortgezet onderwijs (vo) als het mbo;
  • zorgen dat alle jongeren maximale, bij hun capaciteiten passende aansluiting vinden op de arbeidsmarkt;
  • andere thema's zoals: het lerarentekort, het toelatingsbeleid en passend onderwijs.

Eisen en wensen

  1. Je hebt in de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam.
  2. Je dient minimaal 1 relevante referentie op te geven Vul in: organisatie - naam contactpersoon - telefoonnummer contactpersoon.
  3. Je toon aan in maximaal 1 A4tje waarom jij dé ideale kandidaat bent
  4. Indien je in de afgelopen 6 maanden een (vergelijkbare) opdracht hebt uitgevoerd bij de gemeente Amsterdam, vermeldt dan de opdrachtgever, opdracht en einddatum
  5. Je beschikt over een hbo/wo werk- en denkniveau en kennis van relevante wet- en regelgeving op het terrein van jeugd en onderwijs.
  6. Je bent in het bezit van een erkende hbo diploma. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  7. Je hebt aantoonbare ervaring met bestuurlijke advisering en beschikt over goede schrijf - en adviesvaardigheden.
  8. Je bent initiatiefrijk en heeft ervaring met projectmatig werken.
  9. Je hebt aantoonbare kennis van het voortgezet onderwijs en mbo in Amsterdam. Met name gericht op de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt en de positie van jongeren in een kwetsbare positie.
  10. Je hebt aantoonbare kennis van de wijze waarop in Amsterdam de (jeugd)zorg is ingericht.
  11. Je bent in staat om goed het overzicht te bewaren.
  12. Je bent in staat om de uitvoerende instellingen te informeren, te interesseren, te stimuleren en te disciplineren.
Gesprek

z.s.m

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever. Voor de periode van de opdracht gaan wij met u een tijdelijk dienstverband aan. Salarisindicatie € 5.800 tot maximaal € 8.100 bruto per maand op basis van 40 uur. (afhankelijk van leeftijd en ervaring).

Overige informatie in verband met Corona  
Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.