Implementatiecoördinator ILS, AIE en OTL

Opdrachtnummer
7467
Opdrachtgever
Gemeente Amsterdam
Datum
9 september 2022 tot 9 september 2023
Uren per week
voor 24 uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Noord-Holland
Functie type
Interim management
Sluitingsdatum
19 augustus 2022
Verlengingsopties
Ja

Gemeente Amsterdam

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Amsterdam

Introductie

Voor de Gemeente Amsterdam zijn wij op zoek naar een Implementatiecoördinator ILS, AIE en OTL.

Opdracht inhoud

Asset management en (her-)ontwikkeling van de openbare ruimte vereisen actuele en betrouwbare data over de ligging, staat en functioneren van onze assets in de openbare ruimte. De directies Verkeer en Openbare Ruimte, Ingenieursbureau en het i-Domein Ruimte en Economie werken daarom samen in verschillende programma's zoals de digitalisering mutaties assets (BIM) om de informatiestroom rondom mutaties de projecten in de openbare ruimte, te digitaliseren, structureren en standaardiseren. Met als doel om over betrouwbaardere, volledigere en actuelere informatie over ons areaal te beschikken. Daarvoor maken we nadrukkelijk gebruik van BIM (in de definitie van Bouwwerk Informatie Management). Het programma is gestart met het ontwikkelen van een aantal instrumenten (b.v. een Informatie Leverings-Specificatie Beheer Openbare Ruimte (ILS AIE) en een Objecten Bibliotheek Beheer Openbare Ruimte (OTL)). Om uiteindelijk de doelstellingen van het programma te realiseren is vooral de implementatie van deze instrumenten en werkwijze in het projectenproces essentieel om te komen tot informatieleveringen met actuele, betrouwbare en gestandaardiseerde data vanuit de projecten.

De opdracht / functie betreft het begeleiden van de implementatie van de BIM instrumenten, ILS AIE en OTL en de werkwijze ten aanzien van informatieleveringen in de projectenteams (inclusief de betrokken aannemers). Inmiddels zijn de eerste proefprojecten gestart. We verwachten in 2023 een stevige toename van het aantal proefprojecten, en werken de komende jaren toe naar een brede implementatie van informatieleveringen vanuit al onze projecten. Tevens wordt vanuit jouw rol verwacht om hier het deel te nemen te nemen in het opzetten, schrijven en verder vorm te geven van de ILS Ontwerp & Engineering voor de projecten met een 3D ontwerp component.

Jouw rol is eerste aanspreekpunt voor de BIM (proef-) projecten. Je helpt ze op weg, maakt ze wegwijs in onze BIM instrumenten en werkwijze en je staat klaar voor ze als ze hulp nodig hebben (zowel de interne collega's als die van de aannemer). Je werkt hier nauw samen met b.v. een data steward vanuit de ambtelijke opdrachtgever voor het faciliteren van de juiste informatieleveringen. Je bent 'vliegende keep', je staat stevig in je schoenen, je kent ons instrumentarium en kan deze op een duidelijke en eenvoudige manier overbrengen aan onze collega's. Daarbij verspreid je onze visie op BIM voor ketenintegratie en bouw je mee aan de strategie om vanuit de BIM (proef-) projecten te komen tot bredere implementatie. Belangrijk onderdeel van het werk is ook de (sturing op) kwaliteitsmanagement, versiebeheer voor ons instrumentarium enz. Daarbij zal je in het verlengde hiervan jezelf bezig houden met het opzetten, schrijven en verder vorm te geven van de ILS Ontwerp & Engineering voor de projecten met een (3D) ontwerp component.

Organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

Amsterdam groeit! Elk jaar komen er meer bezoekers, bewoners en bedrijven naar onze prachtige stad. Bij de gemeente Amsterdam werken we met 14.000 collega's dagelijks aan een veilige, schone stad waar het goed wonen, werken en ontspannen is. Dit doen we voor de miljoenen bezoekers van evenementen, maar ook voor de buurman die graag een bloemperkje voor de deur wil. Je kunt je voorstellen dat het hierbij belangrijk is dat we assets zoals verhardingen, bruggen, kademuren en openbare verlichting goed onderhouden. Energietransitie, klimaatadaptatie, mobiliteitstransitie, een veilige infrastructuur, een leefbare openbare ruimte; het zijn grote opgaves. Ons ingenieursbureau werkt hieraan met bijna 1.000 collega's. Dit zijn dé partners binnen de stad op het gebied van inkoop, techniek en projectrealisatie in grond-, weg- en waterbouw. Diverse constructeurs, hydrologen, werkvoorbereiders, Projectleiders, directievoerders, planners, risico-analisten en innovatie-aanjagers bieden expertise op water- en deltatechnologie, stedelijke inrichting en milieu, infrastructuur, verkeersadvies, project- en contractmanagement. Zij werken onder meer aan het creëren van land voor IJburg, de instandhouding van tientallen bruggen en kilometers walmuur, de renovatie van tunnels en de inrichting van honderden straten en vele gebiedsontwikkelingen

Binnen het cluster Ruimte & Economie van de gemeente Amsterdam staat digitalisering hoog op de agenda. We kunnen ons werk alleen goed doen als we continu beschikken over goede informatie over onze stad. We werken in een informatieketen en ontvangen en maken data en informatie. Informatie is ons hoofdingrediënt bij het ontwikkelen, bouwen en beheren van onze stad. Daarmee houden we Amsterdam leefbaar, duurzaam, veilig, toegankelijk en toekomstbestendig. We investeren in nieuwe skills, kennis en werkwijzen om data om te zetten in waarde voor onze burgers, ondernemers en bezoekers. Maar ook voor onszelf en voor onze opdrachtgevers en -nemers.

Eisen en wensen

  1. Je hebt in de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam.
  2. Je dient minimaal 1 relevante referentie op te geven Vul in: organisatie - naam contactpersoon - telefoonnummer contactpersoon.
  3. Je toon aan in maximaal 1 A4tje waarom jij dé ideale kandidaat bent
  4. Je beschikt minimaal over een HBO werk- en denkniveau.
  5. Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring op het snijvlak tussen bouw en ICT in de GWW / bouw sector.
  6. Je hebt aantoonbare ervaring met en kennis van het organiseren van informatie-uitwisseling tussen ketenpartners in de bouwsector.
  7. Je hebt aantoonbare ervaring met grote multidisciplinaire projecten in de GWW / bouw sector.
  8. Je hebt aantoonbare ervaring met / kennis van de BIM-loket standaarden in Nederland (minimaal COINS, OTL/ILS).
  9. Je hebt aantoonbare ervaring met kwaliteitsmanagement (o.a. ISO9001).
  10. Je hebt aantoonbare ervaring met informatiemanagement conform ISO19650.
  11. Je hebt aantoonbare ervaring met / kennis van de BIM-loket standaarden in Nederland (minimaal, OTL/ILS).
  12. Je hebt ervaring met de toepassing van BIM (in brede definitie van Bouwwerk Informatie Management) bij grote opdrachtgevers bouw / GWW met een asset management portefeuille.
  13. Je bent bekend met het forum voor standaardisatie en de daar aanwezige pas-toe-of-leg-uit-lijst.
Gesprek

z.s.m

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever. Voor de periode van de opdracht gaan wij met u een tijdelijk dienstverband aan. Salarisindicatie € 4.900 tot maximaal € 6.700 bruto per maand op basis van 40 uur. (afhankelijk van leeftijd en ervaring).

Overige informatie in verband met Corona  
Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.