Leerplichtambtenaar 20-36 uur

Opdrachtnummer
7342
Opdrachtgever
Gemeente Amsterdam
Datum
1 september 2022 tot 28 februari 2023
Uren per week
voor 28 uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Noord-Holland
Functie type
Juridisch, Onderwijs
Sluitingsdatum
22 augustus 2022
Verlengingsopties
Ja, tot 31 augustus 2023

Gemeente Amsterdam

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Amsterdam

Introductie

Voor de Gemeente Amsterdam zijn wij op zoek naar een Leerplichtambtenaar 20-36 uur.

Opdracht inhoud

De Leerplichtambtenaar heeft als wettelijke en primaire kerntaak het recht op onderwijs van leerlingen en studenten te bewaken en erop toe te zien dat het leerrecht wordt gewaarborgd. De Leerplichtambtenaar geeft namens B&W uitvoering aan de Leerplichtwet en een gedeelte van de RMC wetgeving. De Leerplichtambtenaar werkt samen met de verschillende ketenpartners in het sociale domein en levert binnen deze context maatwerk op de verschillende dossiers.

De functie van Leerplichtambtenaar richt zich op:

  • Toezicht en handhaving;
  • Regie, preventie, voorlichting en advies.

De Leerplichtambtenaar heeft een eigen caseload en ziet erop toe dat leerplichtigen op school staan ingeschreven, behandelt ongeoorloofd verzuim en uitval, voert gesprekken met leerlingen, ouders en school en behandelt aanvragen inzake verlof, vervangende leerplicht en vrijstelling. De Leerplichtambtenaar is bevoegd te handhaven (BOA). Bij geconstateerde overtredingen maakt de Leerplichtambtenaar zo nodig proces-verbaal op en draagt zorg voor een sluitende dossieropbouw. Hierbij volgt de Leerplichtambtenaar de methodische aanpak schoolverzuim (MAS). De Leerplichtambtenaar is verantwoordelijk voor de vastlegging van de informatie t.a.v. zijn behandelingen in ERISA, vervaardigt voortgangs-/verantwoordingsrapportages over afgelegde bezoeken, overleggen en gesprekken

Organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

Leerplicht is een onderdeel van de afdeling Onderwijs en Leerplicht en bevat meer dan 100 professionals die iedere dag waken voor het leerrecht van alle Amsterdamse kinderen. In Amsterdam hebben we drie leerplichtteams die de scholen in die gebieden bedienen: Team Oost, Team Noord-Zuid en Team West. Daarnaast kent de leerplichtorganisatie een team Kwaliteit en Informatie en een team Ondersteuning en Assistentie.

Eisen en wensen

  1. Je hebt in de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam.
  2. Je dient minimaal 1 relevante referentie op te geven Vul in: organisatie - naam contactpersoon - telefoonnummer contactpersoon.
  3. Je toon aan in maximaal 1 A4tje waarom jij dé ideale kandidaat bent
  4. Je beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau.
  5. Je bent bij voorkeur in het bezit van een afgeronde hbo-opleiding in een relevante richting zoals sociaal juridische dienstverlening of maatschappelijk werk.
  6. Je hebt minimaal 3 jaar ervaring in de functie van Leerplichtambtenaar in een grootstedelijke context.
  7. Je hebt gedegen ervaring met de relevante wet- en regelgeving, zoals de Leerplichtwet, RMC-wetgeving, wet op het primair- en voortgezet onderwijs.
  8. Je hebt bij voorkeur ervaring in het sociaal domein.
  9. Je hebt bij voorkeur gemeentelijke of grootstedelijke ervaring.
Gesprek

z.s.m

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever. Voor de periode van de opdracht gaan wij met u een tijdelijk dienstverband aan. Salarisindicatie € 3.400 tot maximaal € 5.100 bruto per maand op basis van 40 uur. (afhankelijk van leeftijd en ervaring).

Overige informatie in verband met Corona  
Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.