Senior Projectmedewerker

Opdrachtnummer
6471
Opdrachtgever
Belastingdienst
Datum
1 augustus 2022 tot 31 januari 2023
Uren per week
voor 36 uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Zuid-Holland
Functie type
Projectmanagement
Sluitingsdatum
5 juli 2022
Verlengingsopties
Ja

Belastingdienst

Adres

X

Postcode

X

Plaats

Den Haag

Introductie

Voor de Belastingdienst zijn wij op zoek naar een Senior Projectmedewerker.

Opdracht inhoud

De Belastingdienst staat voor een grote en complexe veranderopgave om te verbeteren op verschillende terreinen. De uitvoeringsopgave van de Belastingdienst is in de afgelopen decennia uitgebreid met een groot aantal fiscale en niet-fiscale taken. De Belastingdienst is een organisatorisch complexe uitvoerder geworden met een breed scala aan taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. De additionele taken zorgen voor uitvoeringstechnische complexiteit en vragen veel politiek-bestuurlijke aandacht.

In het rapport “Back to Basics” adviseert ABDTopConsult de Belastingdienst onder meer “Start voor de huidige niet-fiscale taken een traject, waarbij op basis van het limitatieve kader wordt besloten welke taken afgestoten kunnen worden en hoe de transitie naar een andere uitvoerder eruitziet”. Als resultaat hiervan geldt er voor verzoeken voor het uitvoeren van nieuwe niet-fiscale taken inmiddels een standaard limitatief afwijkingskader.

Om ook beter zicht te krijgen op bestaande niet-fiscale taken heeft EY eind september 2021 een onderzoek naar taken van de Belastingdienst gepresenteerd. Daarbij is er zowel gekeken naar de opdrachtgevende departementen als ook naar de onderverdeling van de taak zelf. Er is daarbij een onderscheid gemaakt tussen fiscale, niet-fiscale en duale taken. In dit onderzoek zijn 278 niet fiscale en 159 duale taken geïdentificeerd.

De lijst die EY heeft opgeleverd geeft beperkt inzicht in de taken zelf. Zo blijven vragen over hoe deze taak ooit bij de BD is beland en de capaciteit die met de taak is gemoeid onbeantwoord. Om de gesprekken met de verschillende stakeholders aan te kunnen gaan (zoals bijvoorbeeld toekomstige beoogde uitvoerders) is er meer informatie over de niet-fiscale taken op de lijst nodig.

Daartoe wordt een projectgroep ingesteld met als opdracht voor de niet-fiscale en duale taken tot een haalbaarheids en doelmatigheidsanalyse te komen van 4 mogelijke vervolgacties per taak. Deze 4 vervolgacties zijn:

  1. Het behouden van een taak.
  2. Het aangaan van een gesprek met het opdrachtgevende departement over de uitvoeringskosten.
  3. Het elders onder brengen van een niet-fiscale taak (zoals aanbevolen door ABDTOPConsult)4. Het opheffen van een taak. Hiertoe dient de projectgroep een objectieve analyse, clustering en weging van de taken op de EY-lijst te maken. Daarbij zal de taskforce de volgende gegevens in kaart te brengen:
  4. Aantal FTE
  5. Proces taak
  6. Organisatorische en IV-vervlechting met andere processen
  7. Financiële omvang, werkelijke uitvoeringskosten en structuur
  8. Niet-fiscale competentie benodigd voor de taak
  9. Historie van taak; wat is de context waarbinnen de taak ooit bij de BD is geland?
  10. Verantwoordelijke directies, zowel aan opdrachtgevende kant als DGBD-kant
  11. Mate waarin taak op dit moment volledig wordt uitgevoerd
  12. Criteria benoemd in het bestaande afwegingskader in acht nemen bij het besluiten over de vervolgactie.
  13. In kaart brengen van mogelijke alternatieve uitvoerders.

Omdat het aantal te onderzoeken taken erg groot is en de uitvoerbaarheid van een volledige inventarisatie niet vaststaat is besloten de projectgroep te starten met de opdracht om eerst 7 taken uit te werken in de eerste 6 maanden. Aan de hand van deze resultaten zal een mogelijke vervolgopdracht worden bepaald. Deze 7 taken zijn:

  1. Bureau WWFT;
  2. Aanwijzen algemeen nut beoogde instellingen (ANBI) en sociaal belang behartigende instelling (SBBI);
  3. Behandelen verzoek aanmerking van een onroerende zaak als landgoed;
  4. Verlenen van toegang tot en inzage in alle gegevens die de minister EZK nodig heeft voor de uitvoering van de Mijnbouwwet;
  5. Fiscale toets voorgenomen bestuurders;
  6. Verrekening neveninkomsten TK, EK en EP-leden;
  7. BEH (is al aangewezen als oefencasus, maar we hebben alsnog meer info nodig. Wellicht kan de tasforce dit leveren). BEH bestaat onder andere uit:
  8. Deponeringsplicht jaarrekeningen;
  9. Opsporing en handhaving faillissementsfraude;
  10. Inschrijfplicht en handelsregisterwet;
  11. Het houden van toezicht op het onrechtmatig gebruik van de beschermde titels van accountants;
  12. Bankbreuk door faillieterechtspersonen.

Deze projectgroep zal opgehangen worden onder de concerndirectie UHB en vandaar aangestuurd worden.

Periodiek zal de projectgroep de werkgroep niet-fiscale taken van een update voorzien van de stand van zaken. De werkgroep niet-fiscaletaken richt zich op nieuwe verzoeken van niet-fiscale taken.

De beoogde samenstelling van deze projectgroep is als volgt:

  • (1 fte) Meewerkend projectleider/Bestuurlijk adviseur [EXTERN]; planning en aansturing project, primair voeren interviews, analyse van bevindingen en verzamelde informatie;
  • (1 fte) senior Projectmedewerker [EXTERN]; plannen afspraken, steller stukken, maken rapportages, beoordeling input, cijfermatige verwerking, verslaglegging etc;
  • (0.5 fte) Financieel-adviseur/DG-controller; in kaart brengen organisatorische/financiële omvang; (0.3 fte) Bestuurlijk adviseur UHB; eerste lijn inhoudelijke aansturing taskforce, afstemming met stuurgroep/begeleidingsgroep/driehoek en (0.2 fte) Communicatie adviseur; draagvlak voor exercitie.
  • (0.5 fte) IV-adviseur; in kaart brengen IV omvang.

Per niet-fiscale taak kunnen medewerkers uit de organisatie gevraagd worden mee te participeren in gesprekken over de taak of informatie aan te leveren (bijv. betrokken medewerkers bij processen bij de niet fiscale taak, een DO-controller e.d.). Dit om informatie over IV, de keten, het proces en de geldstromen achter een taak te achterhalen.

Deze uitvraag betreft de senior projectmedewerker (!).

  • Standplaats: Den Haag, maar optioneel ook op andere BD kantoren in Nederland.
  • Start is 1 augustus of eerder.

Competenties

  • Onderzoeksvaardigheden.
  • Analytisch.

Eisen en wensen

  1. Ervaring in het schrijven van beleidsnotities.
  2. Kennis van uitvoeringsorganisaties.
  3. Ervaring in projectmatig werken in uitvoeringsorganisatie.
  4. Netwerk binnen de overheid en/of relevante stakeholders.
  5. Kennis politiek bestuurlijke domein enervaring met relevante juridische of (onderwerp)technische kennis
Gesprek

n.t.b.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Overige informatie in verband met Corona  
Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.