Bedrijfsarts

Opdrachtnummer
6289
Opdrachtgever
Gemeente Alphen aan den Rijn
Datum
25 juli 2022 tot 25 juli 2023
Uren per week
voor 5 uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Zuid-Holland
Functie type
Care, Juridisch
Sluitingsdatum
8 juli 2022
Verlengingsopties
mogelijk maar nog niet bekend

Gemeente Alphen aan den Rijn

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Alphen aan den Rijn

Introductie

Voor de Gemeente Alphen aan den Rijn zijn wij op zoek naar een Bedrijfsarts.

Opdracht inhoud

De afgelopen jaren hebben we meer ingezet op beheersing van het verzuim. Dit heeft geresulteerd in een verzuimpercentage van 4,9% in 2021 tov 5,77% in 2020.

In 2021 is een nieuwe bedrijfsarts gestart en we willen graag een tweede bedrijfsarts zodat we de domeinen kunnen koppelen aan een vaste bedrijfsarts en meer kunnen inzetten op de preventiekant.

Binnen de organisatie benaderen we verzuim vanuit het gedragsmodel. De direct leidinggevende is de casemanager van het verzuim en waarbij deze op verzuimgebied ondersteund wordt door de verzuimregisseur. De bedrijfsarts heeft gezien zijn medische professie een zorgplicht in het kader van de WGBO. Als bedrijfsarts heb je uiteenlopende bedrijfsgeneeskundige taken op het gebied van verzuimbegeleiding, gezondheidsbescherming . Deze taken combineer je met een integrale adviesrol op het terrein van arbeid en gezondheid. Daarnaast draag je bij aan belangrijke thema’s zoals vitaliteit, duurzame inzetbaarheid en de eventuele maatregelen rondom corona.

De werkzaamheden en verantwoordelijkheden bestaan uit:

  • Voeren van een laagdrempelig spreekuur inclusief het Arbeidsomstandigheden spreekuur.
  • Adviseren aan de medewerker en leidinggevende over verzuim/gebrek met betrekking tot arbeidsongeschiktheid, ongeschiktheid voor de functie, verzuimbegeleiding, verzuimpreventie, doorverwijzing 2e lijnszorg en doorverwijzing voor inzet van diensten vanuit het bedrijfszorgpakket.
  • Proactief, gevraagd en ongevraagd advies m.b.t. verzuimproblematiek en specifieke onderwerpen zoals wettelijke rechten en plichten van werkgever en werknemer bij arbeidsongeschiktheid, subsidiemogelijkheden, verplichtingen richting het UWV en het op derden verhalen van loondoorbetalingsverplichtingen.
  • Verslaglegging spreekuren met een helder re-integratieadvies (binnen systemen van de gemeente, met uitzondering van medische verslaglegging).
  • Adviseren bij (dreigend) langdurig verzuim over de re-integratie met een ruime blik vooruit en het opstellen van formulieren in het kader van de Wet verbetering poortwachter die hij/zij als bedrijfsarts aan moet leveren.
  • Deelname aan overleggen, zoals SMO met leidinggevenden, periodiek overleg met onze preventiemedewerker (over arbeidsomstandigheden) en overleg met de Ondernemingsraad.

Wie zoeken we?

De gemeente Alphen aan den Rijn werkt volgens het eigen regiemodel, waarbij leidinggevenden primair zelf verantwoordelijk zijn voor de verzuimbegeleiding, team P&O het agendabeheer verzorgt en andere externe partners betrokken worden bij bijvoorbeeld arbeidsdeskundig onderzoek, re-integratie 2e spoor en medische interventies.

In de praktijk is het hanteren van het gedragsmodel nog volop in ontwikkeling. Van de bedrijfsarts wordt verwacht dat zijn/haar rol bijdraagt in de doorontwikkeling naar het gedragsmodel en de leidinggevenden en medewerkers daarvoor handvatten aanreikt.

De gemeente Alphen aan den Rijn is op zoek naar een praktisch ingestelde, onafhankelijke bedrijfsarts die een juiste afweging kan maken tussen bedrijfsbelangen en de individuele mens. Dit uit zich onder meer in het vooraf dan wel achteraf verifiëren van relevante zaken bij leidinggevenden en/of behandelaren alvorens een advies te geven.

De gemeente Alphen aan den Rijn vraagt om flexibiliteit en bereikbaarheid. Dat is onder andere zichtbaar in het ‘tussendoor’ telefonisch bereikbaar zijn voor voorbespreking, maar ook voor afstemming met betrekking tot lopende verzuimcases. De spreekuren kunnen zowel online als fysiek zijn. In ons gemeentehuis hebben wij een spreekkamer ingericht.

De gemeente Alphen aan den Rijn kijkt uit naar een bedrijfsarts die up to date kennis heeft van wet–en regelgeving, die goed luistert en op analytische wijze relevante aspecten binnen de gezondheidsstatus van de medewerker bekijkt (oorzaak / gevolg, vraag achter de vraag etc.). Een bedrijfsarts die een boodschap met oog voor de mens kan overbrengen, aansluiting zoekt bij de belevingswereld van de medewerker of leidinggevende, maar hierin wel een eigen standpunt blijft bezien.

Van het spreekuur wordt een to-the-point (schriftelijke en eventueel telefonische) terugkoppeling verwacht, waarbij nadrukkelijk de vraagstelling van de leidinggevende wordt meegenomen.

Ook verwachten we dat de bedrijfsarts zorgt voor vervanging tijdens verlof.

Organisatie

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Je zit binnen onze organisatie altijd in een thuisteam met vakcollega’s en een teamleider. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

Competenties

  • Analytisch;
  • To-the-point in mondelinge en schriftelijke communicatie;
  • Gevraagd en ongevraagd advies;
  • Verbindend en communicatief vaardig;
  • Flexibel (inzetbaarheid, bereikbaarheid, extra overlegmomenten);
  • Omgevingsbewust en gericht op samenwerking tussen en met organisatie, medewerker en andere (zorg)professionals;
  • Oplossingsgericht (denken in mogelijkheden).

Eisen en wensen

  1. Je hebt een BIG registratie;
  2. Je garandeert de continuïteit van de dienstverlening; bij afwezigheid langer dan 5 werkdagen dient inschrijver zorg te dragen voor gelijkwaardige en aanvaardbare vervanging.
  3. Je hebt minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als arboarts en/of geregistreerd bedrijfsarts;
  4. Je hebt aantoonbare kennis van de Ziektewet, Wet verbetering poortwachter, Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en Arbeidsomstandighedenwet;
  5. Je hebt tenminste twee schriftelijke referenties, waarin minimaal twee van de onderstaande competenties worden onderschreven;
  6. Je hebt minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring bij een (semi-)overheidsorganisatie.
Gesprek

14 juli 2022

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Overige informatie in verband met Corona  
Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.