Project Manager Informatievoorziening Versterkingsopgave TBO

Opdrachtnummer
6190
Opdrachtgever
Gemeente Amsterdam
Datum
1 augustus 2022 tot 31 juli 2023
Uren per week
voor uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Noord-Holland
Functie type
Projectmanagement
Sluitingsdatum
6 juli 2022
Verlengingsopties
30-06-2024

Gemeente Amsterdam

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Amsterdam

Introductie

Voor de Gemeente Amsterdam zijn wij op zoek naar een Project Manager Informatievoorziening Versterkingsopgave TBO.

Opdracht inhoud

Wegtunnels zijn belangrijke en complexe schakels in het stedelijk hoofdwegenet en daarmee cruciaal voor de bereikbaarheid van Amsterdam. De beschikbaarheid van de tunnels garanderen is een verantwoordelijkheid van V&OR. De organisatie die hiervoor zorgdraagt, de Tunnelbeheerorganisatie (TBO), die functioneel wordt aangestuurd door de Tunnelbeheerder, heeft veel onder handen. Naast de dagelijkse werkzaamheden staan er ook nog een aantal (grote) ontwikkelingen op de planning. Keuze in ambitieniveau en de wijze waarop dat te bereiken, zijn belangrijk voor de TBO en V&OR als geheel. Daarnaast ligt er een belangrijke relatie met Stedelijk Beheer waar assetmanagement in de volle breedte wordt doorontwikkeld en het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam (AWA) dat is ondergebracht bij Metro en Tram (MeT). Met het overdragen van een aantal tunnelprojecten naar MeT is er niet alleen een nieuwe organisatorische situatie ontstaan, maar zijn ook de ambities verruimd. Onderdeel van het programma AWA is namelijk het ontwikkelen van toekomstbestendige tunnels die bijvoorbeeld beter voldoen aan nieuwe eisen en waar mogelijk een nog hogere beschikbaarheid kennen dan vandaag de dag al het geval is.

Bij het Tunnelbeheer van Amsterdam heeft men hier op geanticipeerd en de afgelopen jaren een aantal onderzoeken laten uitvoeren om te komen tot gedegen adviezen. De conclusie is dat er actie nodig is om te professionaliseren. In de afgelopen jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van tunnelbeheer. Er is onder andere een nieuwe tunnel geopend (de Spaarndammertunnel), er zijn renovatieprojecten gestart, er heeft (deels) een verschuiving plaatsgevonden in het opdrachtgeverschap en het ingenieurswerk van tunnelprojecten naar Metro en Tram (MeT) en de tunnelbeheerorganisatie is versterkt in capaciteit en kwaliteit.

Een andere belangrijke ontwikkeling is daarnaast het onderzoeksrapport van de commissie Cloo, waarin onder andere aanbevelingen zijn gedaan ten aanzien van het (versterken van) het tunnelbeheer. Eén van de aanbevelingen richtte zich op samenwerking met andere tunnelbeheerorganisaties. Dit heeft de verkenning naar samenwerkings-mogelijkheden gestimuleerd. Het goed beheren van complexe systemen zoals tunnels vraagt om specifieke expertise(s) en ervaring en goed, zelfs uitmuntend assetmanagement! Verbeterslagen moeten waar mogelijk passen in de bredere assetmanagementopgave van de gemeente Amsterdam. Deze opgave vraagt continu aandacht van de tunnelbeheerder en de bijbehorende tunnelbeheerorganisatie.

Op basis van de onderzoeken, en de doelstellingen komende vanuit de hiervoor beschreven ontwikkelingen met elk hun eigen ambitie, is medio december 2019 door V&OR besloten om verder in te zetten op de doorontwikkeling van de TBO met als ambitie om verder te ontwikkelen naar: * Een professionele assetmanagementorganisatie die aantoonbaar in control is (maturity level 3) en optimaliseert in de balans tussen prestaties, kosten en risico's. Dit alles op basis van actuele, betrouwbare en ontsluitbare informatie. De TBO wil onder andere: * Het zogenaamde 'Niveau 3' uit het Maturity Model als ambitie te gaan bereiken in de komende 4 tot 6 jaar. Dit betekent dat de TBO haar processen heeft beschreven, zo goed mogelijk heeft ingericht en ook daadwerkelijk zo werkt; * Kansrijke samenwerkingsverbanden met andere tunnelbeheerders in het land verder te verkennen en uit gaan bouwen om de samenwerking te benutten.

Het realiseren van deze ambitie is vertaald naar een aantal doelstellingen in deze versterkingsopgave: * Informatievoorziening * Professioneel opdrachtgeverschap * Programmering * Governance in de eindsituatie * Veiligheid & Cybersecurity

Als Project Manager Informatievoorziening (PM-IV) is het aan jou om de eerste doelstelling tot een succesvolle implementatie te leiden. De PM-IV geeft invulling aan het Werkpakket 'Informatievoorziening op orde' en het succesvol implementeren hiervan binnen de gestelde budgetten en time frames is het doel. De basis voor dit werkpakket wordt gevormd door het PvA 'Informatievoorziening op orde' wat opgesteld is binnen de kaders van het Programma Versterkingsopgave. Een belangrijk uitgangspunt is de ontwikkeling vanuit de basis van de informatiebehoefte en het werkproces. Het begin, de 'IST', is deels omschreven. De 'SOLL', de gewenste situatie, is ook nog deels omschreven worden. Duidelijk is wel, dat er meerdere (digitale) systemen gekozen en ingericht moeten gaan worden. Het programma AWA is op volle toeren bezig met de renovatie van de Piet Hein tunnel, die eind 2022 opgeleverd wordt. Voor deze oplevering moet het (digitale) informatielandschap ingericht zijn om deze tunnel weer in beheer te kunnen nemen; er zit dus tijdsdruk op deze opgave. De asset tunnels valt binnen Stedelijk Beheer (onderdeel Verkeer & Openbare Ruimte), als 1 van de assets van onze openbare ruimte in de stad Amsterdam. Stedelijk Beheer is als afdeling het programma 'doorontwikkeling asset management' gestart. Belangrijk is, dat de asset Tunnels aangehaakt blijft bij deze ontwikkeling en dus is de samenwerking en communicatie met het programma doorontwikkeling asset management key.

De Versterkingsopgave krijgt invulling vanuit een nauwe samenwerking tussen de TBO en het programma AWA. Er wordt vanuit een gezamenlijke structuur en doelstellingen gewerkt. De PM-IV die wij voor ogen hebben is een PM-er die niet 'op afstand aanstuurt' maar meedenkt en vooral ook meewerkt. De PM-IV kan organiseren en waar nodig delegeren. De PM-IV maakt deel uit van het Programmateam Versterkingsopgave en stemt daarbij af met en rapporteert aan de Programmamanager Versterkingsopgave. * Het Werkpakket 'Informatievoorziening' uitvoeren * Leiding geven aan het projectteam / werkgroep * Bewaken van planning en budget

Organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s) Verkeer en Openbare Ruimte (V&OR) staat voor de bereikbaarheid, de veiligheid, de inrichting en de kwaliteit van de openbare ruimte van Amsterdam. De 5 Amsterdamse tunnels zijn (naast bruggen, kademuren, wegen, verkeerslichten, groen, etc.) hiervoor een belangrijke schakel. Tunnelbeheer gaat over het borgen van een veilige en vlotte doorstroming van deze schakel in het netwerk van de stad. De missie van de Tunnel Beheer Organisatie (TBO) is daarom: Weggebruikers kunnen vrijwel altijd vlot en veilig de tunnels door. De tunnels worden continu bewaakt en bediend vanuit de Verkeerscentrale. Veiligheidszorg maakt integraal onderdeel uit van alle processen. Instandhouding geschiedt op een duurzame en toekomst vaste wijze, bezien vanuit lifecycle perspectief. Prestaties, kosten en risico's zijn inzichtelijk en met elkaar in evenwicht.

Eisen en wensen

  1. Je hebt in de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam;
  2. Je hebt een WO werk- en denkniveau;
  3. Je hebt minimaal een HBO diploma technische studie, asset managent of informatie management is een pre;
  4. Je hebt aanvullende opleiding(en) op het gebied van organisatie- of veranderkunde;
  5. Je hebt minimaal 5 jaar relevante werkervaring met organisatie ontwikkeltrajecten, informatie implementatie projecten, verander opgaves of versterkingsopgaves;
  6. Je hebt aantoonbare ervaring met het trekken van een werkgroep/programma tot een succesvol resultaat;
  7. Je hebt kennis van en ervaring met de ontwikkeling en/of verbetering van (werkpakket-) planning, besturing en informatievoorziening;
  8. Je hebt recente, na 2015, vergelijkbare werkzaamheden/onderwerpen verricht;
  9. Je hebt recente, na 2015 ervaring in de gemeente Amsterdam directie Verkeer & Openbare Ruimte.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever. Voor de periode van de opdracht gaan wij met u een tijdelijk dienstverband aan. Salarisindicatie € 5.517 tot maximaal € 7.351 bruto per maand op basis van 40 uur. (afhankelijk van leeftijd en ervaring).

Overige informatie in verband met Corona  
Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.