Kwartiermaker Klusteam(s).

4472
Opdrachtnummer
4472
Opdrachtgever
Gemeente Arnhem
Datum
15 mei 2022 tot 15 mei 2023
Uren per week
voor 24 Uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Gelderland
Functie type
Interim management, Projectmanagement
Sluitingsdatum
29 april 2022
Verlengingsopties
Ja
Opdracht type input
ZZP

Gemeente Arnhem

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Arnhem

Introductie
Voor de Gemeente Arnhem zijn wij op zoek naar een Kwartiermaker Klusteam(s)..
Opdracht inhoud

Met de Arnhemse Aanpak Energie Armoede (AAEA) helpen we inwoners met een laag inkomen om energie te besparen. We werken hierin nauw samen met 4 externe uitvoeringspartijen, de corporaties, sociale wijkteams en wijk- en bewonersinitiatieven. In de huidige aanpak bezoeken energiecoaches van de Energiebank huishoudens zo’n 3 tot 5 keer. Tijdens deze bezoeken geeft de energiecoach de inwoner inzicht in hun eigen energiegedrag. Daarbij brengt de energiecoach ook kleine energiebesparende maatregelen aan. Denk aan het vervangen van gloeilampen door led, het plaatsen van tochtstrippen en radiatorfolie. Zo helpt de energiecoach een inwoner grip te krijgen op de energierekening. Energiearmoede is altijd een onderdeel van een bredere armoedesituatie. Daarom willen we onze coaches ook trainen zaken te signaleren en juist door te geven aan onze partners als het sociale wijkteam en initiatieven in de buurt. We willen dit ook zoveel mogelijk uitvoeren door mensen en initiatieven in de buurt. Zo verstevigen we het sociale weefsel. Als wij er straks niet meer zijn, redt de wijk het ook zonder ons. De doelgroep betreft, naar schatting, inmiddels 9.500 huishoudens. Door de stijging van de gasprijzen en de stijgende inflatie is het aantal huishoudens in nood de afgelopen maanden flink gestegen. Het aantal neemt alleen nog maar meer toe wanneer meer huishoudens geconfronteerd worden met de jaarafrekening van hun energierekening. Ieder minima huishouden ontvangt een compensatie van €800,-. Daarnaast geeft het Rijk alle gemeenten extra geld om deze huishoudens te helpen om energie te besparen (de zogenaamde BZK-gelden). Zo helpen we hen ook op langere termijn.

Een andere maatregel hiervoor zou, het inzetten van klusteams of b uurtklusbedrijven kunnen zijn. Een buurtklusbedrijf is wat het woord ook al aangeeft. Het is een organisatievorm in de buurt waar de klussers uit de buurt voor werken en door worden betaald. De inwoners uit de wijk betalen de inzet van de klussers. Van de wijk voor de wijk door de wijk. In het Spijkerkwartier is hiervoor een businesscase ontwikkeld. Zie bijlagen in de map op de R:schijf. In vele wijken lopen ook vrijwillige klusjesmannen rond die af en toe de handen uit de mouwen steken voor de buurt. In de wijken St. Marten/ Klarendal en t Broek (stichting het Broek om hoog) bestaat er al zo’n initiatief. En ook in Malburgen lijkt zoiets al te ontstaan vanwege een opdracht aan de opbouwwerker over energiearmoede. We denken dat er meer van dit soort initiatieven in Arnhem zijn, maar hebben dit niet onderzocht. Coördinatie en aansturing vanuit de aanpak energie armoede moet hierop nog worden georganiseerd. Mogelijk moeten de klussende vrijwilligers zelfs nog worden opgeleid voor het aanbrengen van de specifieke bespaarmaatregelen. Wanneer we ons gedachtengoed eer aan willen doen, dan zouden we per Arnhem-Oost wijk een klusteam moeten hebben. Hiermee bestendigen we een wijkinitiatief in de wijk (van voor door). De situatie is echter nijpend en de extra BZK-middelen die het rijk heeft ingezet, en waaruit we het klusteam willen financieren, moeten voor 1 mei 2023 zijn uitgegeven.

Daarom korte klappen nu en duurzaam beleggen voor later Dat wat snel geregeld kan worden moeten we nu doen. De inzet van de klusbus van de woningbouwverenigingen lijkt voor de hand te liggen, maar deze moet nog opgezet worden. De inzet van klussers wordt hierbij verbonden aan de Arnhemse Aanpak Energie Armoede . Immers de energiecoaches komen ook achter voordeuren en signaleren regelmatig woninggebonden ongemak m.b.t. energieverbruik. Om de inwoner goed te helpen, moeten hier meteen stappen gezet kunnen worden. De samenwerken is daarom logisch en voorop staat dat het voor de inwoner helpend en begrijpelijk is en blijft. Het duurzaam organiseren vraagt mogelijk om een andere oplossing. Het idee hiervoor tot nu toe ishet opzetten van klusteams in de wijk zelf. Het lijkt nu slim om in het Spijkerkwartier te starten omdat de organisatie, huisvesting en coördinatie daar al een plek heeft.

Eisen en wensen

Geen specifieke eisen geformuleerd.

Gesprek

z.s.m

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Overige informatie in verband met Corona  
Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.