Coördinator opschoning financiële administratie (16-20)

41858
Opdrachtnummer
41858
Opdrachtgever
Gemeente Hardenberg
Datum
19 Januari 2026 tot 19 Juli 2026
Uren per week
voor 20 Uur per week.
Status
Open
Regio
Overijssel
Functie type
Finance
Sluitingsdatum
5 Januari 2026
Verlengingsopties
4x6 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Hardenberg

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Hardenberg

Introductie
Voor de Gemeente Hardenberg zijn wij op zoek naar een Coördinator opschoning financiële administratie (16-20).
Opdracht inhoud

De gemeente bereidt de aanbesteding van een nieuw financieel systeem voor. Vooruitlopend daarop willen we zoveel mogelijk verbeteringen, opschoningen en procesoptimalisaties binnen het huidige systeem doen. Of, als dat nog niet mogelijk is, alvast in kaart brengen. Zo zorgen we dat de organisatie klaar is voor het herontwerp en de implementatie van het nieuwe systeem.

De coördinatorneemt de regie over dit voorbereidingsproces. Je stuurt binnen je project werkgroepen aan, bewaakt de kwaliteit en werkt in sommige gevallen zelf actief mee. De rol vraagt om zowel organisatorische sturing als inhoudelijk kennis van financiële processen. Je informeert de teamleider F&C regelmatig over de voortgang.

Doel van de opdracht is het aanjagen, coördineren en monitoren van verbeter- en opschoningsacties in het huidige financiële systeem (SAP) en de daarbij horende processen. Waar nodig steek je ook zelf je handen uit de mouwen. Het doel: een actuele en goed ingerichte financiële administratie vóór de start van de aanbesteding. De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:

  • Projectleiding en coördinatie
    • Leiden van de regiegroep financieel systeem in nauwe samenwerking met de teamleider F&C.
    • Coördineren en bewaken van de voortgang, planning en kwaliteit van de werkgroepen, die zijn gericht op verbeteracties in diverse systeemonderdelen en administratieve processen.
    • Projectmatig aansturen en ondersteunen van trekkers en deelnemers van de werkgroepen.
    • Signaleren van knelpunten, risico’s en afhankelijkheden tussen werkgroepen.
    • Zorgen voor samenhang van de initiatieven binnen deze opdracht met de aanbesteding van het financiële systeem.
  • Kwaliteit en inhoudelijke bijdrage
    • Monitoren van de kwaliteit van opgeleverde procesbeschrijvingen, werkinstructies en systeemeisen.
    • Waar nodig zelf deelnemen aan of begeleiden van werkgroepen met inhoudelijke proceskennis.
    • Stimuleren van uniforme proces- en documentatieopzet.
    • Bewaken van (data)kwaliteit en consistentie in grootboekschema’s en stamgegevens.
  • Aanjagen en rapporteren
    • Actief aanjager van voortgang en resultaten, houdt iedereen in beweging.
    • Opstellen van voortgangsrapportages voor de opdrachtgever.
    • Bijdragen aan communicatie en kennisdeling binnen de organisatie.
  • Afstemming en voorbereiding aanbesteding
    • Afstemmen met de projectleider aanbesteding over systeemeisen, migratieaspecten en procesontwerpen.
    • Zorgen dat alle resultaten goed overdraagbaar zijn naar het aanbestedingstraject (documentatie, bevindingen, systeemeisen).
  • De resultaten
    • Een opgeruimde en actuele financiële administratie met opgeschoonde stamgegevens.
    • Vastgestelde en gedocumenteerde procesbeschrijvingen, werkinstructies en systeemeisen.
    • Overzichtelijke rapportages van voortgang en kwaliteit per onderdeel
    • Functionele input voor de aanbesteding van het nieuwe financieel systeem.

Organisatie

De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.

We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Competenties

  • Analytisch;
  • Teamspeler;
  • Benaderbaar.

Eisen en wensen

  1. Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;
  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met projectleiding of coördinatie in financiële of administratieve verbetertrajecten;
  3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar bij een overheidsinstelling;
  4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met financiële processen (administratie, grootboek, crediteuren/debiteuren, vaste activa, begroting) bij een gemeente;
  5. Aantoonbare wekervaring met procesverbeteringen, datakwaliteit en systeeminrcihtingen op het gebied van financiele administratie;
  6. Aantoonbare werkervaring met SAP in Pink-Roccade;
  7. Aantoonbare werkervaring met om werkgroepen te stimuleren, verbinden en resultaatgericht aan te sturen.
Gesprek

12 januari as.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.