Uitvoerend secretaris Commissie Omgevingskwaliteit Utrecht (25-36)

41814
Opdrachtnummer
41814
Opdrachtgever
Gemeente Utrecht
Datum
2 Februari 2026 tot 2 Februari 2027
Uren per week
voor 30 Uur per week.
Status
Open
Regio
Utrecht
Functie type
Secretaris en PMO
Sluitingsdatum
29 December 2025
Verlengingsopties
n.t.b.
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Utrecht

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Utrecht

Introductie
Voor de Gemeente Utrecht zijn wij op zoek naar een Uitvoerend secretaris Commissie Omgevingskwaliteit Utrecht (25-36).
Opdracht inhoud

Als uitvoerend secretaris ben je verantwoordelijk voor een breed scala aan taken binnen het secretariaat van de Commissie Omgevingskwaliteit. Samen met de secretaris, de uitvoerend secretarissen, een planbehandelaar en een secretariële ondersteuner vorm je dit bureau. Je hoofdtaken omvatten het zelfstandig voorbereiden, organiseren en ondersteunen van tweewekelijkse vergaderingen van de commissie (in afwisseling met de huidig uitvoerend secretaris), evenals het zelfstandig adviseren over welstands- en monumentenzaken bij complexere bouwplannen, waaronder die in de gebiedsontwikkeling Merwede. Een klantvriendelijke en oplossingsgerichte aanpak staat hierbij centraal, met een streven naar vroege integratie van adviserende en toetsende taken in het proces. In deze rol draag je wezenlijk bij aan de kwaliteit en uitstraling van de stad Utrecht.

Wat ga jij doen binnen het project? - Het toetsen van bouwplannen en zelfstandig adviseren over het bereiken of in standhouden van een ‘goede Omgevingskwaliteit’. Meer specifiek op het terrein van welstand en monumenten bij zowel de complexere bouwplannen als bij de veel voorkomende bouwplannen. - Overleg met architecten, aanvragers en interne stedenbouwkundigen om te komen tot haalbare plannen. Je licht adviezen van de commissie toe en denkt mee in mogelijke oplossingsrichtingen. - Namens het secretariaat deelnemen aan zogenaamde Omgevingstafels. - Het voorbereiden van vergaderingen van de Commissie Omgevingskwaliteit (samen met de andere uitvoerend secretarissen). - Ondersteuning van de (onafhankelijke) Commissie Omgevingskwaliteit in haar advisering aan het college over aanvragen voor bouwplannen en gebiedsontwikkeling. - Je formuleert goed onderbouwde adviezen van de Commissie Omgevingskwaliteit. - Je neemt, namens het secretariaat van de commissie, deel aan de verschillende Kwaliteitsteams (Merwede, Beurskwartier etc.) en je draagt bij aan de toetsing van bouwplannen in deze gebieden.

Eisen en wensen

  1. Jij hebt een opleiding op het gebied van architectuur aan een technische universiteit of Academie voor Bouwkunst.
  2. Je beschikt over werkervaring als (uitvoerend) secretaris van een welstandscommissie of een commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
  3. Je kunt snel afwegingen maken, tegenstrijdige belangen verbinden en hebt oog voor zowel kwaliteit als haalbaarheid.
  4. Je kan bouwtekeningen en ontwerpen analyseren en hebt kennis van het vergunningsproces (Omgevingswet).
  5. Je kunt helder adviseren in woord en geschrift. Je kunt ingewikkelde informatie omzetten in heldere boodschappen.
  6. Je hebt overtuigingskracht en je staat sterk in je schoenen.
  7. Je hebt een goed organiserend vermogen en werkt graag samen in een divers en krachtig speelveld, waarbij je actief de verbinding legt met relevante spelers binnen en buiten de organisatie en integraal werkt.
  8. Je bent ambitieus en leergierig en bent graag onderdeel van een doorontwikkeling van het denken over, en werken aan omgevingskwaliteit.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Lees minder AANVULLENDE BESTANDEN Naam Grootte Uitvoerend secretaris Commissie Omgevingskwaliteit Utrecht (COU).pdf
105.86 KB Aanbevolen taken

Gesprek

week 3

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.