Adviseur Financiën & Control

41796
Opdrachtnummer
41796
Opdrachtgever
Gemeente Hattem
Datum
5 Januari 2026 tot 5 Juli 2026
Uren per week
voor 16 Uur per week.
Status
Open
Regio
Gelderland
Functie type
Finance
Sluitingsdatum
24 December 2025
Verlengingsopties
3x6 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Hattem

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Hattem

Introductie
Voor de Gemeente Hattem zijn wij op zoek naar een Adviseur Financiën & Control.
Opdracht inhoud

De adviseurs F&C werken vanuit het team aan het in control zijn van de ketens. Zij adviseren niet op afstand maar zijn Business Partner. Zij kennen de keten(s) waarmee ze samenwerken en stellen hun expertise en energie beschikbaar om de doelen en maatschappelijke effecten van de keten(s) te realiseren. Je brengt focus aan op resultaten die geleverd moeten worden en de inzet van middelen dat daarvoor nodig is. Je ontwikkelt (financiële) beleidskaders en zorgt voor een werkbare vertaling naar de praktijk, je interpreteert cijfers en maakt forecasts. Je draagt bij aan procesverbetering en rechtmatige besteding van budgetten.

Je werkt samen aan een permanent goed werkende P&C cyclus. Je pakt makkelijk regie op het proces, bent inhoudelijk sparringpartner bij begroting, verantwoording en tussentijdse rapportages en ondersteunt het effectief verwerken van informatie in de daarvoor beschikbare systemen. Je bent gewend om met weekstarts te werken en ondersteunt het werken met een Obeya op organisatie, keten en teamniveau. Specifieke taken:

  • Je ontwikkelt financieel beleid op (deel)onderwerpen zoals Reserves & Voorzieningen en Risicomanagement.
  • Je bent senior projectcontroller van grote projecten (IPM) waarbij je de verantwoording van de provinciale en rijkssubsidies doet en neemt deel aan het projectteam en het kernteam.
  • Je doet de analyse van samenhangende financiële kengetallen en beleidsindicatoren ter beoordeling van de financiële positie;
  • En draagt bij aan de totstandkoming van de P&C documenten waaronder de jaarrekening en het ondersteunen van projectleiders en taakverantwoordelijke medewerkers. Je levert expert bijdragen aan de paragrafen - o.a. kapitaalgoederen en weerstandvermogen.

Je communicatieve vaardigheden zorgen voor de juiste toon in gesprekken en geschreven stukken. Je vindt het leuk zo nu en dan dieper in de materie te duiken. Je weet anderen te inspireren, mee te nemen, pakt gemakkelijk werk op en bent resultaatgericht. Met humor kun je jezelf (en anderen) af en toe de maat nemen.

Organisatie

De gemeente Hattem is een compacte organisatie, volop in ontwikkeling. We zijn trots op onze medewerkers die met energie en betrokkenheid aan het werk zijn. Typerend voor onze organisatie is: enthousiaste en ambitieuze organisatiecultuur, korte lijnen met het bestuur en werken in teams die samen betekenisvol werk verrichten voor de stad. Daarbij nemen we de kernwaarden samenwerken, verbeteren, duidelijkheid en vertrouwen als uitgangspunt.

De organisatie is opgebouwd uit procesketens – Sociaal, Ruimte, Publieksdiensten en Ondersteuning. De ketens zijn opgebouwd uit teams die samenwerken aan het resultaat dat geleverd moet worden. De keten Ondersteuning bestaat uit 5 teams waaronder het team Finance & Control. We zoeken een senior adviseur die werkzaamheden verricht voor dit team.

Competenties

  • sterk analytisch vermogen
  • oordeelsvorming
  • sterke communicatieve vaardigheden

Eisen en wensen

  1. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als Adviseur Planning & Control bij een overheidsinstelling;
  2. Aantoonbare werkervaring als controller binnen het Ruimtelijk- en Sociaal Domein bij een overheidsinstelling;
  3. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het ontwikkelen van Financieel beleid zoals Reserves & Voorzieningen;
  4. Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal WO Master niveau in de richting van Economie, Bedrijfskunde of Bestuurskunde;
  5. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als Adviseur Planning & Control bij een overheidsinstelling;
  6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen Ruimtelijk- en Sociaal domein, als het domein Organisatie en Bestuur bij een overheidsinstelling.
Gesprek

30 december as.

Overige informatie

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.