Informatie adviseur (16-20)

41781
Opdrachtnummer
41781
Opdrachtgever
Gemeente Kampen
Datum
1 Februari 2026 tot 1 Mei 2026
Uren per week
voor 18 Uur per week.
Status
Open
Regio
Overijssel
Functie type
Beleids en Adviesdiensten, ICT en IT
Sluitingsdatum
24 December 2025
Verlengingsopties
n.t.b.
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Kampen

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Kampen

Introductie
Voor de Gemeente Kampen zijn wij op zoek naar een Informatie adviseur (16-20).
Opdracht inhoud

In je rol als informatie adviseur help je ons op tactisch niveau onze ambities op het gebied van de informatievoorziening te realiseren en draag je bij aan een verdere professionalisering van het informatiemanagement. Je bent de verbindende schakel tussen de business afdelingen en de ICT teams. Je houdt actuele ontwikkelingen zoals AI, Common ground en verSaaSing in de gaten en verbindt deze met actuele uitdagingen in de organisatie. Vanuit je expertise zet je ICT in als middel om maatschappelijke opgaven het hoofd te bieden, onze dienstverlening te versterken en onze bedrijfsvoering te optimaliseren.

  • Je vertaalt het beleid naar projecten en activiteiten, draagt bij aan het stellen van prioriteiten en stuurt op de uitvoering;
  • Je adviseert de organisatie over de informatievoorziening en de digitalisering van dienstverlening en bedrijfsvoering;
  • Je adviseert en ondersteunt de organisatie bij de selectie, aanschaf en implementatie van nieuwe toepassingen en functionaliteiten;
  • Je bewaakt de architectuur van de informatievoorziening en borgt het toepassen van architectuurprincipes en -processen;
  • Je signaleert kansen om onze applicatieportfolio te moderniseren en analyseert op welke manier we verSaaSing kunnen inzetten om ons landschap wendbaar te houden;
  • Je zoekt actief de samenwerking met onze collega’s van functioneel beheer, data & BI en SSC-ONS (dienstverlener van een belangrijk deel van onze ICT) om de integraliteit in onze aanpak en samenhang tussen werkzaamheden te borgen.

Organisatie

Kampen is een groeiende gemeente die volop in ontwikkeling is. De organisatie zet zich iedere dag in samen met de inwoners om goed wonen, werken en verblijven te realiseren. Een leefomgeving met een mooie balans tussen gebouwen, groen en water. Daarbij staan we voor grote maatschappelijke opgaven: dat iedereen kansrijk opgroeit en meedoet, het versnellen van de woningbouw, de transitie naar een circulaire economie, duurzame landbouw, bereikbaarheid en de energietransitie. De gemeente Kampen heeft met haar ruim 55.000 inwoners en zo’n 550 medewerkers verdeeld over 11 afdelingen een mooie omvang. Groot genoeg om professioneel te zijn en klein genoeg om veel collega’s persoonlijk te kennen. Dat vinden we belangrijk in Kampen.

Competenties

  • Je hebt een duidelijke visie op informatiemanagement en bent goed op de hoogte van de laatste ontwikkeling binnen het vakgebied.
  • Je bent in staat je een nieuwe werkomgeving snel eigen te maken en gaat actief met uitdagingen aan de slag.
  • Je bent assertief, communicatief vaardig en goed in staat je visie uit te leggen en over te brengen op je collega’s.
  • Je voelt je verantwoordelijk voor je eigen werkzaamheden en de resultaten van het team en toont eigenaarschap voor jouw rol.
  • Je wordt sterker van werken in een team en gaat samenwerking niet uit de weg.
  • Daarnaast ben je analytisch sterk, omgevingsbewust, resultaatgericht en communicatief vaardig. Het is een pré als je aantoonbare ervaring met werken onder architectuur hebt.

Eisen en wensen

  1. Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorganisatie;
  3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als informatiemanager, informatieadviseur of business analyst;
  4. Aantoonbaar beschikbaar in het cv voor 1 dag fysiek aanwezig te zijn op kantoor.
  5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als informatiemanager, informatieadviseur of business analyst binnen een gemeente;
  6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheids organisatie;
  7. Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke software aanbesteding;
  8. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met projectmanagement binnen het werkveld ICT/IT van een overheidsorganisatie;
  9. Aantoonbare werkervaring met werken onder architectuur;
  10. Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke archivering, privacy, informatieveiligheid en inkoopaspecten.
Gesprek

12 januari as.

Overige informatie

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.