Projectmanager doorontwikkeling gemeentehuis Zeist (20-28)

41760
Opdrachtnummer
41760
Opdrachtgever
Gemeente Zeist
Datum
26 Januari 2026 tot 26 Januari 2027
Uren per week
voor 24 Uur per week.
Status
Open
Regio
Utrecht
Functie type
Bouw en Infra, Projectmanagement
Sluitingsdatum
2 Januari 2026
Verlengingsopties
n.t.b.
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Zeist

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Zeist

Introductie
Voor de Gemeente Zeist zijn wij op zoek naar een Projectmanager doorontwikkeling gemeentehuis Zeist (20-28).
Opdracht inhoud

We zoeken een projectmanager voor de aanbestedings- en uitvoeringfase van een interne aanpassing van ons gemeentehuis. Afgelopen maanden is de advies- en besluitvormingsfase afgerond. Per 1 januari 2025 zijn circa 100 consulenten van het sociaal domein in dienst getreden bij de Gemeente Zeist. Dit versterkt de verbinding tussen de consultenten en de collega’s, verbetert de onderlinge samenwerking en heeft daarmee ook tot doel om ervoor te zorgen dat de dienstverlening en zorg voor onze inwoners nog beter wordt. Deze verandering heeft uiteraard ook gevolgen voor de facilitaire aspecten van onze organisatie.

Er is onderzocht dat er in ons gemeentehuis ruimte is om het gebouw en de faciliteiten daarop aan te passen. Hiervoor zijn diverse aanpassingen nodig en we grijpen dit moment ook aan om een aantal andere verbeteringen door te voeren. Denk daarbij aan het uitvoeren van (noodzakelijk) onderhoud aan installaties, verbeteren akoestiek, het verbeteren van arbo-gerelateerde aspecten, het verbeteren van de ontvangst en dienstverlening in de publiekshal en het aanpassen van faciliteiten aan de huidige manier van werken. Voor de gemeente Zeist is het belangrijk dat het gemeentehuis de verbinding met inwoners en betrokken zo optimaal en passend mogelijk faciliteert. Dat zal ook meegenomen worden in het project. Dit project bestaat uit verschillende fasen, zoals hieronder beschreven Fase 1 is inmiddels bijna afgerond en wij zoeken een projectmanager die zowel fase 2 en 3 projectmatig kan uitvoeren en aansturen:

  • Fase 1 (afgerond)
    • Vervolgonderzoeken en verkennen welke mogelijkheden er zijn incl. uitwerking van de mogelijkheden, consequenties, risico’s, berekeningen en financiële aspecten. De vrij concrete resultaten van het eerdere onderzoek zijn hiervoor het startpunt. Deze fase wordt afgerond met besluitvorming over het vervolg, een definitief ontwerp en het opleveren van de benodigde stukken voor de aanbesteding.
  • Fase 2
    • Hierna start de voorbereidende fase van de aanpassingen. Met het definitief ontwerp kan de aanbesteding verder worden voorbereid en gestart. Hiervoor is samenwerking met verschillende interne en externe partijen van belang. Naast de benodigde voorbereidingen voor een soepele overgang naar fase 3 is het van belang om in deze fase de continuïteit van dienstverlening en kantoorfaciliteiten tijdens de uitvoering te organiseren. Hierbij is een zorgvuldige afweging van opties, (financiële) risico's en impact belangrijk.
  • Fase 3
    • Het managen en begeleiden van de uitvoerende fase, waarin wordt gestart met de realisatie van de aanpassingen. In deze fase staat het monitoren, bijsturen, adviseren en realiseren van het eindresultaat centraal.

Organisatie

De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zo’n 500 collega’s werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie.

In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes én zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.   

De werving vindt plaats onder aansturing van de ambtelijk opdrachtgever vanuit de directie van de gemeente Zeist. De positie van de projectmanager zal in principe het projectenbureau van de gemeente Zeist zijn en er ligt een samenwerking met team Vastgoed.

Competenties

  • Je bent proactief, neemt initiatief en houdt tempo in het proces;
  • Je kunt daadkrachtig acteren in een bestuurlijke stuurgroep;
  • Je werkt projectmatig en resultaatgericht
  • Je bent analytisch en samenwerkingsgericht;
  • Je bent een goede planner, houdt overzicht en bent in staat om betrokkenen vanuit verbinding scherp te houden;
  • Je bent scherp op de uitgaven en voert actuele financiële overzichten;
  • Je beschikt over het vermogen om te sturen op kwaliteit en de verbinding tussen verschillende belangen;
  • Je hebt een helicopterview, en bent ook zelf uitvoeringsgericht van ‘A tot Z’;
  • Je kunt snel schakelen tussen strategisch, tactisch en operationele niveau en je kan daarbij een bijdrage leveren op alle niveaus;
  • Je beschikt over een goed inlevingsvermogen bij precaire onderwerpen en je je kunt op directie en bestuursniveau adviseren; je hebt sensitiviteit op het gebied van continuering van de bedrijfsvoering.

Eisen en wensen

  1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met als project- of programmamanager op gebied van vastgoed- en/of huisvestingsopgaven in het publieke domein;
  3. Aantoonbare werkervaring met huisvestingsopgave met (inpandige) aanpassingen en consequenties voor de bedrijfsvoering in het publieke domein.
  4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een eindverantwoordelijke rol bij complexe verbouwings-en/of renovatieprojecten bij of voor een gemeente;
  5. Aantoonbare werkervaring met het aansturen van de aanbesteding, bouw- en installatieadviseurs en uitvoerende partijen;
  6. Aantoonbare kennis van zorgvuldig inrichten van projectteams en het betrekken van verschillende soorten stakeholders tijdens de uitvoeringsfase;
  7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in het adviseren van directie en bestuur.
Gesprek

8 januari as.

Overige informatie

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.