Senior Adviseur Medezeggenschap-Kwartiermaker

41746
Opdrachtnummer
41746
Opdrachtgever
Gemeente Zoetermeer
Datum
26 Januari 2026 tot 26 Juli 2026
Uren per week
voor 32 Uur per week.
Status
Open
Regio
Zuid-Holland
Functie type
Beleids en Adviesdiensten, HRM
Sluitingsdatum
29 December 2025
Verlengingsopties
2x3 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Zoetermeer

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Zoetermeer

Introductie
Voor de Gemeente Zoetermeer zijn wij op zoek naar een Senior Adviseur Medezeggenschap-Kwartiermaker.
Opdracht inhoud

De gemeente Zoetermeer zoekt een ervaren en betrokken senior adviseur medezeggenschap die de WOR-bestuurder ondersteunt bij het overleg met de Ondernemingsraad (OR) en fungeert als secretaris van het Lokaal Overleg (LO).

Dit is een kwartiermakersopdracht waarin je een onafhankelijke, adviserende rol vervult. Je faciliteert niet alleen, maar draagt actief bij aan het versterken van medezeggenschap binnen de organisatie. De opdracht biedt ruimte om samen met de WOR-bestuurder en de opdrachtgever te adviseren over wat nodig is voor een gemeente van 160.000–180.000 inwoners op het gebied van medezeggenschap. Taken en verantwoordelijkheden:

  • Ondersteunen van de gemeentesecretaris in zijn rol als WOR-bestuurder en voorzitter van het LO.
  • Voorbereiden en organiseren van vergaderingen (OR en LO), inclusief agenda, verslaglegging en opvolging van besluiten.
  • Actieve inhoudelijke bijdrage leveren aan discussies en besluitvorming.
  • Adviseren van WOR-bestuurder en afdelingshoofden over medezeggenschapsaspecten van beleidsvoornemens en verbinding leggen met de OR.
  • Actief contact onderhouden met afdelingshoofden, dossierhouders en de ambtelijk secretaris van de OR.
  • Rust, overzicht en structuur brengen in processen, zodat medezeggenschap effectief kan functioneren.

  • Kwartiermakersopdracht: gericht op opzetten en versterken van medezeggenschap en adviseren over toekomstige inrichting.

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Binnen het domein interne- en externe dienstverlening werk je nauw samen met collega’s van Personeel en Organisatie, Je bent onderdeel van een betrokken team dat elkaar versterkt en samenwerkt op basis van professionaliteit, vertrouwen en resultaatgerichtheid. We ondersteunen collega’s om met plezier, energie en vakmanschap hun werk te doen.

Competenties

  • Senior niveau: ruime ervaring met medezeggenschap en WOR-processen.
  • Rolzuiver en zorgvuldig in omgang met vertrouwelijke informatie.
  • Sterk in procesregie én inhoudelijke advisering.
  • Communicatief vaardig, zichtbaar en benaderbaar binnen de organisatie.
  • Zelfstandig, met goede afstemming op OR- en LO-planning.
  • Begrijpt niet alleen de regels, maar ook de praktijk van medezeggenschap.
  • Stimuleert een open, transparante en lerende organisatiecultuur.

Eisen en wensen

  1. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van medezeggenschap/HRM;
  2. Aantoonbare werkervaring met het bewaken en vastleggen van afspraken tussen verschillende organisaties en commissies binnen de overheid.
  3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met medezeggenschap en WOR-processen als senior adviseur;
  4. Aantoonbare werkervaring met het structureren van processen gekoppeld aan medezeggenschap binnen de gemeente;
  5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het bewaken en vastleggen van afspraken tussen verschillende organisaties en commissies binnen de overheid, inclusief het periodiek rapporteren over de voortgang hiervan;
  6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur bij een grote 100.000+ gemeente.
Gesprek

6 januari as.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.