Kwartiermaker implementatie projectcontrol

41642
Opdrachtnummer
41642
Opdrachtgever
Gemeente Hardenberg
Datum
2 Februari 2026 tot 30 Juni 2026
Uren per week
voor 32 Uur per week.
Status
Open
Regio
Overijssel
Functie type
Bouw en Infra, Finance
Sluitingsdatum
18 December 2025
Verlengingsopties
2x6 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Hardenberg

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Hardenberg

Introductie
Voor de Gemeente Hardenberg zijn wij op zoek naar een Kwartiermaker implementatie projectcontrol.
Opdracht inhoud

Het Ruimtelijk domein werkt aan steeds meer complexe gebiedsontwikkelingen, herstructureringsprojecten en woningbouwopgaven. Daarbij nemen de bestuurlijke druk financiële risico’s en afhankelijkheden van externe partners toe. Om deze projecten goed te kunnen sturen, is een sterke en unifome projectbeheersing nodig. Ook moet deze werkwijze aansluiten op de Planning & Control-cycus (P&C-cyclus) van de gemeente. Daarom is tijdelijke inzet nodig van een Kwartiermaker Implementatie Projectcontrol.

De kwartiermaker bouwt in 6 maanden een professionele, stabiele en uniforme projectcontrol-functie voor gebiedsontwikkeling. Dit helpt ons om:

  • Bestuurlijke voorspelbaarheid te vergroten.
  • Realistischer te plannen en middelen in te zetten.
  • Financiën en risico’s beter te beheersen.
  • Eenduidige sturingsinformatie te leveren aan het (C)MT en college,
  • De samenwerking tussen projectteams, planeconomie en Finance & Control te versterken.

Het resultaat is een stevig en toekomstbestendig sturingsraamwerk dat volledig aansluit op de gemeentelijke P&C-cyclus

Kernopgaven:

  • Inrichten van projectcontrol
    • Ontwikkelen en invoeren van processen, overlegstructuren, rapportages en dashbords. Verbeteren van digitalisering rondom planning, financiën, risico’s en voorspelbaarheid.
  • Verbeteren van bestuurlijke sturing
    • Uitwerken van scenario’s en risicoanalyses. Helpen bij bestuurlijke duiding en voorspelbare besluitvorming.
  • Integratie met Planning & Control
    • Zorgen voor een goede aansluiting van projectinformatie op de P&C-cyclus (begroting, Meibrief, Novemberbrief, jaarverantwoording).
  • Capaciteits- en budgetsturing
    • Vertalen van capaciteitsbehoefte naar passende middelen en besluitvormingsroutes. Adviseren bij de start en opzet van nieuwe gebiedsontwikkelingen.
  • Verbinding binnen en buiten het Ruimtelijk domein

    • Sparringpartner voor projectmanagers, planeconomen, juristen, bestuurders en externe partners. Bewaken van opdrachtgeverschap en het maken van duidelijke afspraken.
  • Aan het einde van de opdracht levert de Kwartiermaker:

    • een werkend en geborgd projectcontrol-raamwerk;
    • uniforme dashboards met actuele stuurinformatie;
    • een betere aansluiting op de P&C-cyclus;
    • duidelijke rollen, processen en afspraken tussen teams en domeinen;
    • een betere bestuurlijke voorbereiding en voorspelbare besluitvorming;
    • versterkte risicobeheersing en financiële controle over het projectenportfolio.
    • overdracht van kennis en ervaring aan de nieuwe projectcontroller.

Organisatie

De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.

We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Competenties

  • Bestuurlijk sensitief;
  • Analytisch sterk;
  • Strategisch, verbindend;
  • Scenario-denker;
  • Realistisch;
  • Gestructureerd.

Eisen en wensen

  1. Minmaal 6 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van gebiedsontwikkelingen;
  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met gebiedsontwikkeling bij een gemeente;
  3. Aantoonbare werkervaring met het opbouwen van een projectcontrol organisatie; 6, Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met gebiedsontwikkeling bij een gemeente;
  4. Minmaal 8 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van gebiedsontwikkelingen;
  5. Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal WO master niveau in de richting van Planologie, Bouwkunde, Bestuurskunde, Bedrijfskunde of Bedrijfseconomie;
  6. Aantoonbare werkervaring met het professionaliseren van Projectcontrol;
  7. Aantoonbare werkervaring met financiële sturing/beheersing, risicomanagement, planeconomie, contractvorming en dashboards
Gesprek

5 januari as.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.