Interim afdelingshoofd Dienstverlening

41631
Opdrachtnummer
41631
Opdrachtgever
Gemeente Veere
Datum
1 Januari 2026 tot 30 Juni 2026
Uren per week
voor 36 Uur per week.
Status
Open
Regio
Zeeland
Functie type
Interim management
Sluitingsdatum
12 December 2025
Verlengingsopties
1x3 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Veere

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Domburg

Introductie
Voor de Gemeente Veere zijn wij op zoek naar een Interim afdelingshoofd Dienstverlening.
Opdracht inhoud

Het afdelingshoofd Dienstverlening gaat onze organisatie per 1 januari 2026 verlaten. Dit is als natuurlijk moment gebruikt om te kijken naar de keuzes die in het verleden gemaakt zijn bij de inrichting van de afdeling en de ervaringen daarmee tot nu toe. De opbrengst leidt tot een concrete opdracht die we bij een interim afdelingshoofd Dienstverlening willen beleggen, voordat we de functie structureel invullen.

Het doel van de opdracht is om aan de slag te gaan met de opbrengst uit de analyse van de afdeling Dienstverlening zoals toegelicht is onder ‘Achtergrond’. We verwachten concreet dat de opdrachtnemer bijdraagt aan een toekomstbestendige, efficiënte en professionele inrichting van de afdeling Dienstverlening. We constateren op basis van de analyse dat daar nog de nodige stappen in gezet moeten worden. Het is aan opdrachtnemer om hier een start mee te maken.

Als afdelingshoofd Dienstverlening ben je eindverantwoordelijk voor het afdelingsbeleid met bijbehorende producten en de inbreng van de afdeling in organisatie brede processen. Je geeft direct leiding aan de front- en backoffice en de twee teamleiders. Voor de twee teamleiders treedt je op als klankboard en mentor.

Terwijl de winkel open is, ga je aan de slag met de professionalisering van de afdeling met als doel het optimaal bedienen van onze inwoners en ondernemers. Je draagt bij aan het in beeld brengen van de benodigde personele capaciteit in kwantitatieve en kwalitatieve zin en onderneemt concrete acties om hier stappen in te zetten. Je stimuleert en ontwikkelt medewerkers in hun eigen verantwoordelijkheid en maakt afspraken over te leveren prestaties. Patronen die het professionaliseren van de afdeling belemmeren herken je en je bent in staat om deze bespreekbaar te maken. Je faciliteert een optimale samenwerking binnen de afdeling, met andere afdelingen en met bestuurders en doet daarin verbetervoorstellen waar nodig. Je geeft advies over verbeteringen richting de toekomst op het gebied van de structuur en span of control van de afdeling en de daarbij passende leiderschapsstijl. In het ontwikkelingsproces houd je de teamleiders en je MT-collega’s nauw aangehaakt en trek je gezamenlijk op.

Organisatie

Onze organisatie telt ongeveer 280 medewerkers. Deze medewerkers zijn verdeeld over zes afdelingen; Bedrijfsvoering, Openbare Ruimte, Dienstverlening, Ruimtelijke Ontwikkeling, Maatschappelijke Ontwikkeling en Programma’s & Projecten. Je toekomstige collega’s ervaren korte lijnen binnen de gemeente Veere, een informele werksfeer, vrijheid, eigen verantwoordelijkheid en uitdaging in hun functie.

Onder de afdeling Dienstverlening vallen de publieksbalie, het klantcontactcentrum, toezicht en handhaving, vergunningverlening, openbare orde en veiligheid en bijzondere wetten zoals de Wet Bibob.

De afdeling Dienstverlening bestaat uit ongeveer 55 medewerkers. Naast het afdelingshoofd bestaat het leidinggevend team uit twee teamleiders; één teamleider Vergunningen en Bijzondere wetten en één teamleider Toezicht en Handhaving. Onder de afdeling Dienstverlening vallen de publieksbalie, het klantcontactcentrum, toezicht en handhaving, vergunningverlening, openbare orde en veiligheid en bijzondere wetten zoals de Wet Bibob.

Competenties

  • Bestuurlijke sensitiviteit en omgevingsbewustzijn;
  • Gericht op samenwerking en verbinden;
  • Communicatieve stevigheid (in staat zijn om scherpe boodschappen helder én met respect te brengen);
  • Doorzettingsvermogen en realisatiekracht;
  • Strategisch en structurerend vermogen (kan lijnen uitzetten en overzicht behouden);
  • Stressbestendig;

Eisen en wensen

  1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als afdelingshoofd of leidingevende binnen een overheidsorganisatie;
  3. Bereid zijn om minimaal 5 dagen op kantoor te werken;
  4. Aantoonbare werkervaring met het aansturen van meerdere teams binnen een overheidsorganisatie;
  5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als afdelingshoofd of leidingevende binnen een overheidsorganisatie;
  6. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van strategisch advies over structuur,span of control, verandertrajecten en optimalisatie;
  7. Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van teamleiders en het ontwikkelen van leiderschap;
  8. Aantoonbare werkervaring het het optimaliseren van processen en samenwerking met bestuurders binnen een overheidsorganisatie.
Gesprek

19 December as.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.