Afdelingshoofd Leefbaarheid, toezicht en handhaving

41544
Opdrachtnummer
41544
Opdrachtgever
Gemeente Waalwijk
Datum
1 Januari 2026 tot 1 Juli 2026
Uren per week
voor 32 Uur per week.
Status
Open
Regio
Noord-Brabant
Functie type
Interim management
Sluitingsdatum
12 December 2025
Verlengingsopties
1x6 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Waalwijk

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

-

Introductie
Voor de Gemeente Waalwijk zijn wij op zoek naar een Afdelingshoofd Leefbaarheid, toezicht en handhaving.
Opdracht inhoud

In verband met de overname tijdens een zwangerschapsverlof zoeken wij een kandidaat afdelingshoofd leefbaarheid, toezicht en handhaving. De taken bestaan uit:

  • Leiding geven aan de afdeling leefbaarheid, toezicht en handhaving v(+/- 35 medewerkers);
  • Adviseren van bestuurders op politiek gevoelige onderwerpen, in nauwe samenwerking met de burgemeester op het gebied van openbare orde en veiligheid;
  • Bouwen, onderhouden en beschikbaar stellen van het lokale en regionale netwerk op deze terreinen;
  • Verantwoordelijk voor alle personeelszaken en budgetbeheer;
  • Verantwoordelijk voor beleidsontwikkeling en strategische sturing op de diverse betrokken beleidsterreinen
  • Optreden als bestuurlijk adviseur bij rampen en crisis en het werken van piketdienst AOV.
  • Opstellen en opleveren van een integraal transformatieplan zorg en veiligheid*

*Binnen het domein Mens & Samenleving loopt momenteel een omvangrijke transformatieopgave binnen het programma Samen Redzaam van de gemeente Waalwijk. De afdeling LTH maakt ook onderdeel uit van deze opgave. Voor de pijler Zorg en Veiligheid wordt, gedurende het zwangerschapsverlof van het afdelingshoofd, verwacht dat het vervangen afdelingshoofd een integraal transformatieplan ontwikkelt en oplevert.

Toelichting op rooster Periode 01-01-2026 t/m 20-02-2026: 12-16 uren per week Periode 20-02-2026 t/m 14-06-2026: 32 uren per week Periode 14-06-2026 t/m 30-06-2026: 12-16 uren per week

Organisatie

Verandering is een gegeven. Dat weten we in Waalwijk als de beste. In de afgelopen decennia hebben we heel wat ontwikkelingen doorgemaakt. Van een agrarisch, landelijk gebied zijn we uitgegroeid tot een middelgrote stad met een unieke logistieke positie, indrukwekkende bedrijvigheid, met RKC een trotse eredivisieclub en een uniek museum-lab voor schoenen en leer in het centrum. Daar mogen we trots op zijn.

Waalwijk: ondernemende pionierstad: Er zijn voorbeelden in overvloed. Kijk naar de escaperooms, waarmee we jongeren helpen om buiten schulden te blijven. Of de pilot met e-steps, die moderne mobiliteit in onze stad een boost geeft. Kijk naar de ontwikkeling van goede shortstay-huisvesting voor arbeidsmigranten. De ontwikkeling van de Smart Port. De Sterkste Schakel waarmee we generatiearmoede doorbreken.

Bij de gemeente Waalwijk heeft jouw werk impact. Samen met meer dan 500 collega's gaan we elke dag voor een duurzaam, gezond, veilig en leefbaar Waalwijk. Waar het fijn leven, wonen, ondernemen en recreëren is. Waarin we met vertrouwen kunnen investeren in de toekomstige generaties. Wil jij iets voor Waalwijk betekenen? Schrijf je dan in op onze site en reageer op een opdracht die bij je past!

Competenties

De kandidaat die we zoeken is daadkrachtig, heeft lef en heeft creatieve ideeën ten aanzien van de Waalwijkse veiligheids- aanpak. Ideeën die hij/zij elders in de regio met aantoonbaar succes heeft uitgevoerd. De kandidaat is een stevige adviseur die zijn/haar mannetje staat in een politiekbestuurlijke omgeving. Hij/zij weet standpunten goed te onderbouwen.

Eisen en wensen

  1. De kandidaat heeft recente werkervaring in de regio in de rol van AOV'er. De regio bestaat uit gemeenten Loon op Zand, Goirle, Oisterwijk, Hilvarenbeek, Dongen, Tilburg en Waalwijk.
  2. De kandidaat heeft recente werkervaring in de regio in de rol van afdelingshoofd/teammanager van een team bestaande uit veiligheidsadviseurs en handhavers.
  3. Afgeronde opleiding WO bestuurskunde.
  4. Maximale afstand woonwerk-verkeer is bij voorkeur minder dan 30 kilometer gelet op inzetbaarheid bij incidenten.
Gesprek

18 December as.

Overige informatie

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.