Kwaliteitsadviseur archief en informatiebeheer

41540
Opdrachtnummer
41540
Opdrachtgever
Provincie Utrecht
Datum
5 Januari 2026 tot 5 Juli 2026
Uren per week
voor 16 Uur per week.
Status
Open
Regio
Utrecht
Functie type
Beleids en Adviesdiensten
Sluitingsdatum
9 December 2025
Verlengingsopties
1x6 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Provincie Utrecht

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Utrecht

Introductie
Voor de Provincie Utrecht zijn wij op zoek naar een Kwaliteitsadviseur archief en informatiebeheer.
Opdracht inhoud

Als kwaliteitsadviseur informatiebeheer ben je onderdeel van het cluster informatiebeheer en archivering en lever je een bijdrage aan de optimalisatie van dossiervorming en archivering. Je bewaakt dat de informatie van de provincie Utrecht op de juiste wijze in het document management- en archiefsysteem wordt opgeslagen en beheerd. Je richt je hierbij op de volgende werkzaamheden:

  • Kwaliteitstoetsen informatiebeheer o.a. op dossiers in DMS
  • Begeleiden van de business bij maatregelen zoals gesteld in het kader van duurzaam toegankelijk archiveren
  • Beoordelen van de kwaliteit en beschikbaarheid van provinciale archiefsystemen en adviseren over mogelijke verbeteringen.
  • Het bevorderen van een klimaat om de gebruikersorganisatie op het gewenste kennisniveau te brengen tav duurzaam toegankelijke archivering.
  • Het uitvoeren van werkzaamheden zoals omschreven in het Handboek Informatiebeheer
  • Zorgen dat project- en opgaveteams op de juiste wijze uitvoering geven aan informatiebeheer
  • Doorontwikkeling van het Kwaliteitssysteem Informatiebeheer
  • Ontwikkelt en onderhoudt beleid, kaders en richtlijnen voor informatiebeheer.​

Organisatie

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Het domein Bedrijfsvoering, Informatie en Organisatie (BIO) verzorgt alle uitvoerende bedrijfsvoeringstaken van de organisatie, zodat onze collega’s zich kunnen concentreren op de realisatie van de primaire doelstellingen. Wij richten ons op een integrale bedrijfsvoering, die past in de huidige tijd. Wij blijven onze producten en diensten ontwikkelen en verbeteren. Zo leveren wij een optimale ondersteuning en een dienstverlening met toegevoegde waarde voor de (interne) klanten.

Het team Informatievoorziening (IV) van waaruit jij gaat opereren, verzorgt zowel concernbreed als organisatiespecifiek de informatievoorziening en ICT-dienstverlening. Samen streven we ernaar om de medewerkers van de provincie Utrecht te voorzien van betrouwbare ICT diensten en oplossingen. De provincie Utrecht kent een decentraal beleid, waarbij het domein zelf hun eigen specifieke informatievoorzieningen beheren en door ontwikkelen. IV verzorgt alleen de generieke informatievoorzieningen en de specifieke informatievoorzieningen van het domein BIO. Essentiele aspecten hierbij zijn:

  • Business informatiemanagement
  • Procesanalyse en -ontwerp
  • Business – en informatie analyse
  • Architectuur
  • Informatiebeveiliging & privacy
  • Informatiebeheer en archivering
  • Portfolio-, programma en projectmanagement
  • Functioneel- en applicatiebeheer
  • ICT infrastructuur en werkplekbeheer
  • Data- en gegevensmanagement
  • Innovatiemanagement

Eén van de pijlers onder onze ambitie is een goede informatiebeheer en archivering. Informatiebeheer is voor ons binnen het kader van duurzame toegankelijkheid de inrichting en uitvoering van het opslaan, het bewaren en beheren, het ontsluiten of (actief) leveren, en waar nodig, het overdragen, verplaatsen, verwijderen of vernietigen van informatie. Dossiervorming en archivering vinden momenteel plaats in onder meer Teams (dms) en Corsa (afgesloten dossiers). Het proces en de kwaliteit van dossiervorming en archivering behoeft verbetering.

Competenties

  • Je hebt een proactieve werkhouding
  • Je bent kwaliteits- en resultaatgericht
  • Je weet jouw omgeving te enthousiasmeren en je kunt onze gebruikers “meenemen”
  • Je zoekt de verbinding met de gebruikers, de leveranciers en je collega’
  • Omgevingssensitief, resultaatgericht zonder het proces en het uiteenlopende volwassenheidsniveaus van de organisatie uit het oog te verliezen: Slagvaardige en waar nodig geduldige bruggenbouwer die tegen een stootje kan.

Eisen en wensen

  1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met (digitale) archivering bij een overheidsorganisatie;
  3. Aantoonbare werkervaring met de Archiefwet, Wet Open Overheid en andere informatiewetten;
  4. Aantoonbare werkervaring met methoden en technieken op het gebied van informatiebeheer en archivering;
  5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met (digitale) archivering bij een overheidsorganisatie;
  6. Aantoonbare werkervaring met het geven van trainingen over archiefwet, Wet Open Overheid en andere informatiewetten;
  7. Aantoonbare werkervaring met het opzetten, implementeren, borgen en van kwaliteitssystemen ten behoeve van toetsing en adoptie door business van taken op het gebied van informatiebeheer.
Gesprek

n.t.b.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.