Senior Adviseur Interne Communicatie

41368
Opdrachtnummer
41368
Opdrachtgever
Gemeente Hilversum
Datum
1 Januari 2026 tot 1 Juli 2026
Uren per week
voor 24 Uur per week.
Status
Open
Regio
Noord-Holland
Functie type
Marketing en Communicatie
Sluitingsdatum
3 December 2025
Verlengingsopties
2x6 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Hilversum

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Hilversum

Introductie
Voor de Gemeente Hilversum zijn wij op zoek naar een Senior Adviseur Interne Communicatie.
Opdracht inhoud

Als senior-adviseur interne communicatie “Aan de slag met Dienstverlening” heb je naast adviseur interne communicatie ook een hands-on opdracht. Je adviseert niet alleen, maar bent ook zelf verantwoordelijk voor vormgeving en creatie van communicatiemiddelen en teksten. Daarnaast breng je alle communicatiedoelen van de verschillende projecten samen en maak je hier een logisch geheel van. Ook heb je een coördinerende taak op alle interne communicatie en neem je collega’s mee, zodat zij samen een bijdrage kunnen leveren aan de verandering. Jouw taken bestaan onder andere uit:

  • Ontwikkeling van en uitvoering geven aan een interne communicatiestrategie vanuit het programma “Aan de slag met dienstverlening”, rekening houdend met de aanpalende veranderingen (oa de fusie tussen Hilversum en Wijdemeren);
  • Adviseren over en hands-on ontwerpen en samenstellen van de benodigde communicatiemiddelen;
  • Het schrijven van interne nieuwsberichten, updates op intranet, bijhouden van FAQ en Roadmap;
  • Informeren en betrokkenheid en draagvlak bevorderen van medewerkers;
  • Adviseren van het management over interne communicatiemiddelen en toon;
  • Bijdragen aan het positioneren van het programma binnen de organisatie;
  • Bijdrage leveren aan en coördineren van communicatieplannen voor specifieke projecten of mijlpalen binnen het programma, specifiek op veranderkundige onderdelen en op de pilotfase die in 2026 in 4 fases wordt uitgerold;
  • Vanaf fase 2 en 3 een bijdrage leveren aan de acties die nodig zijn om verwijzers, partners en inwoners te informeren over de verandering in dienstverlening, waaronder in ieder geval de noodzakelijke aanpassingen coördineren en doorvoeren op de website Hilversum.nl, bestaand foldermateriaal en vergelijkbare communicatie-uitingen.

Organisatie

We werken voor Hilversum, de mediastad van Nederland Een groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn we de meest nabije overheid; bereikbaar en toegankelijk. Open en nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is.

We zijn toegankelijk en betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die we maken. In onze werkwijzen zoeken we de balans tussen maatwerk en eenvoud. Maken slim gebruik van technologie, data en stellen dit zoveel mogelijk beschikbaar. Bovenal doen we het samen, sluiten aan op wat er in de stad en in de regio gebeurt en zoeken de dialoog en de samenwerking. Met ons vakmanschap zijn we een betrouwbare partner. Onze kernwaarden zijn dan ook Vertrouwen, Eenvoud, Betrokkenheid, Professioneel, Inclusief en Duurzaam.

We willen blijven leren en innoveren met het vizier op de stad. Elke dag willen we dit waarmaken. En als dat een keer niet lukt, spreek ons er dan op aan. Als je bij ons werkt, kun je zijn wie je bent, ongeacht je achtergrond, hoe je eruitziet en van wie je houdt

Hilversum en Wijdemeren zijn vanaf 1 januari 2027 één gemeente. Een jaar eerder, 1 januari 2026, vormen ze al één ambtelijke organisatie. Dat betekent: nieuwe teams, nieuwe samenwerkingen en één gezamenlijke koers. We bouwen aan een organisatie met 1250 medewerkers, 8 afdelingen en 47 teams. De werkzaamheden binnen het Sociaal Domein worden vanaf 1 januari 2026 in 2 verschillende afdelingen uitgevoerd. In Hilversum bouwen we aan een toekomstgerichte, integrale aanpak in het sociaal domein – dicht bij de inwoner. Als senior-adviseur interne communicatie “Aan de slag met dienstverlening” draag je bij aan een intensief verandertraject waarbij medewerkers worden meegenomen in de beweging naar integrale dienstverlening in het Sociaal Domein.

De gemeenteraden van Hilversum en Wijdemeren hebben in maart 2025 besloten om per 1 januari 2027 de gemeente Wijdemeren bij de gemeente Hilversum te voegen. De ambtelijke organisatie van Wijdemeren integreert al per 1 januari 2026 in de ambtelijke organisatie van Hilversum. Binnen het Sociaal Domein kennen we vanaf 1 januari 2026 twee afdelingen: afdeling Werk, Re-integratie & Inkomen en de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling. In het programma ”Aan de slag met Dienstverlening” hebben de twee afdelingen de ambitie bepaald dat de dienstverlening richting inwoners vanuit de twee afdelingen integraal wordt ingericht. De doelstelling van het programma is het, op basis van de uitgangspunten en ontwerpcriteria van de dienstverlening, werkend maken van deze ambitie. Er gebeurt dus veel tegelijk voor onze medewerkers en dat vraagt om een stevige en strategische aanpak op interne communicatie. De communicatieplanning bestaat uit drie fases voor communicatie, waarbij de eerste fase met name intern gericht is en de volgende twee fases gericht zijn op externe communicatie (verwijzers en inwoners).

Competenties

  • Proactief
  • Hands-on
  • Verbinder en netwerker
  • Creatief
  • Praktisch
  • Energiek
  • Ondernemend
  • Sparringpartner

Eisen en wensen

  1. Een aantoonbaar minimaal HBO-bachelor in de richting van communicatie;
  2. Aantoonbaar minimaal 10 jaar werkervaring als communicatieadviseur;
  3. Aantoonbaar werkervaring als communicatieadviseur bij gemeenten in het sociaal domein;
  4. Aantoonbaar minimaal 5 jaar werkervaring met veranderopgaven in dienstverlening;
  5. Aantoonbare werkervaring in vormgeving en goede kennis van ontwerpprogramma’s;
  6. Aantoonbare ervaring met Storytelling, persona-denken en coördinatie van werkgroepen
  7. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen mobiel en laptop.
  8. Minimaal 10 jaar in de afgelopen 15 jaar werkervaring als communicatieadviseur;
  9. Minimaal 5 jaar werkervaring in de afgelopen 10 jaar als communicatieadviseur binnen het sociaal domein bij gemeenten;
  10. Werkervaring met een vergelijkbare veranderopgave als “Aan de slag met dienstverlening”, oftewel integrale toegang/1-loket,
  11. Goede kennis van de programma’s Adobe Illustrator en Canva.
Gesprek

9 december as.

Overige informatie

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.