Concern controller

41362
Opdrachtnummer
41362
Opdrachtgever
Gemeente Heerde
Datum
5 Januari 2026 tot 30 Juni 2026
Uren per week
voor 24 Uur per week.
Status
Open
Regio
Gelderland
Functie type
Finance
Sluitingsdatum
3 December 2025
Verlengingsopties
2x3 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Heerde

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Heerde

Introductie
Voor de Gemeente Heerde zijn wij op zoek naar een Concern controller.
Opdracht inhoud

De gemeente Heerde zoekt een concern controller die met bestuurlijk ínzicht en scherpte de verbindende factor is tussen strategie en uitvoering. Jij krijgt de ruimte om jouw stempel te drukken, zoals de strategie van de gemeente Heerde te doorgronden, het gesprek aan te gaan met elke afdelingsmanager en te zorgen dat elke euro bijdraagt aan de leefbaarheid van onze prachtige gemeente. Je bent sparring partner van het college, de directie en het MT.

Daarnaast ben je agenda lid van het managementteam (MT), een positie waarin je de algemeen directeur/gemeentesecretaris en de MT leden actief adviseert. Dit doe je niet alleen over de organisatie brede beleidskaders en de control (beheersing) op bedrijfseconomisch gebied, maar ook over externe en interne ontwikkelingen op het organisatiebeleid en de gemeentelijke doelstellingen. Je draagt dus strategisch bij aan de sturing, beheersing en uitvoeringsaspecten van de totale organisatie.

Als ons financiële geweten en kritische sparringpartner ben jij hier geen afstandelijke toetser, maar de professional die de organisatie met inzicht, daadkracht en een dosis persoonlijke betrokkenheid financieel gezond en toekomstbestendig -behoud! Wat ga je doen?

  • Je adviseert het management en het college gevraagd en ongevraagd over de bedrijfseconomische aspecten van gemeentelijk beleid en de bedrijfsvoering van de gemeentelijke organisatie.
  • Je bewaakt de organisatie voor het nemen van besluiten waarin zich financiële of procesmatige risico’s manifesteren (risicomanagement).
  • Je adviseert en rapporteert gevraagd en ongevraagd aan het management en het bestuur over knelpunten, realisatie van gestelde organisatie brede doelen en beleidsinitiatieven en/of instrumentontwikkeling.
  • Je bent aanspreekpunt voor de portefeuillehouder van financiën en onderhoudt de relatie met de extern accountant. Wekelijks neem je deel aan het portefeuille-overleg (pfo) financiën.
  • Je adviseert de auditcommissie.
  • Je bent verantwoordelijk voor het laten uitvoeren van alle noodzakelijke werkzaamheden (strategie, ontwikkeling, laten uitvoeren, vaktechnische verantwoordelijkheid) in het kader van de door het college af te geven rechtmatigheidsverklaring.
  • Je ontwikkelt, toetst, onderzoekt, evalueert en stelt kaders en richtlijnen bij met betrekking tot de planning en control.
  • Je bent eindverantwoordelijk voor de verbijzonderde interne controle. Dit doe je tezamen met team Interne Controle, wat je functioneel aanstuurt.

Omdat we nu aan het kijken zijn hoe we de organisatie het beste kunnen inrichten, is de opdracht in eerste instantie voor zes maanden. In die tijd gaan we (samen) bekijken wat precies bij de functie hoort, welke taken er zijn en hoe groot de functie uiteindelijk wordt.

Organisatie

De gemeente Heerde is een kleine gemeente. Daarom zijn de lijnen kort, de onderlinge betrokkenheid groot en de werksfeer goed. We stimuleren werkplezier en hebben aandacht voor elkaar. Je zult je hier snel thuis voelen!

We hebben ongeveer 215 medewerkers, verdeeld over 5 afdelingen. We werken in de gemeente als één geheel, over de grenzen van de afdelingen heen. Samenwerking staat centraal tussen de afdelingen, processen en projecten.

We zijn omgevingsbewust en ondernemend. ‘Naar een omgevingsbewuste ondernemende organisatie!’ is onze organisatievisie. Omdat we willen dat onze gesprekspartner zich gehoord voelt en indien mogelijk tevreden wordt gesteld.

Dit betekent dat we als organisatie in staat willen zijn optimaal mee te bewegen met wat de maatschappij en de inwoner van Heerde van ons vraagt of nodig heeft. Daarbij komt de beweging uit de medewerker zelf. De verantwoordelijkheid ligt laag. Taakvolwassenheid en eigenaarschap is het uitgangspunt.

In een kleine, digitaal werkende en efficiënt ingerichte organisatie als de gemeente Heerde is namelijk elke rol, elke medewerker, van toegevoegde waarde. Geen enkele taak kan achterwege blijven. De medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van onze organisatie. Optimaal functioneren, inspiratie, persoonlijke ontwikkeling, goede begeleiding, helder opdrachtgeverschap en dus professionele aansturing zijn geen luxe, maar noodzaak.

We gebruiken een aantal werklocaties in de gemeente Heerde. De meeste collega’s werken in een ‘’hybride’ vorm thuis en op het gemeentekantoor. De uitvoering van het sociaal domein gebeurt op de locatie van Stip (Steun- en informatiepunt). Onze buitendienst werkt vanaf de gemeentewerf en in het Raadhuis zitten het college van burgemeester en wethouders, de griffie en het bestuurssecretariaat. Daar worden ook de commissie- en raadsvergaderingen gehouden.

Competenties

  • Je hebt verandervermogen en bent organisatiesensitief.
  • Je bent analytisch, oplossingsgericht en hebt strategisch inzicht.
  • Je hebt het vermogen om te schakelen op verschillende niveaus en bent een constructieve gesprekspartner.
  • Je beschikt over sterke communicatieve vaardigheden en kunt complexe financiële informatie helder overbrengen.
  • Je hebt overtuigingskracht en weet draagvlak te creëren voor verbeteringen en besluiten.
  • Je hebt een goed gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en kunt daar tactvol mee omgaan.
  • Je bent resultaatgericht en weet financiële kaders te verbinden met organisatiedoelen.
  • Je werkt accuraat, planmatig en behoudt overzicht, ook onder druk.
  • Je hebt een proactieve houding en signaleert tijdig risico’s en kansen.
  • Je bent samenwerkingsgericht en weet collega’s te inspireren en meenemen in veranderingen.

Eisen en wensen

  1. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar als concern controller, business controller of financial controller bij een overheidsinstelling; 4.Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als concerncontroller, businesscontroller of financial controller binnen een politiek-bestuurlijke organisatie; 5.Aantoonbaar afgeronde hbo-opleiding op het gebied van accountancy, bedrijfseconomie of financieel management; 6.Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het opstellen en/of beoordelen van een rechtmatigheidscontrole, jaarrekening, begroting en overige planning- en controlproducten. Maak deze ervaring aantoonbaar in het cv met minimaal twee concrete voorbeelden uit de afgelopen 5 jaar; 7.Aantoonbare werkervaring met het adviseren over bedrijfseconomische aspecten en de bedrijfsvoering binnen een gemeentelijke organisatie.
Gesprek

15 december as.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.