Directie Secretaris (32-36)

41327
Opdrachtnummer
41327
Opdrachtgever
Belastingdienst
Datum
1 Januari 2026 tot 30 Juni 2026
Uren per week
voor 34 Uur per week.
Status
Open
Regio
Utrecht
Functie type
Secretaris en PMO
Sluitingsdatum
27 November 2025
Verlengingsopties
1x6 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Belastingdienst

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Utrecht

Introductie
Voor de Belastingdienst zijn wij op zoek naar een Directie Secretaris (32-36).
Opdracht inhoud

Bij de toeslagenaffaire is gebleken dat er grote problemen zijn ontstaan bij een groep ouders die kinderopvangtoeslag ontvingen. Vele duizenden ouders zijn gedupeerd door onterechte terugvorderingen, vooringenomen handelen van de Belastingdienst of hardheden in het toeslagenstelsel. Datzelfde geldt voor betrokken kinderen en ex-partners die nauw bij de toeslagenaffaire betrokken waren.

Daarnaast is gebleken dat er ook bij de huur- en zorgtoeslagen en het kindgebonden budget vergelijkbare fouten zijn gemaakt door de Belastingdienst, die dringend aandacht behoeven.

UHT is ingericht om het geschonden vertrouwen van de burger te herstellen, zorg te dragen voor financiële compensatie en – waar van toepassing – het bieden van brede hulp, samen met een aantal belangrijke ketenpartners. UHT gaat de komende tijd verder opschalen om het toenemend aantal potentieel gedupeerden dat zich meldt, te kunnen helpen.

UHT is een organisatie die zich snel ontwikkelt. Zo zijn er clusterdirecties gevormd en in opbouw, elk met een eigen MT. De clusterdirecteuren vormen samen met de algemeen directeur het Directieteam. Er wordt veel belang gehecht aan een ordentelijke afweging van aspecten bij besluitvorming het goed vastleggen van overwegingen en besluiten. Door het vertrek van een Directiesecretaris is er bij DAO (Directie Advies en Ondersteuning) ruimte voor een nieuwe collega.

Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) heeft een afdeling Directieadvies en Ondersteuning (DAO), waar bestuursadviseurs en directiesecretarissen werkzaam zijn. Zij worden aangestuurd door een afdelingshoofd. DAO maakt onderdeel uit van het cluster Staf en valt hiërarchisch onder verantwoordelijkheid van de clusterdirecteur Staf. De afdeling DAO staat opgesteld voor het (on)gevraagd adviseren en ondersteunen van directie UHT en de clusters ten behoeve van het realiseren van zorgvuldige, tijdige besluitvorming binnen de uitvoering. Tevens vervult DAO een verbindingsrol naar stakeholders op strategisch niveau en draagt bij aan een optimaal beleidsvormend proces.

De Directie Secretaris fungeert als trusted advisor richting de staf. Dat wil zeggen dat je gevraagd en ongevraagd adviseert, bijstaat en ondersteunt. Met je vakinhoudelijke, goed onderbouwde adviezen zorg je dat de toegevoegde waarde levert bij de directeur (DT) waarmee je samenwerkt.

  • Als Directiesecretaris DT ben je verantwoordelijk voor de volgende zaken en werkzaamheden: Het gevraagd en ongevraagd ondersteunen van Cluster DT bij en voorbereiden op (Cluster DT) vergaderingen.
    • Voorbereiden van de DT-agenda met juist geformuleerde aanbiedingsformulieren;
    • Toetst en draagt bij aan de wens dat bij aangeboden stukken voor een cluster DT afstemming tussen betrokkenen heeft plaatsgevonden;
    • Toetst en draagt bij aan het proces van verzending van afgestemde nota’s en rapportages richting DT, DG Toeslagen en staatssecretaris.
    • Het opstellen van verslagen/highlights van vergaderingen;
    • Deelnemen aan diverse overleggen gerelateerd aan het cluster;
    • Bijdragen aan de terugkoppeling/implementatie van (MT-) besluiten binnen het cluster.
  • Het gevraagd en ongevraagd adviseren van een cluster (primair: directeur).
    • Het delen van nieuws en informatie vanuit de politiek/bestuurlijke omgeving/DAO;
    • Spiegel zijn voor directeur en DT omtrent proces vergaderen/besluitvorming etc.;
    • Adviseren bij c.q. voorbereiden van Cluster DT op heidagen, strategische sessies etc.;
    • Adviseren hoe er efficiënter kan worden vergaderd.Relatiebeheer en organiseren;
    • Organiseren van kwartaalbijeenkomsten met de clusterdirecteur, afdelingsmanagers en teamleiders binnen het cluster zelf maar ook met stakeholders (tot en met Staatssecretaris);
    • Contacten onderhouden met (eventuele) afdelingsmanagers en teamleiders op de verschillende locaties;
    • Daarnaast draag je zorg voor het archief van het cluster en ben je verantwoordelijk voor zowel de uitvoering als de beoordeling en coördinatie (onder meer in acht name van de wettelijke termijn) van de WOO (Wet Openbare Overheid) verzoeken binnen UHT.

In deze rol werk je deels vanuit kantoor en deels vanuit huis.

Organisatie

Het directoraat-generaal Toeslagen maakt essentiële levensvoorzieningen voor iedereen mogelijk door een financiële bijdrage uit te keren. Deze bijdrage stelt mensen elke maand opnieuw in staat de rekeningen te betalen voor de huur, de zorgverzekering, de kinderopvang en ander levensonderhoud van kinderen.

DG Toeslagen wil haar wettelijke taak zo goed mogelijk uitvoeren. Met het volle besef dat dit van groot belang is voor mensen en huishoudens en dat de afhankelijkheid groot is.

DG Toeslagen streeft er naar iedereen in de maatschappij in staat te stellen de meest essentiële levensvoorzieningen in het leven te kunnen betalen: wonen, medische zorg en de zorg voor kinderen. Vanuit dit besef volgt de noodzaak tot de grootst mogelijke zorgzaamheid in de uitvoeringstaak van DG Toeslagen: alle toeslaggerechtigden helpen om hier optimaal, eerlijk en zo zorgenvrij mogelijk gebruik van te maken. Het leven is voor velen ingewikkeld genoeg. Daarom zet DG Toeslagen zich in om de zorgen van de toeslaggerechtigde te verminderen.

De overheid heeft door fouten bij de uitvoering van de kinderopvangtoeslag groot onrecht gedaan aan een grote groep ouders en kinderen. Daarom is begin 2020 is de hersteloperatie gestart met de oprichting van de UHT. We hebben al veel doelen bereikt: we helpen tienduizenden ouders, ex-toeslagpartners en kinderen met erkenning, compensatie en het maken een nieuwe start. We zijn goed op weg, maar we zijn er nog niet. Nog vele gedupeerden wachten op een integrale beoordeling, beoordeling van hun werkelijke schade of op behandeling van hun beroep of bezwaar. Wij zetten ons dagelijks met vereende kracht in om ook hen te helpen en te compenseren.

Competenties

Accuraat werken; Organisatiesensitiviteit; Plannen en organiseren; Flexibiliteit; Stressbestendigheid.

Eisen en wensen

  1. Je beschikt over minimaal HBO werk- en denkniveau, aangetoond door een afgeronde opleiding op minimaal HBO niveau en/of minimaal 3 jaar ervaring in de rol van Directie Secretaris, Directieadviseur of vergelijkbaar;
  2. Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring in het publieke domein binnen een politiek bestuurlijke organisatie in een soortgelijke functie;
  3. Je beschikt over aantoonbare kennis van bestuurlijke besluitvorming. Dit blijkt uit de werkzaamheden zoals omschreven in het CV;
  4. Je hebt minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met beoordeling, coördinatie en uitvoering van de WOO;
  5. Schets de mate waarin je ervaring hebt met werken in teamverband en zelfstandig werk;
  6. Schets de mate waarin je ervaring hebt met denken en handelen in het belang van burgers;
  7. Schets de mate waarin je ervaring hebt met de Wet WOO;
  8. Scets de mate waarin je ervaring hebt met het aanbrengen van structuur, overzicht en accuratesse in werk én met het fungeren als betrouwbare adviseur richting de directie;
  9. Schets de mate waarin je werkervaring hebt met crisisbeheersing of crisisorganisaties.
Gesprek

n.t.b.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.