Digitaal archivaris/specialist e-Depot

41251
Opdrachtnummer
41251
Opdrachtgever
Provincie Overijssel
Datum
1 Januari 2026 tot 1 Januari 2027
Uren per week
voor 16 Uur per week.
Status
Open
Regio
Overijssel
Functie type
Administratief en Officemanagement, Overige
Sluitingsdatum
26 November 2025
Verlengingsopties
1x3 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Provincie Overijssel

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Zwolle

Introductie
Voor de Provincie Overijssel zijn wij op zoek naar een Digitaal archivaris/specialist e-Depot.
Opdracht inhoud

De provincie Overijssel werkt aan inrichting en implementatie van een e-Depot: een digitale archiefbewaarplaats met waarborgen voor het langdurig bewaren van digitale overheidsinformatie in overeenstemming met wettelijke eisen. Dit e-Depot is gebaseerd op Preservica. De implementatie moet werkend en in beheer worden opgeleverd vanwege de verplichte overbrenging van digitaal archief vanaf 2006 in 2027. De realisatie van e-Depot zorgt ervoor dat Provincie Overijssel in principe voldoet aan de Archiefwet (1995)2026. Resultaat van de opdracht is het – samen met de provinciearchivaris - inrichten van de noodzakelijke beheerorganisatie voor het e-Depot.

Als digitaal archivaris/specialist e-Depot ben je verantwoordelijk voor het optimaal laten functioneren en door- ontwikkelen van het e-Depot-systeem voor duurzame digitale archivering. Je zorgt ervoor dat de beheerorganisatie die voor een goede werking van het e-Depot nodig is tot stand komt en ingericht wordt. Hierdoor kunnen gebruikers vanaf 2027 effectief werken met het systeem van Preservica en voldoet de provincie aan de (wettelijke) eisen voor digitale informatieopslag, toegankelijkheid en duurzaamheid (DUTO). De taken zijn in hoofdlijnen:

  • Het opbouwen van een kleine en doelmatige beheerorganisatie die voor de provincie het e-Depot gaat beheren, met bijbehorende dienstverlening aan medewerkers van de provincie en burgers.
  • Het samen met medewerkers van de eenheid Bedrijfsvoering (met name team BV-I&D) identificeren en inrichten van korte en lange termijn opgaven voor de beheersorganisatie e-Depot, in het bijzonder rond personele, technische, juridische en contractuele vraagstukken.
  • Mede adviseren over de inrichting van de functionele werking van het e-Depot (bijv. import/export van (vak)applicaties, metadatering, zoekfuncties, benodigde API’s).
  • Het opleiden van de beoogde digitaal archivaris en andere collega’s zodanig dat zij in staat zijn de beheerstaak in te kunnen vullen op het moment dat de beheersorganisatie is ingericht.
  • Bijdragen aan de (technische) inrichting van het zoek- en publieksportaal en koppelingen die gelegd moeten worden met systemen van de toeleverende partners, zoals BV-I&D en SSC-ONS.
  • Signaleren van verbetermogelijkheden en coördineren van wijzigingen in het systeem (change management).
  • Bewaken van de informatiekwaliteit, metadatering en compliance met archiefwet- en regelgeving.

Organisatie

Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreëren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.

Je gaat aan de slag bij de afdeling Publieke Dienstverlening (PD), één van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. De afdeling is de verbindende schakel tussen bestuur, organisatie, partners en de inwoners van Overijssel. Samen met jouw collega’s draag je het profiel van de provincie Overijssel uit naar de buitenwereld. Een provincie met een eigentijds bestuur, die werkt aan een krachtige economie in een prettige en veilige leefomgeving. De afdeling bestaat uit de volgende teams: Leiding, Bestuur, Concerncontrol en advies, Communicatie, Kabinet, Strategie.

Competenties

  • Analytisch sterk;
  • Omgevingsbewust;
  • Projectervaring;
  • Beheer ervaring;
  • Stress bestendig;
  • Werken in een organisatie die in herinrichting is.

Eisen en wensen

  1. Mininmaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar bij een overheidsinstelling;
  2. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van digitale archivering bij een overheidsinstelling;
  3. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met een E-depot.
  4. Aantoonbare werkervaring als applicatiebeheerder voor een E-depot;
  5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als functioneel beheerder DMS;
  6. Aantoonbare werkervaring met integraties van bestaande applicaties;
  7. Aantoonbare werkervaring met informatiebeheer en AVG;
  8. Aantoonbaar afgeronde cursus Preservica.
Gesprek

2 December as.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.