Teamleider Sociaal Domein (32-36)

41231
Opdrachtnummer
41231
Opdrachtgever
Gemeente IJsselstein
Datum
15 December 2025 tot 15 April 2026
Uren per week
voor 34 Uur per week.
Status
Open
Regio
Utrecht
Functie type
Interim management, Sociaal Maatschappelijk Domein
Sluitingsdatum
28 November 2025
Verlengingsopties
2x2 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente IJsselstein

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

IJsselstein

Introductie
Voor de Gemeente IJsselstein zijn wij op zoek naar een Teamleider Sociaal Domein (32-36).
Opdracht inhoud

Inhuuropdracht voor 4 maanden (ter vervanging van zwangerschapsverlof, december 2025 t/m april 2026), 32 uur per week als teamleider voor team sociaal domein).

Het betreft het integraal leidinggeven aan team sociaal domein dat bestaat uit circa 45 medewerkers (waarvan gedeeltelijk inhuur) die de uitvoerende taken verzorgen op het gebied van jeugdzorg, inburgering en Wmo. Ook de thema’s als bemoeizorg, groepsaanpak en samen veilig hebben een plek in dit team. Het team werkt nauw samen met het team Samenleving, dat verantwoordelijk is voor de beleidsmatige kant van het sociaal domein.

In de hulpstructuur kent het team een coördinator, 2 kwaliteitsmedewerkers en een gedragswetenschapper. Daarnaast zal een collega teamleider bijspringen voor bedrijfsvoeringstaken op het gebied van financien en personeel. Behalve de dagelijkse aansturing wordt van de teamleider verwacht dat hij na afloop van deze opdracht adviezen oplevert over:

  • Het procesmatig en formatief verder inregelen van het team vanuit de opgaven uit de hervormingsagenda jeugd, het toekomstscenario en de concretisering dat de problematiek in het sociaal domein steeds complexer wordt (psychische problematiek, waakvlamfunctie, veiligheidsissues ook in samenwerking met de ketenpartners).
  • De benodigde hulpstructuur/formatie om het team sociaal domein te laten draaien zonder dat de wachtlijsten oplopen dan wel er steeds extern ingehuurd wordt.
  • Daarnaast geeft de teamleider opdracht aan en begeleiding voor:
    • Het opstellen van plan van aanpak voor het terughalen uit de regio en inregelen per 1-1-2028 van de aanbesteding en het contractenbeheer WMO, met de daarbij behorende backoffice die in het team moet landen.
    • Het borgen van het functioneel applicatiebeheer van “Zorgned” binnen het team.
    • De vervolgstappen ten aanzien van de gewenste groepsaanpak, in samenwerking met Openbare orde en veiligheid en de coördinator complexe jeugdproblematiek.
    • De verdere verkenning naar de wijze waarop in de toekomst samengewerkt wordt met de gemeente Lopik ten aanzien van inburgering.

We hebben graag de mogelijkheid tot verlening om de adviezen door jou vanaf 1 april 2026 te laten implementeren samen met de huidige teamleider.

Organisatie

De gemeente IJsselstein is een stad in het zuidwesten van de provincie Utrecht. De stad telt ruim 33.000 inwoners en heeft een gezellig historisch hart waar de inwoners trots op zijn. De ambtelijke organisatie van de gemeente (GIJS) bestaat uit ruim 250 medewerkers verdeeld over 7 teams. GIJS werkt aan een bloeiend en toekomstbestendig IJsselstein, waar iedereen prettig kan wonen, werken en samenleven. GIJS staat voor betrouwbare dienstverlening, een benaderbare organisatie en heldere communicatie. De ambtenaren werken vanuit drie kernwaarden: vakmanschap, pragmatisch en samenspel. Samen met en voor ‘ons stadje’.

Competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling)
  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk)
  • Klantgericht
  • Delegeren
  • Luisteren
  • Doorzettingsvermogen
  • Motiveren
  • Resultaatgericht werken
  • Samenwerken
  • Overtuigen
  • Besluitvaardigheid
  • Kritisch
  • Analyserend vermogen
  • Plannen en organiseren

Eisen en wensen

  1. Minimaal een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Teamleider binnen het sociaal domein van de een gemeente met een team grote tussen de 30 a 45 medewerkers;
  3. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als teamleider binnen het sociaal domein van een gemeente of een stichting;
  4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidingevende van een team van 35 tot 45 medewerkers specifiek gericht op jeugdzorg;
  5. Aantoonbare ervaring met het schrijven van adviesnota's over het sociaal domein.
Gesprek

3 December as.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.