Beleidsadviseur Mobiliteit (24-36)

41122
Opdrachtnummer
41122
Opdrachtgever
Gemeente Hilversum
Datum
8 December 2025 tot 8 December 2026
Uren per week
voor 30 Uur per week.
Status
Open
Regio
Noord-Holland
Functie type
Beleids en Adviesdiensten
Sluitingsdatum
21 November 2025
Verlengingsopties
2x6 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Hilversum

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Hilversum

Introductie
Voor de Gemeente Hilversum zijn wij op zoek naar een Beleidsadviseur Mobiliteit (24-36).
Opdracht inhoud

Als Beleidsadviseur Mobiliteit werk je aan uitdagende integrale projecten, zoals het oplossen van verkeersknelpunten en het helpen aanleggen van doorfietsroutes. Als beleidsadviseur mobiliteit maak je collega’s, inwoners en organisaties enthousiast voor duurzame maatregelen die de mobiliteit verbeteren. Jij ontwikkelt beleid en vertaalt dit naar concrete maatregelen in de openbare ruimte. Daarbij werk je nauw samen met collega’s binnen én buiten het gemeentehuis en houd je rekening met maatschappelijke, politieke en technische ontwikkelingen.

Je hebt oog voor verkeersveiligheid, doorstroming én leefbaarheid. Je weet dat mobiliteit meer is dan verkeer alleen: het raakt aan klimaat, gezondheid, ruimtegebruik en sociale gelijkheid. Jij zorgt ervoor dat deze belangen samenkomen in integraal beleid en een heldere uitvoering. Daarnaast geef je uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2040.Onder andere liggen de volgende projecten en werkzaamheden nu op je te wachten:

  • De uitrol en het beheer inregelen van een permanent meetsysteem voor fietsers en voetgangers.
  • In het kader van thema ‘slimme mobiliteit’ pilotproject van sensoren die subjectieve veiligheid objectief beoordeelt helpen te finetunen, te evalueren en te beheren.
  • Adviseren bij (woningbouw)ontwikkel locaties in de gemeente.
  • Het bestuurlijke proces van de nieuwe Nota Verkeerslichten te doorlopen tot vaststelling
  • Het helpen en begeleiden van (junior) collega’s in hun werk. Dit vraagt een balans tussen adviseren en meewerken

Organisatie

De gemeente Hilversum luistert aandachtig naar de vraagstukken die haar burgers, bezoekers en bedrijven aan de orde stellen. We zoeken actief de dialoog op met onze inwoners en partners. We helpen hen om oplossingen te vinden. Soms door in coproductie samen te werken. En soms door de regie te voeren. Zo werken we aan een zelfredzame samenleving. Die samenleving verandert echter steeds sneller. Van ons wordt verwacht dat wij effectief en tijdig kunnen inspringen op nieuwe eisen en wensen.

Hiervoor hebben we een netwerkorganisatie gebouwd. Daarin werken ruim 600 collega’s aan wat er nodig is voor en in Hilversum. Dat zijn collega's die hun maatschappelijke betrokkenheid en ambitie kunnen omzetten naar concrete resultaten, waar de stad verder mee kan. Het zijn collega's die bereid zijn om steeds die extra stap te zetten, ook op de minder gebaande paden. Die anderen - binnen en buiten de organisatie - stimuleren en helpen om hetzelfde te doen. Collega's die flexibiliteit tonen in houding en gedrag. Die denken en handelen vanuit zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid. Collega’s die politiek sensitief zijn, inzicht hebben in de processen en hun eigen rol binnen een politiek bestuurlijke omgeving.

Onze kernwaarden: klantgericht werken, initiatief nemen, samenwerken en samenlevingsgericht werken. De rode draad is dat we ons blijven ontwikkelen. Dan zijn we nu, maar ook in de toekomst, toegerust voor de (nieuwe) taken waar we als gemeente voor staan.

Competenties

  • Plannen en organiseren, overzicht kunnen bewaren;
  • Samenwerken;
  • Zelfstandig;
  • Proactief signaleren en oppakken;
  • Communicatief vaardig op verschillende niveaus;
  • Resultaat- en Oplossingsgericht;
  • Flexibel;
  • Stressbestendig;
  • Jezelf snel systemen vaardig maken (zaaksysteem, ibabs).

Eisen en wensen

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als verkeerskundige in de afgelopen 10 jaar;
  2. Kandidaat is minimaal 50% van de werktijd op kantoor aanwezig tijdens de gehele duur van de opdracht en alle mogelijke verlengingen.
  3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met adviseren over parkeren, bereikbaarheid en verkeersveiligheid binnen een gemeente;
  4. Minimaal 1 jaar werkervaring als beleidsadviseur verkeersveiligheid binnen een gemeente;
  5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met advisering van ontwikkellocaties in de afgelopen 7 jaar;
  6. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau op het gebied van Ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit.
Gesprek

26 November as.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.