Eind- en Webredacteur

41111
Opdrachtnummer
41111
Opdrachtgever
Algemene rekenkamer
Datum
1 Januari 2026 tot 1 November 2026
Uren per week
voor 4 Uur per week.
Status
Open
Regio
Zuid-Holland
Functie type
Marketing en Communicatie, Overige
Sluitingsdatum
19 November 2025
Verlengingsopties
n.t.b.
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Algemene rekenkamer

Adres met huisnummer

Lange Voorhout 8

Postcode

2514 ED

Plaats

Den Haag

Introductie
Voor de Algemene rekenkamer zijn wij op zoek naar een Eind- en Webredacteur.
Opdracht inhoud

Eind- en webredactie is nodig om kwalitatief hoogstaande inhoud te kunnen blijven leveren en de frequentie van ons digitale magazine op vier keer per jaar te houden.

  • De op te leverende taken zijn:
    • Eind- en webredactie van ons digitale magazine, 4 nummers per jaar
    • Jaarplanning maken, analyseren statistieken, concept inhoudsplan maken
    • Bijwonen van de redactievergadering, 4 keer per jaar 1 uur op locatie
    • Briefen van en contact onderhouden met de redactiecollega’s over de artikelen en foto’s;
    • (Mee)schrijven met/van 1 á 2 artikelen inclusief maken van foto’s;
    • Vormgeving in InDesign (opmaak artikelen en foto’s)
    • PDF voldoet aan de toegankelijkheidseisen die gelden binnen de rijksoverheid: WCAG 2.2 richtlijnen
    • publicatie via intranet voorbereiden
  • Resultaatgebied & Verantwoordelijkheden
    • Jaarplanning maken en bijwonen van 4 redactievergaderingen van ieder 1 uur (live op locatie).
    • Begeleiden van het schrijfproces van de redactieleden en het sensitief sturen op de deadlines
    • Meeschrijven met gemiddeld 1 a 2 artikelen per nummer
    • Coördineert het schrijfproces van de redactiecollega’s zodat zij tijdig hun teksten inleveren.
    • Coördineren en regie bij het uitbrengen van vier maal per jaar een digitaal personeelsmagazine volgens een jaarplanning
    • Opleveren van 4 digitale personeelsmagazine in Indesign bestaande uit gemiddeld 6 artikelen.
    • Voldoen aan de toegankelijkheidseisen die gelden binnen de rijksoverheid: WCAG 2.2 richtlijnen

Organisatie

Reken maar is het personeelsmagazine van de Algemene Rekenkamer. Het blad bestaat sinds 1987 en wordt sinds 2015 digitaal uitgegeven. In 2018 is de Reken maar onderdeel geworden van de geïntegreerde communicatiestrategie en is de Algemene Rekenkamer gaan werken met inhoudsen contentplannen. Hiermee draagt het magazine expliciet bij aan de interne communicatiedoelstellingen (goed geïnformeerde, betrokken en verbonden medewerkers) en is het onderdeel van de totale crossmediale middelenmix waardoor alle middelen elkaar versterken. In 2025 is uit een lezersonderzoek gebleken dat de Reken maar nog steeds voldoet aan de doelstellingen. Uit de cijfers blijkt dat 53 procent van de respondenten (totaal 130) elke editie doorbladert, 21 procent alles leest en 22 procent instapt in het artikel (bijvoorbeeld via de Kenniskamer, ons intranet) zodra een onderwerp hen aanspreekt. Opvallend is dat 80 procent zich dankzij Reken maar meer betrokken en/of verbonden voelt met collega’s. Vooral de humaninterestverhalen scoren hoog. Gemiddeld downloaden 248 unieke gebruikers de pdf (van de 300) en gemiddeld en gemiddeld klikken nog eens 90 unieke gebruikers op een herhaalartikel op het intranet. “We zijn al zo veel met inhoud bezig. Het is dan juist leuk om in de Reken maar de mens achter het werk te leren kennen,” zoals een collega het mooi verwoordde. De Reken maar wordt vooral gewaardeerd vanwege de persoonlijke en informele toon en de ruimte voor achtergrondverhalen over collega’s. Dat draagt bij aan onze betrokkenheid en verbinding met elkaar. Voor organisatorisch nieuws en informatie grijpen collega’s liever naar andere middelen. De Algemene Rekenkamer wil daarom verder investeren in met name betrokkenheids- en verbindingsfunctie van het personeelsmagazine. Qua soort artikelen zitten we nu op 80% human interest en 20% inhoudelijk.

De senior communicatieadviseur bereidt als hoofdredacteur de redactievergaderingen samen met de eind- en webredacteur voor, zorgt voor de verbinding met strategische onderwerpen, is aanspreekpunt voor vragen en dilemma’s, keurt het definitieve inhoudsplan met de onderwerpen goed en geeft akkoord op de definitieve teksten en de publicatie.

Collega’s uit de organisatie (7 in totaal; zowel vanuit Onderzoek als Staf) vormen de redactie, zij denken mee over de inhoud in een redactievergadering die vier keer per jaar plaatsvindt en schrijven daarna mee. In totaal produceren we per nummer gemiddeld 6 artikelen waarbij we terugkerende rubrieken hebben. De eind- en webredacteur maakt de jaarplanningen (inclusief de deadlines tijdens het schrijfproces en de vormgeving) en de concept inhoudsplannen, coördineert het schrijfproces en houdt contact met de redactiecollega’s en de hoofdredacteur, denkt mee met onderwerpen en vernieuwingen (ook op basis van de leescijfers), schrijft (mee met) doorgaans 1 à 2 artikelen, zorgt voor de eindredactie en de vormgeving in InDesign. Daarnaast zorgt de eind- en webredacteur dat de pdf voldoet aan de toegankelijkheidseisen die gelden bij de rijksoverheid en werkt mee aan de definitieve publicatie op de Kenniskamer, ons intranet.

Competenties

  • Organisatiesensitief
  • Samenwerken en communicatief vaardig

Eisen en wensen

  1. HBO + werk en denkniveau;
  2. Meer dan 8 jaar ervaring in een vergelijkbare functie;
  3. Aantoonbare ervaring met het maken van een digitaal magazine;
  4. Ervaring met tekstschrijven en eindredactie;
  5. Deskundigheid; onberispelijke beheersing van de Nederlandse taal; Zeer goede kennis van het maken van digitale personeelsmagazines;
  6. Zeer goede kennis van Indesign;
  7. Zeer goede kennis van het toepassen van de toegankelijkheideisen van de rijksoverheid: WCAG 2.2 richtlijnen;
  8. Coördineren en begeleiden van een redactie bestaande uit collega’s uit de organisatie Creatief schrijven voor (digitale) artikelen;
  9. Ervaring met interviews afnemen;
  10. Kennis van beeld/fotografie is een pre;
  11. Rijksoverheidservaring is een pre;
  12. Kennis van statistiek/leescijfers interpreteren is een pre;
Gesprek

n.t.b.

Overige informatie

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.