Interim Inkoopadviseur

41105
Opdrachtnummer
41105
Opdrachtgever
Gemeente Midden-Drenthe
Datum
8 December 2025 tot 30 Juni 2026
Uren per week
voor 32 Uur per week.
Status
Open
Regio
Drenthe
Functie type
Inkoop & Facilitair
Sluitingsdatum
18 November 2025
Verlengingsopties
1x6 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Midden-Drenthe

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Drenthe

Introductie
Voor de Gemeente Midden-Drenthe zijn wij op zoek naar een Interim Inkoopadviseur.
Opdracht inhoud

Als interim Inkoopadviseur ben je samen met je collega hét aanspreekpunt voor alle vraagstukken op het gebied van inkoop en aanbesteden. Je adviseert gevraagd en ongevraagd over uiteenlopende inkoopvraagstukken en werkt mee aan de ontwikkeling en implementatie van inkoopbeleid en -strategieën. Daarbij draag je actief bij aan de strategische visie van de organisatie en weet je deze overtuigend uit te dragen.

Je vervult een spilfunctie tussen markt, organisatie en cluster Inkoop. Je begeleidt aanbestedingstrajecten, stelt kaders en beleid op, faciliteert teams bij de uitvoering en rapporteert over de voortgang en resultaten. Daarnaast stel je een meerjaren-inkoopkalender op en adviseer je op basis van spendanalyses over rechtmatigheid, doelmatigheid en kansen. Werkzaamheden (in hoofdlijnen):

  • Adviseren over en begeleiden van (Europese) aanbestedingen en inkooptrajecten.
  • Opstellen van inkoopstrategieën, kaders, beleid en adviezen.
  • Coördineren en faciliteren van het inkoopproces binnen verschillende teams en programma’s.
  • Opstellen van een meerjaren-inkoopkalender en het uitvoeren van spendanalyses.
  • Adviseren over rechtmatigheid, doelmatigheid en strategische kansen in het inkoopdomein.
  • Bijdragen aan de doorontwikkeling en verankering van de inkoopfunctie binnen de organisatie.

Organisatie

De gemeente Midden-Drenthe is voortdurend in ontwikkeling. Er werken ongeveer 350 medewerkers. Kenmerkend voor onze organisatie is dat de lijnen met het bestuur kort zijn. Met elkaar zorgen we voor een organisatie die haar inwoners optimaal bedient. We hebben ambitieuze doelen waar we iedere dag hard aan werken. Dat vraagt om inzet, creativiteit én samenwerking met mensen binnen en buiten het gemeentehuis.

Team Advies van de gemeente Midden-Drenthe ondersteunt en adviseert de verschillende teams binnen de organisatie. Binnen dit team speelt het cluster Inkoop een centrale rol in het vormgeven en professionaliseren van de inkoopfunctie. Voor de verdere ontwikkeling van deze functie en ter versterking van het team zijn wij tijdelijk op zoek naar een ervaren inkoopadviseur die teamoverstijgend kan opereren en een waardevolle bijdrage levert aan organisatiebrede inkoop- en aanbestedingsvraagstukken.

Competenties

  • Overtuigingskracht: Je overtuigt anderen van een bepaald standpunt om instemming te krijgen;
  • Communicatieve vaardigheden: zowel mondeling als schriftelijk;
  • Omgevingsbewust: je hebt oog voor ontwikkelingen die consequenties kunnen hebben voor de politiek-bestuurlijke verhoudingen;
  • Samenwerken: je bent dialooggericht en doet actief aan informatie-uitwisseling en kennisoverdracht;
  • Autonoom: Je bent in staat zelfstandig te werken, pakt regie en weet je je weg te vinden in onze organisatie.

Eisen en wensen

  1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als inkoopadviseur binnen een gemeentelijke organisatie;
  3. Aantoonbare werkervaring met complexe inkoopvraagstukken en inkoopstrategie;
  4. Bereid om minimaal 3 dagen per week om op kantoor te werken;
  5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als inkoopadviseur in een gemeentelijke organisatie;
  6. Aantoonbare werkervaring met hetbegeleiden van Europese aanbestedingen;
  7. In het bezit van een Nevi 1 certificaat of een conducto inkoop opleiding;
  8. in het bezit van een NEVI 2 certifictaat.
Gesprek

n.t.b.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.