De gemeente Zwolle zoekt tijdelijk een KAMV-adviseur die zorgdraagt voor de continuïteit en verdere doorontwikkeling van het beleid op het gebied van kwaliteit, arbeidsomstandigheden, veiligheid en milieu (KAMV).
De opdracht ontstaat door het vertrek van de huidige adviseur Arbo & Veiligheid en heeft als doel om lopende trajecten te borgen, beleid te actualiseren en de verbinding tussen HR, Services en de organisatiebrede crisisorganisatie en vakafdelingen te versterken. Ook ligt er een concrete opdracht om op korte termijn het veiligheidsbewustzijn bij de vakafdelingen in het Fysieke Domein te vergroten door het inrichten en implementeren van een werkend veiligheidsmanagementsysteem.
De KAMV-adviseur werkt nauw samen met de afdelingen HR, Services, Facilitair Bedrijf, Veiligheid, Inkoop en de vakafdelingen in het Fysiek Domein. De nadruk ligt op integraal veiligheidsmanagement, borging van Arbo-verplichtingen, en het verbeteren van de interne processen op KAMV-gebied maar ook het management van Stadsbeheer & Vitale Wijken actief en praktisch ondersteunen bij haar verantwoordelijkheid om veilig werken te borgen op de werkvloer, stimuleren en actief uit te dragen binnen de organisatie incl. het inregelen van de installatieverantwoordelijkheid binnen de organisatie.
- Doel van de opdracht
- Borgen van de continuïteit en kwaliteit op het gebied van Arbo, milieu, veiligheid en kwaliteitsmanagement.
- Actualiseren van het KAMV-beleid en het opstellen van het KAMV-jaarplan 2026.
- Inrichten, implementeren, faciliteren en onderhouden van een werkend veiligheidsmanagementsysteem in het Fysieke Domein (waaronder de afdelingen Stadsbeheer & Vitale Wijken en Stadsingenieurs).Ondersteunen van Services bij de verdere professionalisering van interne veiligheids- en milieuprocessen.
- Adviseren over risicobeheersing, compliance en voorbereiding op audits of inspecties.
- Verbinding houden met de crisisorganisatie en bijdragen aan afstemming, planvorming en evaluatie.
Werkzaamheden en taken:
- Kwaliteit, Arbo & Milieu en Veiligheid (KAMV)
- Beheren, actualiseren en implementeren van het KAMV-beleid.
- Opstellen van het KAMV-jaarplan 2026, inclusief meetbare doelen en verbeteracties.
- Adviseren over wet- en regelgeving op het gebied van Arbo, milieu en kwaliteit en veiligheid.
- Coördineren van (interne en externe) audits, rapportages en verbetertrajecten.
- Opstellen en monitoren van actieplannen n.a.v. RI&E’s, milieu-inspecties en veiligheidsobservaties.
- Opvolging van meldingen van incidenten, (bijna-)ongevallen en veiligheidsrisico’s.
Inrichten, implementeren, faciliteren en beheren van een werkend veiligheidsmanagementsysteem.
- Invullen van de rol strategisch installatieverantwoordelijke.
- Samenwerking en advisering
- Samenwerken met HR, Services, Inkoop en Veiligheid en andere afdelingen in het Fysieke Domein aan integrale veiligheid en duurzaam werkgeverschap
- Adviseren van management over preventie, risicobeheersing en naleving.
- Ondersteunen van de organisatie bij het opzetten van een gestructureerd veiligheids- en milieumanagementsysteem.
- Zorgen voor kennisdeling en draagvlak voor veilig en duurzaam werken.
- Crisisorganisatie
- De KAMV-adviseur is onderdeel van de bredere crisisorganisatie: levert input, stemt af en zorgt voor borging van KAMV-aspecten binnen crisisplannen.
- Ondersteunt de coördinatie en evaluatie van crisis- of calamiteitsoefeningen.
- Zorgt voor duidelijke overdracht en samenwerking tussen HR, Services en Veiligheid bij incidenten.
- Overdracht
- Voorbereiden en documenteren van processen voor overdracht naar structurele invulling binnen de organisatie.
- Beoogde resultaten
- Een actueel KAMV-beleid en KAMV-jaarplan 2026.
- Een duidelijk proces voor incidentmeldingen, opvolging en rapportage.
- Borging van Arbo- en milieutaken binnen de organisatie.
- Voorbereide overdracht van KAMV-taken naar structurele functie binnen Services en Stadsbeheer.
- Werken veiligheidsmanagementsysteem in het Fysieke Domein.Inbreng geleverd aan crisisorganisatie en veiligheidsplannen.
Overige informatie
Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.
Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.