Communicatieadviseur Veiligheid

41050
Opdrachtnummer
41050
Opdrachtgever
Gemeente Hilversum
Datum
5 Januari 2026 tot 28 Augustus 2026
Uren per week
voor 36 Uur per week.
Status
Open
Regio
Noord-Holland
Functie type
Marketing en Communicatie
Sluitingsdatum
18 November 2025
Verlengingsopties
n.t.b.
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Hilversum

Adres met huisnummer

-

Postcode

-

Plaats

Hilversum

Introductie
Voor de Gemeente Hilversum zijn wij op zoek naar een Communicatieadviseur Veiligheid.
Opdracht inhoud

De gemeente Hilversum is op zoek naar een ervaren communicatieadviseur veiligheid voor de periode 05-01-2026 tot 28-08-2026 Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van communicatiestrategieën rondom veiligheidsvraagstukken binnen de gemeente Hilversum. Je werkt nauw samen met het beleidsteam, regiogemeenten en de bestuurscommunicatieadviseur van de burgemeester. Je werkzaamheden zijn onder meer:

  • Campagnes begeleiden en coördineren.
  • Sparren met en adviseren van regiogemeenten die campagnes zelf uitrollen, en monitoren of deze uitrol goed verloopt.
  • Adviseren en communiceren rondom veiligheidsvraagstukken tijdens de jaarwisseling, zowel richting inwoners, ondernemers als interne teams.
  • Opstellen van communicatieplannen en deze vertalen naar concrete acties, middelen en kernboodschappen in B1-taalniveau.
  • Adviseren en ondersteunen bij communicatie rondom incidenten en crisissituaties, inclusief optreden als pers- en publieksvoorlichter.
  • Intensief samenwerken met beleidsmedewerkers, wijkteams, politie, horeca, ondernemers en regiopartners.
  • Stakeholdermanagement: draagvlak creëren en belangen zorgvuldig afwegen in een complexe omgeving.
  • Monitoren en evalueren van campagnes en communicatie-inspanningen, en rapporteren aan beleidsteam en bestuur.

Met jouw inzet zorg je ervoor dat inwoners, ondernemers en partners weten wat de gemeente doet, waarom dat belangrijk is en hoe zij zelf kunnen bijdragen aan een veilig en leefbaar Hilversum.

Organisatie

We werken voor Hilversum, de mediastad van Nederland Een groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn we de meest nabije overheid; bereikbaar en toegankelijk. Open en nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is.

We zijn toegankelijk en betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die we maken. In onze werkwijzen zoeken we de balans tussen maatwerk en eenvoud. Maken slim gebruik van technologie, data en stellen dit zoveel mogelijk beschikbaar. Bovenal doen we het samen, sluiten aan op wat er in de stad en in de regio gebeurt en zoeken de dialoog en de samenwerking. Met ons vakmanschap zijn we een betrouwbare partner.

Competenties

  • Sterk in adviesvaardigheden en overtuigend in woord en schrift;
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit en omgevingsbewustzijn;
  • Stressbestendig, kan schakelen onder druk;
  • Creatief en oplossingsgericht denken;
  • Snel complexe dossiers en processen eigen maken;
  • Resultaatgericht en zelfstandig werkend;
  • Verbindend en sterk in stakeholdermanagement.

Eisen en wensen

  1. Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor communicatie en/of marketing;
  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als communicatieadviseur binnen het domein veiligdheid, crisiscommunicatie of maatschappelijke campagnes;
  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar binnen een lokale gemeente;
  4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het zelfstandig opstellen en coordineren van communicatieplannen en campagnes;
  5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als communicatieadviseur binnen het domein veiligdheid, crisiscommunicatie of maatschappelijke campagnes;
  6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het zelfstandig opstellen en coordineren van communicatieplannen en campagnes;
  7. Aantoonbare werkervaring met integrale samenwerkingen tussen politie, horeca, bewonersgroepen en regiogemeenten;
  8. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met crisiscommunicatie en het daarbij optreden als pers en/of publieksvoorlichter.
Gesprek

26 November as.

Overige informatie

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.