Kwartiermaker Marketing

40552
Opdrachtnummer
40552
Opdrachtgever
Gemeente IJsselstein
Datum
17 November 2025 tot 28 Februari 2026
Uren per week
voor 12 Uur per week.
Status
Open
Regio
Utrecht
Functie type
Marketing en Communicatie
Sluitingsdatum
24 Oktober 2025
Verlengingsopties
2x3 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente IJsselstein

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

IJsselstein

Introductie
Voor de Gemeente IJsselstein zijn wij op zoek naar een Kwartiermaker Marketing.
Opdracht inhoud

IJsselstein kent de unieke combinatie van aan de ene kant een monumentale binnenstad vol geschiedenis en een gevarieerd aanbod van winkels en horeca. Aan de andere kant heeft IJsselstein een groen buitengebied. IJsselstein is daarmee een aantrekkelijke gemeente om in te ontspannen , zowel voor inwoners als voor bezoekers. In het coalitieakkoord is afgesproken om recreatie en toerisme in IJsselstein te stimuleren. Ze dragen bij aan de leefbaarheid en genereren inkomsten en werkgelegenheid. Dit versterkt de toekomstbestendigheid van onze voorzieningen.

Om die aantrekkelijke combinatie van stad en buitengebied te versterken en onder de aandacht te brengen van toeristen/recreanten heeft de raad op 9 juli 2025 de Toekomstvisie Recreatie en Toerisme 2025-2035 vastgesteld. Ook het stimuleren van meer verblijfsrecreatie en regionale samenwerking worden hierin beschreven. De bijbehorende uitvoeringsagenda is op 15 juli 2025 vastgesteld door het college.

In de agenda is ervoor gekozen om allereerst de basis (in beleid en uitvoering) rondom recreatie en toerisme weer op orde te brengen. Voor het onderdeel marketing en informatievoorziening is het belangrijk dat we eerst werken aan een scherp merk en de marketing (inclusief tourist info in wat voor vorm dan ook) verder professionaliseren. Om deze te kunnen ontwikkelen is het aanstellen van een kwartiermaker noodzakelijk. Deze persoon stelt in nauwe afstemming met de externe partners een implementatieplan (governance) op voor toeristische marketing en informatievoorziening (VVV/tourist info) op basis van een optimalisatie van de fysieke en digitale marketing. De aanbevelingen van het adviesrapport ‘Optimalisatie toeristische marketing en informatiefunctie IJsselstein’ gelden als richtinggevend.

Doel is realisatie van een toeristisch-recreatieve marketingorganisatie (DMO) voor IJsselstein, inclusief fysieke plek, passend binnen de nieuwe visie en het nieuwe uitvoeringsplan van de gemeente. Het implementatieplan geeft aan hoe de marketing en informatie worden georganiseerd met een sluitende businesscase. De partners, zoals Uit in IJsselstein en Stadsmarketing dienen betrokken te worden en het plan dient breed gedragen worden. De volgende inhoudelijke punten zijn leidend:

  • Er dient één organisatie te ontstaan voor alle toeristisch-recreatieve marketing- en informatietaken voor IJsselstein.
  • Eenduidige positionering en heldere taken ten opzichte van centrummanagement/binnenstadspromotie (en eventuele andere taken).
  • De DMO zet zich evenwichtig in voor IJsselstein als geheel, zowel voor het buitengebied, voor de binnenstad als voor wederzijdse versterking tussen deze deelgebieden.
  • Er komt een DMO met (een) betaalde kracht(-en) en een compact bestuur, dat evenwichtig de ondernemers- en publieke belangen dient.
  • Actualisering van het huidige merk.
  • De uitingsvorm van de informatiefunctie (VVV, Tourist Info, informatiepunt) staat bij aanvang open: afhankelijk van een realistische businesscase krijgt dit tijdens het proces verder vorm.
  • De beschikbaar gestelde budgetten zijn taakstellend.

Afhankelijk van de resultaten wordt bezien in hoeverre het wenselijk is om hierna een marketingstrategie en marketingplan op te laten stellen (fase 2, niet in deze opdracht).

Organisatie

De gemeente IJsselstein is een stad in het zuidwesten van de provincie Utrecht. De stad telt ruim 33.000 inwoners en heeft een gezellig historisch hart waar de inwoners trots op zijn. De ambtelijke organisatie van de gemeente (GIJS) bestaat uit ruim 250 medewerkers verdeeld over 7 teams. GIJS werkt aan een bloeiend en toekomstbestendig IJsselstein, waar iedereen prettig kan wonen, werken en samenleven. GIJS staat voor betrouwbare dienstverlening, een benaderbare organisatie en heldere communicatie. De ambtenaren werken vanuit drie kernwaarden: vakmanschap, pragmatisch en samenspel. Samen met en voor ‘ons stadje’.

Competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);
  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);
  • Resultaatgericht werken;
  • Samenwerken;
  • Assertiviteit;
  • Organiseren;
  • Kritisch;
  • Analyserend vermogen;
  • Plannen en organiseren.

Eisen en wensen

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als ‘kwartiermaker’ (op basis van beschreven werkzaamheden);
  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als ‘kwartiermaker’ (op basis van beschreven werkzaamheden) binnen of in samenwerking met een gemeentelijke instelling;
  3. Aantoonbare kennis van organisatie-/governance van destinatiemarketingorganisaties;
  4. Een aantoonbare afgeronde opleiding op wo niveau;
  5. Aantoonbare competenties als resultaatgerichte uitvoerder en verbinder;
  6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met city- en/of regiomarketing.
Gesprek

29 of 30 oktober as.

Overige informatie

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.