Vastgoedmanager Centrum Bussum

40445
Opdrachtnummer
40445
Opdrachtgever
Gemeente Gooise meren
Datum
3 November 2025 tot 3 November 2026
Uren per week
voor 12 Uur per week.
Status
Open
Regio
Noord-Holland
Functie type
Bouw en Infra, Overige, Projectmanagement
Sluitingsdatum
20 Oktober 2025
Verlengingsopties
2x12 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Gooise meren

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Bussum

Introductie
Voor de Gemeente Gooise meren zijn wij op zoek naar een Vastgoedmanager Centrum Bussum.
Opdracht inhoud

De tijd dat mensen alleen naar een winkelgebied kwamen om te shoppen is voorbij. Bezoekers willen meer: sfeer, beleving, gezelligheid. Een fijne plek om te ontmoeten, te ontspannen, te werken én natuurlijk te winkelen. Fysiek winkelen is een dagje uit geworden – en dat vraagt om een centrum dat inspireert en verrast.

Bussum wil dé centrale plek van het Gooi zijn. Maar het huidige centrum mist nog nét dat beetje magie. Denk aan meer groen, een sterke mix van winkels en horeca, levendigheid, en een warme, gastvrije uitstraling. Een plek waar mensen graag blijven hangen. En waar ondernemers, bewoners én bezoekers energie van krijgen. Daarom zoeken we een strategisch centrummanager met visie én pit. Iemand die kansen ziet, mensen verbindt en plannen omzet in actie. Iemand die samen met ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente werkt aan een toekomstbestendig Bussum.

In het begin ligt de focus op het bouwen van samenwerking en het scherp krijgen van de koers. Daarna stuur je op lange termijn: sfeer creëren, leegstand aanpakken, de juiste voorzieningen aantrekken, en het centrum klaarmaken voor de toekomst.

Om deze uitdagingen aan te gaan, heeft Bussum behoefte aan een strategische centrummanager.

Laat jouw ideeën het verschil maken en bouw mee aan een levendig centrum waar iedereen zich thuis voelt.

Er is een Uitvoeringsprogramma centrummanagement 2025. Met dit programma willen de ondernemersvereniging Gooise Meren (OVGM), ondernemers en gemeente verder. Dit Uitvoeringsprogramma biedt voldoende ruimte voor je persoonlijke visie en professionele invulling. De focus ligt op drie punten: leegstand bestrijding, bezoekers stromen vergroten en “het vastgoed” betrekken in het centrummanagement.

Werkzaamheden:

  • Het actief bevorderen van passende invulling van leegstaand vastgoed in winkelgebieden en op bedrijventerreinen;
  • Stimuleren van het opstarten van een ondernemersfonds;
  • Het daardoor economisch vitaal en aantrekkelijk maken van het centrum van Bussum ten behoeve van behoud van bestaande en werving van nieuwe ondernemers;
  • Samenwerking initiëren tussen de vastgoed ondernemers onderling;
  • Zichtbaar aanwezig zijn in Bussum;
  • Actieve sparringpartner van het Economisch team binnen de gemeente;
  1. De vitaliteit van de kernen wordt door verschillende, onderling samenhangende factoren bepaald. Het is dan ook van groot belang dat deze manager kennis heeft van het ruimtelijke economisch en sociaal-maatschappelijk functioneren van gebieden;
  2. Heeft affiniteit, kennis en ervaring met het bedrijfsleven (MKB en boven MKB) en vastgoedontwikkeling;
  3. Heeft een netwerk van contacten binnen deze sectoren of kan dat snel opbouwen;
  4. Is in staat om snel een netwerk met lokale ondernemers op te bouwen;
  5. Heeft ervaring in het omgaan en samenwerken met overheidsorganisaties;
  6. Heeft op basis van professioneel inzicht geloof in de kwaliteitsversterking van het centrum;
  7. Lokale bekendheid en woonachtig in de gemeente is geen voorwaarde, maar wel een pré;
  8. Ervaring in een soort gelijke functie is zeer gewenst.

Organisatie

Werken bij Gooise Meren is samen wonen, werken, ondernemen en plezier maken in een groen gebied met een rijke geschiedenis. Gooise Meren is de jongste gemeente van het Gooi. Sinds 1 januari 2016 is de gemeente ontstaan uit een fusie van Bussum, Muiden, Muiderberg en Naarden. Het gebied barst van de historie en cultuur en staat bekend om zijn prachtige natuurgebieden en waterrijke omgeving aan het Naardermeer en IJmeer.

De gemeente heeft ongeveer 57.000 inwoners en de gemeentelijke organisatie bestaat uit ca. 380 medewerkers. Al deze mensen zijn verschillend. In interesses, overtuigingen, afkomst, leeftijd en passies. We vinden het belangrijk om dit terug te zien in onze organisatie; diversiteit zorgt voor rijkere inzichten en betere resultaten. Samen met inwoners, ondernemers en andere partijen werken we aan een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt. Samen zoeken we continu naar mogelijkheden om Gooise Meren te blijven verbeteren.

Competenties

  • Netwerker, bereikbaar en flexibiliteit;
  • Spreekt de taal van vastgoedondernemers, ondernemers en gemeente en krijgt het vertrouwen;
  • Kan omgaan met een speelveld waarin tegengestelde belangen voorkomen;
  • Organisatorisch en communicatief sterk op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau;
  • Verbinder, bruggenbouwer;
  • Zelfstarter, enthousiasmerend, analytisch en resultaatgericht, heeft oog voor een procesmatige aanpak;
  • Proactief, slagvaardig en doortastend, maar ook een teamspeler;
  • Ondernemend, doortasten en een doorzetter; Integer, creatief en diplomatiek.

Eisen en wensen

  1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  2. Beschikbaar voor minimaal 12 uur per week;
  3. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als centrum- vastgoedmanager of soortgelijke functie.
  4. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met de genoemde werkzaamheden;
  5. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met projectmatig werken en projectleiderschap ;
  6. Aantoonbare kennis van het ruimtelijk economische en sociale kanten van (winkel)gebieden;
  7. Aantoonbare werkervaring met stakeholdersmanagement en gemeentelijke regelgeving en procedures;
  8. Aantoonbaar bekend met Gooise Meren en/of de regio.
Gesprek

27 oktober as.

Overige informatie

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.