Kwaliteitsmedewerker Participatiewet in Balans

40403
Opdrachtnummer
40403
Opdrachtgever
Gemeente Leidschendam Voorburg
Datum
10 November 2025 tot 10 November 2026
Uren per week
voor 36 Uur per week.
Status
Open
Regio
Zuid-Holland
Functie type
Beleids en Adviesdiensten, Sociaal Maatschappelijk Domein
Sluitingsdatum
21 Oktober 2025
Verlengingsopties
n.t.b.
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Leidschendam Voorburg

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Leidschendam

Introductie
Voor de Gemeente Leidschendam Voorburg zijn wij op zoek naar een Kwaliteitsmedewerker Participatiewet in Balans.
Opdracht inhoud

Jij speelt een impactvolle rol binnen de implementatie van de Participatiewet in Balans binnen de Gemeente Leidschendam- Voorburg. In deze kwaliteitsrol ben je verantwoordelijk voor de implementatie van de verschillende maatregelen die moeten worden aangepast binnen de teams van inkomen, werk, bbz, debiteuren- en uitkeringsadministratie: van de inrichting van werkprocessen tot de aanpassing van werkinstructies en beschikkingen. Daarnaast neem je de consulenten en administratief medewerkers meen de veranderingen. Jij bent dus verantwoordelijk voor de implementatie maar dit gaat in nauw overleg met de andere kwaliteitsmedewerkers van de verschillende teams. Als kwaliteitsmedewerker zorg jij voor:

  • de implementatie en uitvoering van de verschillende maatregelingen van de Participatiewet in Balans, dit houdt in dat:
  • Je zelfstandig en proactief, maar in nauwe samenwerking met kwaliteit en management, alle aanpassingen en wetswijzigingen binnen de participatiewet in balans verwerkt in de werkzaamheden, werkprocessen, werkinstructies;
  • Je meedenkt in processen, beleidswijzingen, verbetervoorstellen doet en hier ook zelf mee aan de slag gaat. Voorbeelden van inhoudelijke vraagstukken waar jij je op richt zijn het opzetten van een werkproces zoals de nieuwe regeling alo-kop, het opstellen van een werkproces voor maatschappelijke participatie, het aanpassen van werkinstructies voor consulenten of uitkeringsadministratie, , het laten aanpassen van het ICT systeem en meedenken in beleidsontwikkeling qua uitvoering;
  • Je consulenten en administratief medewerkers en voorafgaand kwaliteit stap voor stap meeneemt bij de implementatie van de nieuwe maatregelingen;
  • Je de voortgang bewaakt, borgt en toetst als het gaat om de werkzaamheden binnen de uitvoering op kwaliteit en kwantiteit van de werkzaamheden;
  • Je optreedt als vraagbaak en klankbord voor consulenten, administratief medewerkers en verdere stakeholders binnen het project.

Wij zoeken een gedreven kwaliteitsmedewerker die resultaatgericht is. Verbinding maakt met andere werkprocessen zoals BBZ of schuldhulp en actief, ketenpartners zoals het sociaal servicepunt betrekt.

Organisatie

Een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. Hier werken we samen met 750 collega’s aan de best mogelijke dienstverlening voor inwoners, bedrijven en instellingen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Onder het motto: vertrouwen, verbinden, verantwoordelijkheid en verbeteren.

Werken voor WIJZ is werken aan het vangnet voor mensen die in kwetsbare omstandigheden terecht zijn gekomen. Bijvoorbeeld inwoners die ondersteuning nodig hebben om aan het werk te komen, inwoners met schulden of inkomensproblemen, ouderen met zorgproblematiek en kinderen in nood. Je onderhoudt nauw contact met externe partijen, zoals zorgaanbieders en scholen. Dit is de afdeling waar je écht verschil kunt maken voor mensen die het alleen even niet redden.

Competenties

  • Regisseren
    • Brengt belangen, opinies en inbreng van diverse partijen samen. Geeft vorm aan en richting aan (uiteenlopende) samenwerkingsverbanden en realiseert gemeenschappelijk resultaat.
  • Samenwerken
    • Coördineert en werkt samen met verschillende disciplines. Leidt het project met de implementatie en coördineert van het project.
  • Resultaatgerichtheid
    • Formuleert heldere doelstellingen en resultaten en is er actief op gericht om deze te behalen.
  • Plannen en organiseren
    • Stemt activiteiten van zichzelf (en anderen) op elkaar af en bepaalt hun volgorde zodat doeleinden efficiënt en effectief gerealiseerd worden.
  • Communicatie
    • Weet wat er nodig is in communicatie om de vertaling te maken naar de uitvoering.

Eisen en wensen

  1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  2. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als kwaliteitsmedewerker werk en inkomen binnen het Sociaal Domein ;
  3. Aantoonbare werkervaring binnen het werkgebied Werk en Inkomen bij een gemeente;
  4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als kwaliteitsmedewerker werk en inkomen binnen het Sociaal Domein;
  5. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring binnen het domein Werk en Inkomen binnen een gemeente;
  6. Aantoonbare werkervaring met de implementatie van wijzigingen op het gebied van de participatiewet en beleidsregels. Licht dit duidelijk toe in het cv;
  7. Aantoonbare werkervaring met Suite4Sociaal domein in de afgelopen 3 jaar.
Gesprek

28 en 30 oktober as.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.