Interim-directeur Marketing & Communicatie

40370
Opdrachtnummer
40370
Opdrachtgever
Gemeente Utrecht
Datum
1 November 2025 tot 30 Oktober 2026
Uren per week
voor 36 Uur per week.
Status
Open
Regio
Utrecht
Functie type
Interim management, Marketing en Communicatie
Sluitingsdatum
24 Oktober 2025
Verlengingsopties
n.t.b.
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Utrecht

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Utrecht

Introductie
Voor de Gemeente Utrecht zijn wij op zoek naar een Interim-directeur Marketing & Communicatie.
Opdracht inhoud

De interim-directeur Marketing en Communicatie: - Adviseert bestuur en directie op strategisch niveau over communicatie en marketing en is daarbij het eerste aanspreekpunt voor het college. - Geeft leiding aan het MT van de afdeling, versterkt het MT als collectief, bewaakt de positionering en borgt eigenaarschap en gezamenlijk leiderschap. - Stuurt en begeleidt vanuit verbinding en in lijn met de DRA-principes. - Brengt de ingezette koers verder, met focus op regie, prioritering en het realiseren van afspraken. Combineert stabiliteit met het lef om keuzes te maken en verbeteringen door te voeren die de afdeling scherper en slagvaardiger maken. Verstevigt en borgt daarbij de profilering en positionering van de afdeling M&C, zowel binnen de organisatie als extern. - Stuurt op stabiele bedrijfsvoering en transparante verantwoording, ook in het licht van de bezuinigingsopgave (ca. €1,4 miljoen). - Is ambtelijk mede-opdrachtgever van Utrecht Marketing. - Is eindverantwoordelijk voor crisiscommunicatie en borgt de paraatheid van de organisatie. - De rol vraagt flexibiliteit: dit is geen 9-tot-5 functie. Je bent beschikbaar wanneer de situatie dat vraagt, bijvoorbeeld bij piket of in crisissituaties. - Onderhoudt een constructieve dialoog met de medezeggenschap.

De opdracht is geslaagd wanneer: - De afdeling M&C stabiel en effectief functioneert onder tijdelijke leiding. - Bestuur en medewerkers duidelijkheid, vertrouwen en overtuigingskracht ervaren, in combinatie met meer focus en slagkracht. - Het MT zichtbaar eenduidig optreedt en als inspirerend en verbindend wordt ervaren. - De ingezette koers M&C is doorontwikkeld en merkbaar verankerd in de praktijk. De profilering en positionering van de afdeling is versterkt en zichtbaar in de organisatie en stad. - De bezuinigingsopgave is gerealiseerd. - Het bestuur gezaghebbend en strategisch communicatieadvies ervaart. - Crisiscommunicatie op orde is en adequaat functioneert. - Samenwerking met Utrecht Marketing en partners in de regio versterkt is. - De WOR-rol met zorgvuldigheid en openheid wordt ingevuld. - De organisatie sterker en professioneler is geworden, in lijn met de DRA-principes.

Organisatie

Utrecht heeft jou nodig! Utrecht is één van de snelst groeiende steden van Nederland. De stad staat nationaal en internationaal bekend als centrum van kennis, cultuur, sport en innovatie. Tegelijkertijd brengt die groei grote vraagstukken met zich mee: woningbouw, duurzaamheid, bereikbaarheid en sociale samenhang. Voor al deze opgaven is heldere, consistente en geloofwaardige communicatie essentieel.

De afdeling Marketing & Communicatie (M&C) speelt hierin een centrale rol. Met ruim 130 professionals en een breed palet aan disciplines is het team verantwoordelijk voor het verbinden van bestuur, organisatie en stad. De afdeling vertaalt bestuurlijke keuzes naar toegankelijke communicatie voor inwoners en partners, en draagt bij aan de profilering van Utrecht als stad van gezond stedelijk leven.

De in 2024 vastgestelde Koers M&C markeert een nieuwe fase: sterker sturen op prioriteiten, meer regie op communicatie en het hanteren van uniforme processen. De interim-directeur M&C brengt deze koers verder, zorgt voor verdere professionalisering van het vak en geeft richting aan de benodigde veranderingen. Daarbij borg je continuïteit, maar schroom je niet om besluiten te nemen die nodig zijn voor vooruitgang en slagkracht. Je treedt op als boegbeeld voor de afdeling, geeft zichtbaar richting en maakt samen met het MT één duidelijk en inspirerend verhaal naar medewerkers en organisatie.

Omdat de huidige directeur in verband met ziekte langdurig afwezig is, zoeken we een interim- directeur die de afdeling tijdelijk (naar verwachting circa één jaar), maar volwaardig aanstuurt en de ingezette koers vasthoudt én verder brengt.

Als interim-directeur Marketing en Communicatie maak je deel uit van het team van organisatiedirecteuren en val je in het domein Bedrijfsvoering. In Utrecht noemen we onze ambtelijke top ‘de 20’. Je bent een belangrijke adviseur voor het college van B&W en de concerndirectie en hebt daardoor een grote rol in de positionering van de gemeente. Je stuurt het managementteam van M&C (6 fte) aan, versterkt het MT als collectief, bewaakt de bedrijfsvoering en bent verantwoordelijk voor de kwaliteit en impact van de communicatie van de gemeente. Binnen de gemeente werken we volgens de principes van Duidelijk, Resultaatgericht en Aanspreekbaar (DRA). Van de interim-directeur verwachten we dat deze principes zichtbaar toegepast en uitgedragen worden in de dagelijkse praktijk.

Ook vertegenwoordig je Utrecht in de regio, zo ben je samen met de directeur Culturele Zaken mede- opdrachtgever van Utrecht Marketing; de directeur Culturele Zaken vervult hierbij de leidende rol. Daarnaast heb je een centrale rol in crisiscommunicatie en ben je als WOR-bestuurder verantwoordelijk voor de soepele relatie en prettige samenwerking met de medezeggenschap.

Eisen en wensen

Jij hebt: 1. Afgeronde academische opleiding, bij voorkeur in communicatie, marketing of bestuurs- /organisatiewetenschappen. 2. Aantoonbare leidinggevende ervaring binnen een gemeentelijke, provinciale of rijksorganisatie 3. Aantoonbare meerjarige (meer dan 7 jaar) ervaring als eindverantwoordelijke (afdelingshoofd, directeur) van een grote communicatieafdeling bij een gemeente of andere overheid. 4. Ervaring met advisering op bestuurlijk niveau (college van B&W of vergelijkbaar) 5. Ervaring met crisiscommunicatie. 6. Ervaring met stakeholdermanagement en regiopositionering. 7. Ervaring met verandering, reorganisaties of bezuinigingen.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.