Business controller Ruimte (32-36)

39848
Opdrachtnummer
39848
Opdrachtgever
Gemeente Utrecht
Datum
1 Oktober 2025 tot 30 Januari 2026
Uren per week
voor 34 Uur per week.
Status
Open
Regio
Utrecht
Functie type
Finance
Sluitingsdatum
26 September 2025
Verlengingsopties
n.t.b.
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Utrecht

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Utrecht

Introductie
Voor de Gemeente Utrecht zijn wij op zoek naar een Business controller Ruimte (32-36).
Opdracht inhoud

Als business controller zorg je, samen met je collega’s, voor een goede uitoefening van de control-functie binnen het Ruimtelijk Domein. Je bent verantwoordelijk voor actuele, relevante financiële informatie over de opgaves waarbij je bent betrokken. In deze inhoudelijke rol ben je in staat financieel analytisch werk te vertalen in een helder advies, zodat de verantwoordelijke kan sturen. Je bent nauw betrokken bij concrete vraagstukken en kent alle ins en outs, en bent daardoor in staat om geld te verbinden aan inhoud, en (on)gevraagd te adviseren.

  • Beoordelen van en adviseren op voorstellen aan het college van B&W.
  • Beoordelen en meewerken aan producten in de begrotingscyclus (tweedelijnscontrole op P&C-documenten)
  • Zorgdragen voor actuele, betrouwbare en relevante informatie zodat er goed sturing kan worden gegeven aan de ruimtelijke opgaves van de stad;
  • Kritisch adviseren van de managers, onder meer bij het opstellen en monitoren van begrotingen;
  • Signaleren van risico’s en adviseren over beheersmaatregelen, risicobereidheid en verbetermogelijkheden;
  • Verbinding zoeken en samenwerken met andere organisatieonderdelen in het toetsen van business cases die betrekking hebben op investeringen en exploitatie;
  • Sparringpartner zijn voor teamleden die ook adviseren op de opgaves van de stad;
  • Meedenken over de ontwikkelingen en rolbewustzijn bij business control.

De interim business controller zorgt voor actuele en betrouwbare financiële informatie, toetst voorstellen en P&C-producten en adviseert managers en bestuurders kritisch en helder. Risico’s bij ruimtelijke opgaven worden tijdig gesignaleerd en van beheersmaatregelen voorzien. Business cases zijn beoordeeld op financiële haalbaarheid. Daarnaast is de samenwerking binnen het team Business Control versterkt door actieve kennisdeling en sparring.

Organisatie

Utrecht groeit en daarmee het aantal (gebiedsgerichte) opgaven in de stad; er zijn langlopende gebiedsontwikkelingen en tegelijkertijd starten er vele nieuwe. Al deze verschillende interessante (gebieds)opgaven vragen om advisering vanuit business control.

Als Business controller bij de afdeling Ruimte werk jij aan maatschappelijke thema’s met grote impact: woningbouw, duurzame gebiedsontwikkeling, economie, mobiliteit, energie, erfgoed en een gezond leefklimaat. Jij zorgt dat de organisatie in control is én blijft bij het maken van strategische keuzes die bepalend zijn voor de toekomst van de stad. We zijn op zoek naar tijdelijke waarneming. Je krijgt een aantal klussen en/of afdelingen tot jouw aandachtsgebied.

Competenties

  • Je bent een kritisch denker en kan kansen, belangen en risico’s, in een sterk politieke en beleidsrijke omgeving, op de juiste wijze inschatten en vertalen naar gefundeerde adviezen waarbij je tegelijk kan omgaan met weerstanden.
  • Je brengt en houdt overzicht in een omgeving die continu in beweging is.
  • Je kunt leunen op een breed palet aan sociale- en communicatieve vaardigheden, waarbij je moeiteloos schakelt tussen verschillende gesprekspartners zoals de managers, concern financiën, beleidsadviseurs, vakspecialisten en de accountant.

Eisen en wensen

  • WO werk- en denkniveau op financieel gebied;
  • ruime werkervaring op financieel gebied met complexe projecten en de vertaling daarvan naar een deugdelijke administratie en (periodieke) rapportages;
  • minimaal 3 jaar ervaring bij de overheid;
  • ruime kennis en ervaring met SAP en Excel;
  • kennis van het ruimtelijk domein, specifiek gebiedsontwikkeling en grondbeleid (o.a. de financiële regelgeving) is een pré.
Gesprek

Week 40

Overige informatie

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.