Inkoopadviseur (16-32)

39530
Opdrachtnummer
39530
Opdrachtgever
Gemeente Utrecht
Datum
29 September 2025 tot 31 Januari 2026
Uren per week
voor 24 Uur per week.
Status
Open
Regio
Utrecht
Functie type
Inkoop & Facilitair
Sluitingsdatum
11 September 2025
Verlengingsopties
n.t.b.
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Utrecht

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Utrecht

Introductie
Voor de Gemeente Utrecht zijn wij op zoek naar een Inkoopadviseur (16-32).
Opdracht inhoud

Als Inkoopadviseur lever jij een belangrijke bijdrage aan het realiseren van deze doelen. Je bent de verbindende factor die vragen en projecten uit de praktijk weet te vertalen naar passende aanbestedingen. In deze functie begeleid je zelfstandig inkooptrajecten, met name Europese aanbestedingen. Dit kunnen verschillende (allround) aanbestedingen zijn. Je werkt daarbij samen in een verwervingsteam van specialisten om gezamenlijk de doelstellingen van de aanbesteding te behalen. Door goed te luisteren naar de behoeften van de opdrachtgever weet je feilloos de juiste procedure te kiezen. Daarbij maak je gebruik van de beschikbare tools en templates om aanbestedingen efficiënt, kwalitatief, adequaat en tijdig te doorlopen. Je maakt onderdeel uit van het team Aanbesteding, bestaande uit ongeveer 14 fte. Samen met collega-Inkoopadviseurs kun je sparren over aanbestedingsvraagstukken. Daarnaast werk je in de dagelijkse praktijk veel samen met de bredere inkooporganisatie van 50 tot 60 collega’s. Tijdens structurele overleggen deel je actief ervaringen, want leren van elkaar staat bij ons centraal. Zo werken we samen aan inkoopinnovaties en procesverbeteringen. Omdat verbinding met je team, de verwervingsteams en de inkooporganisatie belangrijk is, verwachten we dat je zoveel mogelijk aanwezig bent op het kantoor van de gemeente Utrecht.

Je taken zijn onder andere:

  • Het overnemen van lopende en in voorbereiding zijnde aanbestedingen van een vertrekkende collega.
  • Het realiseren van het gemeentelijk inkoopbeleid door zelfstandig Europese inkooptrajecten uit te voeren binnen verschillende categorieën en specialismen.
  • Fungeren als verbindende schakel tussen inkoop, decentrale inkopers, Inkoper Specials, contractmanagement en betrokken medewerkers, waarbij je het inkoopproces bewaakt.
  • Het ondersteunen van organisatieonderdelen bij inkoopvragen en het vervangen van collega- inkopers bij ziekte of afwezigheid.
  • Verantwoordelijkheid dragen voor het proces rondom de totstandkoming van de aanbestedingsaanpak en dit zelfstandig uitvoeren.
  • Het leveren van gevraagd en ongevraagd advies, waarbij je procesmatig een voortrekkersrol vervult.
  • Het zelfstandig uitvoeren van en/of ondersteunen bij aanbestedingstrajecten, waaronder:
    • Toepassen van vakinhoudelijke expertise op (complexe) Europese aanbestedingen en inkoopcategorieën.
    • Ontwikkelen van aanbestedingsadvies voor marktbenadering en aanbestedingsstrategie richting opdrachtgevers of procesbegeleiders.
    • Aandragen van integrale oplossingen waarin politieke, interne en externe belangen samenkomen.
    • Projectmatig uitvoeren van de werkzaamheden.
    • Signaleren van ontwikkelingen en/of knelpunten binnen aanbestedingsregels en inkoopcategorieën.
    • Rapporteren en archiveren van aanbestedingsdocumentatie. o Mondeling en schriftelijk uitbrengen van adviezen. o Delen van kennis en ervaring met de inkooporganisatie. o Samenwerken op operationeel en tactisch niveau met directe collega’s.
  • Het deelnemen aan relevante inkoop- en contractmanagementoverleggen binnen de gemeentelijke inkooporganisatie.

Om in deze rol succesvol te zijn, breng je ruime inkoopervaring mee. Je bent omgevingssensitief en hebt gevoel voor het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving. We vinden het belangrijk dat je in staat bent om breed draagvlak te creëren voor je adviezen en dat je Europese aanbestedingen van A tot Z kunt begeleiden. Daarnaast kun je je vakinhoudelijke kennis creatief vertalen naar passende oplossingen voor de organisatie. Ook heb je een proactieve houding: je bent integer, accuraat en beschikt over overtuigingskracht en sterke adviesvaardigheden. Ook ben je flexibel in en breed inzetbaar op verschillende dossiers.

Organisatie

De gemeente Utrecht koopt jaarlijks voor circa €750 miljoen in. We doen dit voor uiteenlopende zaken binnen onze gemeente. Juist door de omvang en diversiteit van onze inkoop is het belangrijk dat we doelmatig en doeltreffend te werk gaan. Ons doel is om de juiste producten en diensten in te kopen, passend bij de behoefte van de organisatie en in lijn met onze ambities, waaronder Social Return en MVOI.

Eisen en wensen

  1. Minimaal hbo-werk- en denkniveau.
  2. Ervaring met het werken in TenderNed.
  3. Inkoopkennis op minimaal Conducto Inkoop & Aanbesteden / Nevi 1 (of gelijkwaardig). Een diploma Conducto Aanbesteden voor Gevorderden / Nevi 2 (of gelijkwaardig) is een pre.
  4. Minimaal drie jaar ervaring als procesverantwoordelijke voor Europese aanbestedingen, waarbij je zelfstandig ten minste vijf aanbestedingen hebt begeleid.
  5. Ervaring binnen een politiek-bestuurlijke omgeving, bij voorkeur binnen een gemeente.
  6. Aantoonbare ervaring met projectmatig en resultaatgericht werken in het tactisch proces: je neemt initiatief, doet voorstellen en reageert proactief op ontwikkelingen.
Gesprek

23 september

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.