Kwartiermaker Wonen (28-32 uur)

39061
Opdrachtnummer
39061
Opdrachtgever
Gemeente Hilversum
Datum
1 Oktober 2025 tot 27 Februari 2026
Uren per week
voor 30 Uur per week.
Status
Open
Regio
Noord-Holland
Functie type
Interim management
Sluitingsdatum
9 September 2025
Verlengingsopties
Ja, 4x 3 maanden.

Gemeente Hilversum

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Hilversum

Introductie
Voor de Gemeente Hilversum zijn wij op zoek naar een Kwartiermaker Wonen (28-32 uur).
Opdracht inhoud

Het college van de gemeente Hilversum heeft stevige ambities op het gebied van Wonen, zowel v.w.b. het naleven van de wetgeving als het realiseren van bestuurlijke afspraken. Om deze ambities te realiseren kan de gemeente diverse sturingsinstrumenten inzettten, zoals de Wet betaalbare huur, de Wet goed verhuurderschap, de leegstandverordening (onderdeel van de Omgevingswet), de opkoopbescherming en bestaande lokale regels rondom woningsplitsing. De gemeente wil deze instrumenten niet alleen beleidsmatig inzetten, maar ook zorgen voor een goede en praktische uitvoering ervan. En daar hebben wij jou bij nodig!

Wij zoeken een tijdelijke (senior) jurist of beleidsmedewerker Wonen die ons helpt in het banen van interne paden met het oog op een adequate dienstverlening naar buiten. Je wordt als kwartiermaker verantwoordelijk voor:

  • het opstellen van uitvoeringsbeleid (toetsingsmethode aanvragen en toezicht- & sanctiestrategie) in het kader van de door ons aangegeven woonwet- en regelgeving;
  • de ontwikkeling, implementatie en utivoering van een praktisch toetsingskader, werkprocessen voor de afhandeling van meldingen en aanvragen, het opstellen van modelbrieven voor toezicht en handhaving en het ontwikkelen van communicatiemiddelen;
  • het afhandelen van deze processen op inhoudelijke en juridisch adequate wijze;
  • het maken van werkafspraken over samenwerking en bedrijfsvoering tussen juristen, vergunningverleners, behandelaars en toezichthouders;
  • het in voorkomende gevallen adviseren van de portefeuillehouder Wonen over de juridische (uitvoerings)vraagstukken in relatie tot de meergenoemde woonproducten.

Je werkt tijdens deze klus samen met externe adviesbureaus, collega-juristen, collega-beleidsmedewerkers en management. Je rapporteert over de voortgang van je project aan je ambtelijk opdrachtgever, de teammanager Advies en Ondersteuning van de afdeling Publiekszaken (vanaf 1 januari 2026: afdeling Vergunningen, Veiligheid en Bestuurszaken.

Je landt dus in het team Advies en Ondersteuning. Een team met in hoofdzaak juridische collega's die actief zijn binnen het omgevingsrecht, de APV, horeca en evenementen, markt en parkeren. De juridische taken zoals weergegeven in deze uitvraag zullen uiteindelijk ook vanuit dit team structureel worden uitgevoerd.

Organisatie

Een groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn we de meest nabije overheid; bereikbaar en toegankelijk. Open en nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is.

We zijn toegankelijk en betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die we maken. In onze werkwijzen zoeken we de balans tussen maatwerk en eenvoud. Maken slim gebruik van technologie, data en stellen dit zoveel mogelijk beschikbaar.

Competenties

  • Aanpassingsvermogen, samenwerken;
  • Goede communicatieve vaardigheden (schriftelijk en mondeling);
  • Goed kunnen luisteren, analyseren en doorvragen;
  • Doorzettingsvermogen/daadkracht, assertief en je toont eigenaarschap;
  • Resultaatgericht werken, organisatietalent (plannen en organiseren);
  • Bestuurlijk sensitief.

Eisen en wensen

  1. Je beschikt over een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  2. Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als juridisch adviseur Wonen of beleidsadviseur Wonen binnen een gemeentelijke organisatie;
  3. Je beschikt over aantoonbare werkervaring met de Wet goed verhuurderschap;
  4. Je hebt aantoonbare werkervaring met de Wet betaalbare huur;
  5. Je beschikt over aantoonbare werkervaring met een gemeentelijke Leegstandsverordening;
  6. Je hebt aantoonbare werkervaring met een gemeentelijke verordening Opkoopbescherming.
Gesprek

9 september as.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.