Financieel adviseur verbonden partijen (16-24 uur)

38950
Opdrachtnummer
38950
Opdrachtgever
Provincie Overijssel
Datum
1 September 2025 tot 27 Februari 2026
Uren per week
voor 19 Uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Overijssel
Functie type
Finance
Sluitingsdatum
18 Augustus 2025
Verlengingsopties
Ja, 2x 3 maanden.

Provincie Overijssel

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Zwolle

Introductie
Voor de Provincie Overijssel zijn wij op zoek naar een Financieel adviseur verbonden partijen (16-24 uur).
Opdracht inhoud

De opdracht bestaat uit de volgende werkzaamheden:

  • Accounthouderschap RBT: advisering Gedeputeerde Staten / portefeuillehouder, organiseren en schrijven van stukken tbv besluitvorming over opheffen van de gemeenschappelijke regeling, deelname aan werkgroep voor opheffing van de gemeenschappelijke regeling, intern coördineren van advisering vanuit de verschillende disciplines (control/financien, juridisch, subsidie, bestuursadviseur);

  • Adviseren van accounthouders van gemeenschappelijke regelingen (SSC ONS, Omgevingsdienst IJsselland, omgevingsdienst Twente, Technology Base, Nationale Databank Flora en Fauna): Adviseren over governance en financiele vraagstukken. Adviezen worden opgesteld vanuit de eigenaarsrol van een verbonden partij. Het is aan de accounthouder om deze te verwerken in de integrale advisering;

  • Regie op uitvoering risicomanagement door accounthouders van alle verbonden partijen en het verder ontwikkelen van bijhorende systematiek en werkwijze. Hierbij word je ondersteund door een van de collega's uit het team.In dit kader signaleer je risico's bij verbonden partijen en adviseer je accounthouders over beheersmaatregelen. Je ontwikkelt en beheert handreikingen die collega's kunnen gebruiken voor het accountbeheer van verbonden partijen;

In overleg, bij gebleken ervaring en geschiktheid van een kandidaat, kunnen de volgende werkzaamheden worden toegevoegd:

  • Plv. secretaris van de aandeelhouderscommisssie van Enexis.: Afstemmen van voortgang met Bestuurlijke Zaken van Enexis in besluitvormingsprocessen waar aandeelhouders bij betrokken zijn, adviseren van de voorzitter van de Aandeelhouderscommissie, bij afwezigheid vervangen van de secretaris van de AHC, tevens voorzitter van het ambtelijk overleg (P4) van accounthouders en soms vertegenwoordigers van Enexis;

  • Mede-accounthouder van Enexis; Opstellen van annotaties voor agenda en bijhorende stukken voor de besluitvorming, deelname aan ambtelijk (voor)overleg van de AHC ("P4-overleg), advisering van portefeuillehouder en Gedeputeerde Staten over/in hun rol als aandeelhouder van Enexis / lidmaatschap van de Aandeelhouderscommissie.

Organisatie

Je gaat aan de slag bij de afdeling Economie en Cultuur (EC), één van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. De afdeling is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het economische en culturele beleid. Enkele voorbeelden van belangrijke thema’s zijn energie, innovatie, het sociaal-cultureel vestigingsklimaat en de arbeidsmarkt. Er is een intensieve samenwerking met burgers, bedrijven, andere overheden en verschillende belangengroepen, waarbij wordt ingespeeld op initiatieven die aansluiten bij de provinciale ambities.

De afdeling bestaat uit de volgende teams: Regionale economie, Vrijetijdseconomie, Agro & Food, Cultuur, Sociale Kwaliteit, Nieuwe Energie.

Competenties

  • Analytisch vermogen: Complexe governance- en financiële structuren kunnen doorgronden en risico's identificeren;
  • Adviseren: Heldere, gefundeerde adviezen formuleren voor verschillende niveaus (ambtelijk tot bestuurlijk);
  • Bestuurlijke sensitiviteit: Begrijpen van politiek-bestuurlijke dynamiek en democratische processen;
  • Samenwerken: Effectief opereren in multidisciplinaire teams en netwerken;
  • Communiceren: Mondeling en schriftelijk kunnen communiceren op alle niveaus;
  • Organisatiesensitiviteit: Inzicht in verschillende organisatieculturen (publiek, semi-publiek, privaat).

Eisen en wensen

  1. Je beschikt over een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau richting bestuurskunde, bedrijfseconomie of bedrijfskunde;
  2. Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met verbonden partijen, gemeenschappelijke regelingen of governance in publieke sector;
  3. Je beschikt over minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met risicomanagement in publieke of semi-publieke organisaties;
  4. Je bent bereid regelmatig te reizen binnen Overijssel en daarbuiten en bereid om in de regel 2 dagen in de week (maandag en donderdag) op het provinciehuis aanwezig te zijn;
  5. Je bent bereid om de verklaring van geheimhouding / insiders regeling van de AFM te ondertekenen;
  6. Je beschikt over aantoonbare werkervaring met BBV en Wet gemeenschappelijke regelingen.
Gesprek

25 augustus as.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.