Business Analist

38185
Opdrachtnummer
38185
Opdrachtgever
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Datum
15 Juli 2025 tot 15 Januari 2026
Uren per week
voor 36 Uur per week.
Status
Open
Regio
Zuid-Holland
Functie type
Finance, ICT en IT
Sluitingsdatum
9 Juli 2025
Verlengingsopties
Mogelijk, maar nog niet bekend.

Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Den Haag

Introductie
Voor het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat zijn wij op zoek naar een Business Analist.
Opdracht inhoud

SodM is op zoek naar ervaren Business Analist om het team tijdelijke te versterken. Werkgebied is primair Den Haag.

Als Business Analist versterk je de afdeling Informatiemanagement, in het team Informatievoorziening & ICT, op het vlak business- en informatieanalyse. Samen met een team van business analisten zet je je in om de informatievoorziening optimaal af te stemmen op de behoefte van de organisatie en help je mee om de organisatiedoelstellingen te verwezenlijken. Je analyseert uiteenlopende bedrijfsvraagstukken en -probleemstellingen, zet deze af tegen regelgeving en beleid, en geeft vorm aan effectieve oplossingen in de werkprocessen en informatiesystemen van SodM. De oplossingen begeleid je vanaf de analyse- en ontwerpfase tot en met de implementatie- en beheerfase.

De BA werkt in een multidisciplinair team, heeft een belangrijke rol in de samenwerking met business vertegenwoordigers en fungeert als brug tussen business en IT om oplossingen te definiëren en realiseren die aansluiten bij de behoeften van de organisatie. De positie van Business Analist bij Staatstoezicht op de Mijnen vereist een combinatie van technische bekwaamheid, analytisch denken en communicatieve vaardigheden. Je bent bereid om nieuwe vaardigheden en kennis op te doen, vooral als het gaat om nieuwe wetgeving. technologieën en ontwikkelingen.

Specifiek voor deze functie staat de implementatie van de methaanverordening als prioriteit voor uitvoering. Deze nieuwe wetgeving heeft grote impact op de toezichtafdelingen bij Staatstoezicht op de Mijnen. Het implementeren van deze wetgeving moet in nauwe samenwerking met de projectleider uitgevoerd worden. Van procesontwerp, werkafspraken, systeemaanpassingen, rapportages, analyses en de daadwerkelijke implementatie binnen de organisatie. Indien er naast deze werkzaamheden nog ruimte ontstaat, zal dit ingevuld worden met andere lopende vraagstukken.

De implementatie van de nieuwe methaanverordening heeft een grote impact op de bedrijfsvoering binnen SodM en de uitvoering van de werkprocessen. Deze wet moet van kop tot staart geïmplementeerd worden waarvoor een projectleider aan de lat staat. De business analist moet nauw samenwerken met deze projectleider.

De business analist rapporteert rechtstreeks aan de teamleider IV & ICT binnen de afdeling Informatiemanagement

Competenties

  • Resultaatgericht, je stelt doelen en zorgt dat je ze haalt;
  • Uitstekende analytische vaardigheden en een scherp kritisch denkvermogen. Je bent in staat om complexe problemen te ontleden en oplossingen op tactisch niveau te formuleren;
  • Sterke mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden, en je bent in staat om technische informatie begrijpelijk te presenteren aan verschillende doelgroepen, zowel intern als extern;
  • Organisatiesensitief gecombineerd met adaptief vermogen. Je kunt je aanpassen aan de cultuur binnen SodM -> Hoog kennisniveau, zeer hoog opgeleid;
  • In staat zelfstandig werksessies voor te bereiden en te begeleiden met eindgebruikers;
  • Zelfstandig werken, en effectief samenwerken in een teamomgeving en heb je ervaring in coördinerende (project)rollen;
  • Enthousiasmerende teamplayer;
  • Leergierige proactieve insteek.

Eisen en wensen

  1. Je hebt minimaal 2 jaar kennis van en ervaring met de zaaksystemen RijksZaak/Pega systems;
  2. Je beschikt over minimaal een afgeronde HBO opleiding in de richting van Informatiemanagement of gelijkwaardig;
  3. Je bent gecertificeerd Business Analytics, BABoK of gelijkwaardig;
  4. Je beschikt over kennis en ervaring met procesmodellering en informatiestromen. Zowel in het opstellen van processen als de optimalisatie ervan, inclusief het structureren van informatiestromen. Methodieken als UML en RASCI zijn bekend;
  5. Je hebt minimaal 2 jaar ervaring met digitale dienstverlening;
  6. Je beschikt over aantoonbare ervaring met het verbeteren van data- en informatiestructuren en de inrichting van governance of deze onderwerpen;
  7. Je hebt ervaring in een adviserende rol bij een overheidsorganisatie. Bij een uitvoeringsorganisatie binnen het Rijk is een sterke pré;
  8. Je beschikt over ervaring met de energiewet of andere relevante wetgeving binnen het speelveld van SodM is een sterke pré;
  9. Je hebt ervaring met architectuur principes is een sterke pré;
  10. Je beschikt over aantoonbare kennis van Agile Scrum, certificering als SCRUM master/SAFe professional is een pre;
  11. Je hebt ervaring met implementeren van IV-toepassingen is een pré;
  12. Je beschikt over ervaring met de archiefwet en bijbehorende informatievoorziening principes en systemen (DMS-en) is een pré;
  13. Je hebt kennis van BiSL Next, certificering is een pré.
Gesprek

Zsm na sluiting.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.