Interim manager Belastingen

3808
Opdrachtnummer
3808
Opdrachtgever
Gemeente Súdwest-Fryslân
Datum
11 April 2022 tot 11 Oktober 2022
Uren per week
voor 36 Uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Friesland
Functie type
Interim management
Sluitingsdatum
31 Maart 2022
Verlengingsopties
Ja
Opdracht type input
ZZP

Gemeente Súdwest-Fryslân

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Sneek

Introductie
Voor de Gemeente Súdwest-Fryslân zijn wij op zoek naar een Interim manager Belastingen.
Opdracht inhoud

(Voor in eerste instantie een half jaar.)

Vanwege het voor langere tijd niet aanwezig zijn van de huidige manager zoeken wij voor het team Belastingen tijdelijk een verbindende manager met vakinhoudelijke kennis. We zoeken een bevlogen manager die het team Belastingen richting geeft, betrokkenheid creëert en resultaten oplevert.

In deze veelzijdige opdracht ga je leiding geven aan het team Belastingen. Je bent verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing en bent erop gericht de medewerkers optimaal te laten functioneren.

Verbinding zoeken met inwoners en mei-inoar bouwen aan een samenleving waar het prettig wonen en werken is. Daar staat de gemeente Súdwest-Fryslân voor.

Team Belastingen zorgt ervoor dat de taken op gebied van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ) en de verordeningen m.b.t. gemeentelijke belastingen en heffingen op een efficiënte en klantgerichte wijze worden uitgevoerd.

Team Belastingen bestaat uit twee vakgroepen:

Vakgroep Belastingen is verantwoordelijk voor het gemeentelijke belastinggebied. Het adviseert het bestuur, legt verschillende soorten belastingaanslagen op, verzorgt de administratieve processen en behandelt bezwaar- en beroepschriften.

Vakgroep WOZ is voornamelijk bezig met de uitvoering van de Wet Waardering Onroerende Zaken. Daarbij worden jaarlijks zo’n 45.000 onroerende zaken getaxeerd en mutaties bijgehouden.

Het team is onderdeel van de keten Klantcontacten, maar zit in een traject waarbij de processen opnieuw in samenhang met elkaar worden bekeken. Eind 2022 moet duidelijk worden hoe het team en de onderdelen daarvan organisatorisch het meest optimaal kunnen worden gepositioneerd. Intussen werken we aan het verder verbeteren en optimaliseren van onze processen en de kwaliteit van de data. Onze huidige belastingapplicatie (GISVG) gaan we dit jaar vervangen.

Je treft voorbereidingen die ervoor zorgen dat de nieuwe belastingapplicatie goed en tijdig (1e kwartaal 2023) geïmplementeerd kan worden na afloop van het Europese aanbestedingstrade kandidaatct.

Je:

  • draagt zorg voor de goede uitvoering van de hoofdtaken van het team, en maakt heldere afspraken en prioritering op werk en resultaat (dagelijkse operationele aansturing);
  • bent integraal verantwoordelijk voor personeel, budgetten, inhoud, organisatie en processen; coacht en faciliteert medewerkers in het uitvoeren van hun werk en hun ontwikkeling en benut capaciteiten en kwaliteiten binnen het team;
  • verbindt opgaven, mensen en middelen op inhoud en betrokkenheid;
  • waarborgt de continuïteit van de bedrijfsvoering, de waarderingscyclus en aanslagopleggingen;
  • bent voorzitter van de stuurgroep voor de vervanging van ons belastingpakket GISVG (i.s.m. het team DIA (Data, Informatie & Analyse), team I&A (Informatievoorziening & Automatisering) en Financiën) waarbij de belangen van het team behartigd worden;
  • brengt, samen met de medewerkers, processen van team Belastingen in beeld en optimaliseert deze. Het gaat hierbij in elk geval om de processen WOZ-belastingen/heffingen-BAG + gegevensbeheer en WOZ-Belastingen/heffingen – Inning/invordering/kwijtschelding;
  • bent lid van het MT Klantcontacten;
  • bent binnen het MT een teamspeler en bent daarbij tevens sparringpartner voor je collega MT leden.

Competenties

  • Kan scherp focus houden op het resultaat waarbij je prioriteert en faciliteert vanuit een duidelijke opdracht en een helder doel;
  • Kan goed samenwerken, zoekt verbinding en weet draagvlak te bewerkstellingen; inspireert, stimuleert en ondersteunt, zodat medewerkers ruimte krijgen om eigenaarschap te tonen;
  • Je bent transparant en open in communicatie en hebt oog voor de mens achter de medewerker;
  • Je spreekt mensen aan op hun gedrag en staat zelf ook open voor reflectie. Je kan kaders stellen en duidelijk zijn wanneer het proces hierom vraagt;
  • Je beschikt over politieke- en bestuurlijke sensitiviteit;

Eisen en wensen

  1. Je hebt een afgeronde HBO opleiding en (bij voorkeur minimaal 5 jaar) ervaring als leidinggevende.
  2. Je hebt een visie op en kennis van WOZ/Belastingen/Samenhangende Objectenregistratie.
  3. Je hebt inhoudelijke kennis van de WOZen gemeentelijke belastingen.
  4. Je hebt ervaring met het herontwerpen van processen.
  5. Je hebt kennis van - en ervaring met Agile werken, Lean-trajecten is een pré.
  6. Mensgerichte manager, ervaring met coachend leiderschap.
  7. Je kunt een VOG overleggen.
  8. Ervaring met het herontwerpen van processen, bijvoorkeur Lean en Agile werken.
  9. Ervaring met werken in een politiek- en bestuurlijke omgeving.
Gesprek

6 april

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Overige informatie in verband met Corona  
Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.