Programmamanager Werk

36827
Opdrachtnummer
36827
Opdrachtgever
Gemeente Utrecht
Datum
2 Juni 2025 tot 29 Mei 2026
Uren per week
voor 25 Uur per week.
Status
Open
Regio
Utrecht
Functie type
Interim management
Sluitingsdatum
23 Mei 2025
Verlengingsopties
Mogelijk, maar nog niet bekend.

Gemeente Utrecht

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Utrecht

Introductie
Voor de Gemeente Utrecht zijn wij op zoek naar een Programmamanager Werk.
Opdracht inhoud

Als programmamanager ben jij verantwoordelijk voor de succesvolle overkoepelende aansturing van deze ontwikkelingen binnen het domein Werkdienstverlening. Je zorgt ervoor dat het programma in lijn is met de doelstellingen van de organisatie, bewaakt de samenhang en voortgang van de verschillende opgavenen zorgt voor een effectieve samenwerking met alle stakeholders. Je stuurt actief op de realisatie van de doelen en resultaten, en je draagt zorg voor het opzetten en bewaken van de programmabeheersing. Een uitdagende functie met impact op de dienstverlening voor onze inwoners.

Diverse ontwikkelingen binnen het domein van Werkdienstverlening maken het noodzakelijk om deze beter in samenhang met elkaar aan te sturen. Deze diverse ontwikkelingen zijn:

  • Op basis van de beleidsnota en uitvoeringsprogramma het ontwikkelen van basis- en plusdienstverlening Werk & Inkomen;

  • Doorontwikkeling inwonerreis Waardevol Werk;

  • Invulling geven aan de wet “van school naar duurzaam werk”;

  • Terugdringen BUIG tekort;

  • Maatschappelijke activering;

  • Overige ontwikkelingen.

OPDRACHT:

  • Afstemming opdrachtgever/faciliteren van besluitvorming: Je zorgt voor de afstemming tussen de opdrachtgever en het programma en faciliteert de besluitvorming, zodat er helderheid is over de doelstellingen en verwachtingen. In het programma heeft elke project een beleidsmedewerker en/of projectleider met wie je afstemt;

  • Opstellen doelstellingen en afbakenen scope: Je formuleert duidelijke doelstellingen voor het programma en zorgt voor een heldere afbakening van de scope, zodat alle betrokkenen weten waar ze zich op moeten richten;

  • (Mijlpalen)planning en onderlinge afhankelijkheden monitoren: Je stelt een gedetailleerde planning op, monitort de voortgang van mijlpalen en bewaakt de onderlinge afhankelijkheden tussen projecten om stagnatie te voorkomen;

  • Sturen op realisatie van doelen en resultaten: Je stuurt actief op de realisatie van de vooraf gestelde doelen en resultaten, en zorgt ervoor dat deze tijdig en binnen budget worden behaald;

  • Verantwoording afleggen en escaleren indien nodig: Je legt verantwoording af over de voortgang van het programma en signaleert tijdig wanneer er risico’s zijn die de voortgang kunnen bedreigen. Indien nodig escaleren je deze issues naar de juiste niveaus;

  • Programmastructuur opzetten en bemensing organiseren: Je zet een stevige programmastructuur op, organiseert de benodigde bemensing en stuurt projectleiders aan om de uitvoering van projecten te coördineren en te realiseren;

  • Programmabegroting opzetten en bewaken: In samenwerking met business control stel je de programmabegroting op en bewaak je de financiën, zodat het programma binnen de gestelde financiële kaders blijft;

  • Stakeholdermanagement: Je zorgt voor effectief stakeholdermanagement en onderhoudt contact met interne en externe betrokkenen om draagvlak en medewerking voor het programma te waarborgen;

  • Werken met PMC/MSP als methodiek: Je past de methodieken van Projectmatig Creëren (PMC) en Managing Successful Programmes (MSP) toe voor een gestructureerde en resultaatgerichte uitvoering van het programma.

Organisatie

Werk en Inkomen is volop bezig met het optimaliseren van de dienstverlening. Zo werken we in het project Waardevol werk aan de inwonerreis om de inwoner nog beter te ondersteunen in de eigen ontwikkeling met als doel om op eigen kracht in eigen bestaanszekerheid te kunnen voorzien. Daarnaast hebben we in onze beleidsnota en uitvoeringsprogramma werk & re-integratie een keuze gemaakt voor specifieke doelgroepen die we meer willen bedienen. We gaan aan de slag met de nadere uitwerking van de basis- en plusdienstverlening voor inwoners. De uitdaging is daarmee nog niet compleet, ook maatschappelijke activering en de verankering van de nieuwe wet “van school naar duurzaam werk” zijn ontwikkelingen waar we als Werk en Inkomen voor aan de lat staan. Deze verschillende en overige opgaven kennen door de diverse afhankelijkheden een grote samenhang.

Competenties

  • Sterke leiderschapskwaliteiten en ervaring met het aansturen van teams en projectleiders;
  • Het vermogen om zowel op strategisch als operationeel niveau te schakelen;
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden en in staat is om effectief te schakelen met verschillende stakeholders;
  • Financieel inzicht en ervaring met het opzetten en bewaken van begrotingen;
  • Oplossingsgericht en resultaatgericht gewerkt, en risico’s tijdig weet te signaleren en te escaleren.

Eisen en wensen

  1. Je beschikt over een afgeronde hbo- of wo-opleiding, bij voorkeur in een richting zoals bedrijfskunde, management of een vergelijkbaar vakgebied;
  2. Je hebt minimaal 5 jaar ervaring in programmamanagement, bij voorkeur in een complexe omgeving zoals Werk en Inkomen of een vergelijkbare uitvoeringsorganisatie;
  3. Je beschikt over kennis van het sociaal domein en werkdienstverlening is een pré;
  4. Je hebt aantoonbare ervaring met het toepassen van methodieken zoals PMC en MSP.
Gesprek

2 juni as.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.