Gemeentesecretaris / Algemeen Directeur

3461
Opdrachtnummer
3461
Opdrachtgever
Gemeente Wassenaar
Datum
15 April 2022 tot 14 Oktober 2022
Uren per week
voor 36 Uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Zuid-Holland
Functie type
Interim management
Sluitingsdatum
18 Maart 2022
Verlengingsopties
1x4 maanden
Opdracht type input
ZZP

Gemeente Wassenaar

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Wassenaar

Introductie
Voor de Gemeente Wassenaar zijn wij op zoek naar een Gemeentesecretaris / Algemeen Directeur.
Opdracht inhoud

Onze gemeentesecretaris/algemeen directeur vond een andere functie en daarom is de gemeente Wassenaar nu op zoek naar een tijdelijke vervulling van de functie in de periode die we nodig hebben om een vaste kandidaat voor de functie te werven.

Sinds september 2021 werken onze medewerkers weer in onze eigen ambtelijke organisatie. Tot september werkten zij vanuit de ambtelijke fusieorganisatie Werkorganisatie Duivenvoorde. Dit betekent dat de eigen organisatie nog veel aandacht nodig heeft. Wassenaar het hiërarchisch model van afdelingshoofden en teamleiders heeft verlaten en gekozen heeft voor het “platte organisatiemodel” Hoe we het precies willen laten werken staat beschreven in het Inrichtingsplan Wassenaar. Link: https://magazine-on-the-spot.nl/wassenaar-inrichtingsplan/media/pages/swiper/1402853678-1640077737/wassenaar-inrichtingsplan.pdf.

Het belangrijkste deel van de geboden opdracht is het realiseren van een tastbare bijdrage aan de ontwikkeling van de organisatie naar de in het inrichtingsplan beschreven organisatie. Dat begint niet vanaf de bodem; in de afgelopen periode is een eerste fundament gelegd waarop je samen met de organisatie door zult bouwen in wat wij noemen de Werkplaats Wassenaar. Hieronder schetsen we jouw belangrijkste resultaatgebieden daarbij:

  • Naast het leveren van een veelheid aan reguliere producten en diensten zullen we als gemeente meer opgavegericht te werk gaan. Daar is nog niet veel ervaring mee. Daarom vinden we het belangrijk dat je op dat vlak - vanuit ervaring - een heldere visie hebt, zodat je mede richting kunt geven aan die verandering.
  • Met de verkiezingen net achter de rug zul je het bestuur ondersteunen en adviseren bij het vertalen van het door raadsfracties gesloten akkoord. De bedoeling is te komen tot een samenhangend, realistisch en gedragen college-werkplan, dat bestuur en organisatie duidelijkheid geeft over de te verwachten en te leveren resultaten en de planning daarvan.
  • De ambtelijke organisatie werkt in opdracht. Er is goed nagedacht over de (overleg-)structuren en instrumenten die daarbij passen. Het succes daarvan is voor een belangrijk deel afhankelijk van een eenduidige rolopvatting van de actoren binnen de verhouding opdrachtgeven/opdrachtnemen (OGON). Jouw bijdrage zal eruit bestaan dat je ervoor zorgt dat de actoren beter hun rollen kennen en het OGON-‘spel’ altijd goed, en met erkenning van elkaars verantwoordelijkheden en posities, leren spelen.
  • In de nieuwe organisatie is veel behoefte aan duidelijkheid en eenvoud in hoe onze organisatie werkt. Soms is dat al bepaald maar nog niet bij iedereen bekend, soms passen werkwijzen en processen niet meer bij hoe we het willen. We werken daarom aan ‘de basis op orde’. Samen met de plaatsvervangend directeur en de coach/coördinatoren, zorg je ervoor dat de collega’s op de hoogte zijn van de nieuwe manier van werken, zodat ze hun werk goed, en zonder onnodige stappen kunnen doen.

Na aanvang van de opdracht maken we concrete afspraken over de resultaten die je op de genoemde onderdelen zult leveren. De uitvoering van deze opdracht vraagt van jou een zakelijke aanpak waarbij je in de publieke context waarin de gemeente opereert tastbare resultaten boekt. Oftewel; modern publiek leiderschap, gericht op mensen, resultaten en maatschappelijke rendement. De compactheid van de gemeente zal een beroep doen op jouw strategische, tactische én operationele kwaliteiten.

Uiteraard is de vervulling van de reguliere taken van een gemeentesecretaris/algemeen directeur ook onderdeel van de afspraken die we maken. Wat de beschrijving van de daarbij behorende taken betreft, kunnen we je mededelen dat we ons zeer herkennen in het algemene profiel (https://www.gemeentesecretaris.nl/assets/Algmeen_profiel_GS_dec_09_vak_wat_doet_gs.pdf)dat geschetst is door de vereniging van gemeentesecretarissen. Omdat we verwachten dat je jouw tijd vooral ook zult besteden aan de hierboven geschetste taken, verwachten we dat deze reguliere taken je goed afgaan doordat je er al ruime ervaring mee hebt.

Organisatie

Wassenaar ligt midden in het groen aan de Zuid-Hollandse kust, direct naast de bestuurlijke hoofdstad Den Haag. Het is een uniek stukje Nederland, waar zo’n 26.000 actieve en betrokken inwoners leven en werken. Met ongeveer 200 collega’s werken we hard om de ambitieuze doelstellingen van onze eigentijdse gemeente waar te maken. Dat doen we als organisatie niet alleen natuurlijk, we werken samen met vele andere stakeholders en bereiken en formuleren de doelen gezamenlijk (participatie) en voor iedereen (inclusie). Als organisatie zijn we goed in samenwerken.

Onze medewerkers moeten stevig in de schoenen staan. Verantwoordelijkheden en bevoegdheden liggen laag en de lijnen zijn kort. We hebben een platte en dynamische organisatie en hebben niet altijd een 9 tot 5 mentaliteit. We gaan enthousiast vooruit met het bouwen aan onze net nieuw gevormde ambtelijke organisatie. Die organisatie bestaat uit de gemeentesecretaris/algemeen directeur, bijgestaan door een plaatsvervangend directeur en de locosecretaris met wie nauw wordt samengewerkt. Zij worden op hun beurt ondersteund vanuit elf vakgerichte eenheden waarbinnen, naast de medewerkers, ook een coach/coördinator werkzaam is.

Bestuurlijke opdrachten worden via strategisch adviseurs binnen de ambtelijke organisatie tot uitvoering gebracht. De coach/coördinatoren en de strategen staan logischerwijs in nauw contact met elkaar.

Competenties

Is een energieke, stabiele persoonlijkheid die waarderend leiderschap in de praktijk laat zien; Is een verandermanager die kan omgaan met verschillende snelheden en niet uit de bocht vliegt; Zet beweging in de gewenste richting in gang, en helpt betrokkenen te acteren binnen de kaders die zijn afgesproken; Vindt het leuk om de ingezette weg te consolideren en te ontwikkelen langs de in het inrichtingsplan geschetste lijnen, en daarbij zichtbare resultaten te leveren; Heeft ervaring met opgavegericht werken; Beschikt over een goed ontwikkelde politiek/bestuurlijke antenne.

Eisen en wensen

  1. Je bent uiterlijk beschikbaar per 15 april 2022, uren opbouw vanaf dat moment is een optie (graag duidelijk benoemen in het cv en/of opmerkingenveld).
  2. Je beschikt over minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als GSEC/AD binnen een gemeente in de afgelopen 5 jaar;
  3. Je beschikt over een afgeronde wo bachelor opleiding;
  4. Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met opgavegericht werken in de afgelopen 6 jaar (duidelijk weergegeven in het cv middels 2 referentie projecten);
  5. Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met implementatie van nieuwe werkwijzen in de afgelopen 7 jaar (duidelijk weergegeven in het cv middels een toelichting/voorbeeld);
  6. Gelieve in het CV toe te lichten, wat jij Wassenaar zult brengen / jouw toegevoegde waarde voor Wassenaar is (toevoegen in het cv).
Gesprek

25 maart as.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Overige informatie in verband met Corona  
Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.