Senior communicatieadviseur (merk)positionering en identiteit

32440
Opdrachtnummer
32440
Opdrachtgever
Nationale Politie -
Datum
3 februari 2025 tot 31 december 2025
Uren per week
voor 36 uur per week.
Status
Open
Regio
Utrecht
Functie type
Beleids en Adviesdiensten, Marketing en Communicatie
Sluitingsdatum
20 december 2024
Verlengingsopties
Nee

Nationale Politie

-
Adres

-

Postcode

-

Plaats

Driebergen

Introductie
Voor de Nationale Politie zijn wij op zoek naar een Senior communicatieadviseur (merk)positionering en identiteit.
Opdracht inhoud

De tijdelijke functie senior communicatieadviseur positionering en identiteit is ingericht binnen de afdeling Communicatie van de eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX). Als ervaren senior communicatieadviseur breng je kennis en ervaring mee om de ingezette communicatiestrategie voor LX verder door te vertalen naar de juiste communicatieaanpak, interventies en middelen op het gebied van identiteit en positionering. Uiteraard dragen die bij aan de gewenste organisatieverandering, leiderschap en werkcultuur bij LX.

Jij zorgt ervoor dat de positionering van de eenheid en de eenheidsleiding vorm krijgt, waardoor er een herkenbare en uniforme stijl van communicatie wordt ontwikkeld die aansluit bij de missie en visie van LX. Door jouw deskundige aanpak waarborg je dat de identiteit intern en extern consistent uitgedragen wordt en dat de interne betrokkenheid hierop versterkt.

Je adviseert en ondersteunt leidinggevenden bij het communiceren in lijn met de gewenste identiteit en positionering en zet effectief communicatie interventies in die bij dragen aan de gewenste werkcultuur en identiteit van deze nieuwe eenheid, passend binnen de identiteit van het korps. Daarnaast adviseer je collega’s over de positionering van de organisatie richting stakeholders.

DOELSTELLING:

  • Realisatie van strategie communicatie en internal branding rondom identiteit van de eenheid;

  • Verankeren van de identiteitsontwikkeling en positionering van de eenheid;

  • Doorvertaling van de identiteit naar een integrale communicatieaanpak.

Op te leveren resultaat:

  • Het opstellen en uitvoeren van een integraal strategisch communicatieplan m.b.t. identiteit en positionering;

  • Het ontwikkelen en uitvoeren van de internal branding campagne;

  • Het implementeren van het merkpositioneringsplan binnen de communicatiefunctie.

VERANTWOORDELIJKHEDEN:

  • De kandidaat is verantwoordelijk voor de planvorming rondom identiteit en merkpositionering;

  • De kandidaat is verantwoordelijk voor de de executie van de planvorming.

Organisatie

Vanaf januari 2024 is de Landelijke Eenheid opgesplitst in twee zelfstandige eenheden, elk met een specifieke taak: de eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX) en de eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (LO). Beide eenheden hebben als opgave om zich vanuit hun eigen identiteit, door te ontwikkelen naar een toekomstbestendige organisatie met specifieke aandacht voor leiderschap, werkcultuur en data-gedreven werken. Dit is een forse opgave, waar het afgelopen jaar al hard aan gewerkt is. Tempo en draagvlak zijn belangrijk, waarbij de samenleving, de media en de politiek kritisch meekijken naar de resultaten. Dit vraagt veel, onder andere van communicatie.

De LX werkt nauw samen met de LO, de regionale eenheden en partners in binnen- en buitenland. De LX zorgt ervoor dat het politiekorps als geheel gecoördineerd kan optreden, zowel op nationaal als internationaal niveau. De LX zorgt voor het bewaken en beveiligen van leden van het Koninklijk Huis, diplomaten en bedreigde politici en is verantwoordelijk voor de opsporing en handhaving op de snelwegen, het spoor, het water en in de lucht. Wij hebben specialistische expertise op het gebied van opsporing en intelligence. Met als belangrijkste doel het vergroten en versterken van de operationele slagkracht van de politie.

Competenties

  • Organisatie sensitief;
  • Overtuigingskracht;
  • Initiatief;
  • Creatief;
  • Netwerkvaardig;
  • Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.

Eisen en wensen

  1. Je beschikt over een erkend, volledig, volwaardig en afgeronde diploma op minimaal WO-niveau op het gebied van communicatie en/of marketing & communicatie;
  2. Je hebt in de afgelopen 10 jaar minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in een interne en/of corporate communicatieadvies-functie bij een overheids- of uitvoeringsorganisatie;
  3. Je hebt in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van strategische communicatievraagstukken;
  4. Je beschikt over minimaal 2 jaar recente aantoonbare werkervaring met vraagstukken op het gebied van (merk)positionering;
  5. Je hebt minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met internal branding;
  6. Je beschikt over minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met interne verandertrajecten;
  7. Je hebt aantoonbare werkervaring met het opzetten en realiseren van interne communicatie rondom nieuwe strategieën;
  8. Je beschikt over meerdere trainingen en/of cursussen afgerond op het gebied van verandercommunicatie.
Gesprek

Zsm na sluiting.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.