Financieel Adviseur

32439
Opdrachtnummer
32439
Opdrachtgever
Nationale Politie
Datum
3 februari 2025 tot 31 december 2025
Uren per week
voor 20 uur per week.
Status
Open
Regio
Zuid-Holland
Functie type
Beleids en Adviesdiensten, Finance
Sluitingsdatum
16 december 2024
Verlengingsopties
Nee

Nationale Politie

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Rotterdam

Introductie
Voor de Nationale Politie zijn wij op zoek naar een Financieel Adviseur.
Opdracht inhoud

Je gaat bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de afdeling om te groeien naar een taakvolwassen afdeling binnen de toekomstige dienst Vastgoed i.o. binnen het Politiedienstencentrum. Kennis over politie- of vastgoed-specifieke processen en ervaring binnen de politieorganisatie kan hier positief aan bijdragen ter ondersteuning van de opdracht. Als Financieel Adviseur heb je gevoel voor de omgeving en het maatschappelijk belang waarvoor de politieorganisatie staat en werkt en de opdracht van de dienst Vastgoed i.o. in het bijzonder. Daarnaast beschik je over een sterk analytisch vermogen, ben je resultaatgericht, flexibel en beschik je over een gezonde dosis humor.

De expert die wij zoeken heeft aantoonbare ervaring in het optimaliseren van financiële ondersteuning binnen projectenorganisaties. Bij voorkeur inhoudelijke kennis van de interne financiële processen binnen de politie en in het bijzonder van de dienst Vastgoed i.o en/of de landelijke meldkamer organisatie (LMS). Daarnaast heeft de expert kennis van financiële, maar ook bedrijfsvoeringsprocessen. En is in staat om trainingen en workshops te geven aan het (financiële) team of hiervoor opdrachten kan formuleren.

JOUW DOELSTELLING:

De vorming en doorontwikkeling van de Nationale Politie en het ontstaan van het nieuwe dienstverleningsconcept stellen andere eisen aan de sector Huisvesting. Dit heeft ook geleid tot een dienst Vastgoed i.o. per 1 januari a.s. Dit gegeven, gecombineerd met de doelstelling om vanaf 2028 tientallen miljoenen euro’s per jaar op de huisvesting te besparen, maakt een grote vastgoedoperatie noodzakelijk. Dit vraagt om goed realisatie management en een versterking van de organisatie. Goede sturing en efficiënt en effectief ingeregelde processen tijdens de voorbereiding en uitvoering van de mutaties aan de portefeuille maken hier een essentieel onderdeel van uit.

De doelstellingen binnen Projectmanagement zijn:

  • Optimalisatie van financiële processen binnen de projectenorganisatie;

  • Implementatie van moderne technologieën voor financiële administratie en rapportage;

  • Verbetering van de financiële controle, budgettering en forecasting;

  • Opleiding en ontwikkeling van het (financiële) team.

RESULTAAT:

  • Een geoptimaliseerd financieel proces realiseren voor het bewaken van begroting en realisatie van de projectenportefeuille dat effectief en efficiënt functioneert;

  • Technologieën implementeren die de financiële processen automatiseren en verbeteren op het gebied van huisvestingsprojecten;

  • De (financiële) processen in afstemming met andere afdelingen implementeren zodat Projectmanagement een goede procesplaats heeft;

  • De afdeling Projectmanagement trainen in de nieuw op te zetten (financiële) processen;

  • Duidelijke rapportages en KPI’s opzetten die inzicht bieden in de financiële gezondheid van projecten;

  • Implementatie van het AFR-proces (afwijkingenrapportage) t.b.v. de Korpsprojectentafel;

  • Procesbeschrijving opstellen t.b.v. de implementatie van de projectenmodule van de applicatie FCC.

JOUW VERANTWOORDELIJKHEDEN:

  • Analyse van huidige processen: Beoordeling van de huidige financiële processen en identificatie van knelpunten;

  • Ontwerp van nieuwe processen: Ontwikkeling van gestroomlijnde financiële processen die aansluiten bij best practices en aansluiten bij de interne processen van de politie;

  • Technologische implementatie: Evaluatie en implementatie van financiële en projectadministratie, software en systemen;

  • Training en ondersteuning: Voorzien in training voor medewerkers om hen in staat te stellen de nieuwe processen en systemen effectief te gebruiken;

  • KPI-ontwikkeling: Definiëren van KPI’s i.s.m. de dienst Vastgoed i.o. voor het meten van de effectiviteit van de projecten binnen de afdeling.

Organisatie

Politiebureaus, meldkamers, cellencomplexen, schietbanen en computercentra: de vastgoedportefeuille van de politie telt meer dan duizend objecten. Wil jij een rol spelen bij de grootste huisvestingsopgave in overheidsland? Voor de realisatie van projecten zoeken wij een Financieel Adviseur.

De sector Huisvesting valt onder het Politiedienstencentrum en maakt tot 1 januari nog deel uit van de dienst Facility Management. Vanaf 1 januari is het een zelfstandige dienst Vastgoed i.o. De sector Huisvesting bestaat uit drie hoofdfuncties: Beleid & Strategie, Planfunctie en Realisatiefunctie. De sector Huisvesting faciliteert alle eenheden van de politie bij de realisatie van haar huisvestingsbehoefte op zowel functioneel, financieel als technisch gebied. Het Team Projectmanagement bestaat uit twee teams, verdeeld in Regio Oost (clusters Zwolle en Eindhoven) en West (clusters Amsterdam en Rotterdam). Met ongeveer 70 collega’s realiseren wij complexe huisvestingsprojecten, waaronder renovatie en nieuwbouw zowel voor de kantooromgevingen als de specials waaronder PA en LMS. Dit doen wij voor politie-eenheden die zijn verdeeld door het hele land.

Je werkt in een grote organisatie en realiseert je dat een korte klap soms een lange afstand moet afleggen. Jouw hands-on mentaliteit en je ervaring in het kunnen omgaan met weerstand en complexiteit is hierbij van essentiële waarde. Evenals het goed kunnen samenwerken, gevoel hebben voor de omgeving, het maatschappelijk belang en de bestuurlijke sensitiviteit.

Competenties

  • Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;
  • Initiatief;
  • Creativiteit;
  • Accuratesse;
  • Flexibel gedrag;
  • Samenwerken;
  • Integriteit;
  • Stressbestendigheid;
  • Overtuigingskracht.

Eisen en wensen

  1. Je beschikt over minimaal een erkend, volwaardig en volledig afgeronde diploma op HBO-niveau in de richting van economie of bedrijfskunde;
  2. Je hebt minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring binnen een functie als financial of controller;
  3. Je beschikt over aantoonbare werkervaring met en kennis van Prince II of gelijkwaardig bij vastgoedprojecten;
  4. Je hebt aantoonbare werkervaring met procesontwikkelingen;
  5. Je beschikt over aantoonbare werkervaring met en kennis van met Microsoft Excel;
  6. Je hebt aantoonbare werkervaring binnen de (Semi-)/overheid en/of Politie.
Gesprek

Zsm na sluiting.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.