Ervaren juridisch medewerker

32413
Opdrachtnummer
32413
Opdrachtgever
Gemeente Meppel
Datum
2 januari 2025 tot 2 juli 2025
Uren per week
voor 32 uur per week.
Status
Open
Regio
Drenthe
Functie type
Juridisch
Sluitingsdatum
13 december 2024
Verlengingsopties
2x3 maanen

Gemeente Meppel

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Meppel

Introductie
Voor de Gemeente Meppel zijn wij op zoek naar een Ervaren juridisch medewerker.
Opdracht inhoud

Als juridisch medewerker werk je actief mee aan juridische vraagstukken. Deze vraagstukken zijn op het gebied van handhaving APV en bijzondere wetten. Je werkt ook actief mee om de juridische kwaliteit in het team te vergroten. Je beoordeelt of de genomen besluiten in stand kunnen blijven. Je draagt zorg voor verbetering van de juridische kwaliteit van besluitvorming en de borging daarvan. Als we een bezwaarschrift hebben ontvangen neem jij contact op met bezwaarde en bespreekt met bezwaarde of het bezwaar op informele wijze behandeld kan worden.

Dankzij jouw brede kennis van de Omgevingswet, APV, bijzondere wetten en Bibob kun jij naast de vaste handhavingsjurist het team ondersteunen in de juridische afhandeling van handhavingszaken. Je draagt bij aan het goede samenspel tussen toezicht, handhaving en juridisch advies om tot een juiste afronding van de zaak te komen.

Jouw taken

  • Je geeft juridische ondersteuning aan collega’s bij het maken van besluiten;
  • Je handelt Woo-verzoeken af die gaan over jouw vakgebied(en);
  • Je adviseert collega’s over besluitvoornemens en -voorstellen;
  • Je ondersteunt de vakinhoudelijk collega bij de (in)formele afhandeling van bezwaarschriften;
  • Je ondersteunt de toezichthouders en handhavers waarbij je (ongevraagd) adviseert over de (juridische) aanpak;
  • Je stelt waarschuwingen, vooraankondigingen en lastgevingen op;
  • Je levert een bijdrage aan het opstellen van regelgeving, beleid en uitvoeringsprogramma’s en jaarverslagen;
  • Je draagt zorg voor het opstellen van standaardbrieven en werkprocessen;
  • Je denkt proactief mee over werkprocesverbeteringen, draagt zorg voor de aanpassing ervan en het opstellen van standaardbrieven.

Organisatie

Organisatie Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.

Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Competenties

  • Je bent communicatief sterk en kan goed luisteren;
  • Je bent zelfstandig en beschikt over overtuigingskracht, waarbij je werkt vanuit een onafhankelijk oordeel wat jouw advisering sterker maakt;
  • Je bent flexibel en denkt in creatieve oplossingen en toont daarin daadkracht. Je kan goed overzicht houden en stuurt op een zorgvuldige afronding van een casus op juridisch vlak.

Eisen en wensen

  1. Je beschikt over een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal WO niveau;
  2. Je hebt aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Juridisch Medewerker binnen een gemeente;
  3. Je beschikt over aantoonbare werkervaring met het opstellen van beleid en regelgeving op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking omgevingsrecht (beschrijf dit separaat met een voorbeeld in het cv);
  4. Je hebt aantoonbare werkervaring met bezwaren en beroepszaken;
  5. Je hebt aantoonbaar kennis van - en werkervaring met omgevingswet, APV én Bibob (benoem dit separaat met een voorbeeld in het cv);
  6. Je hebt aantoonbare werkervaring met Powerbrowser.
Gesprek

Woensdag 18 december

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.