Projectleider Gebiedsontwikkeling

32333
Opdrachtnummer
32333
Opdrachtgever
Bestuursdienst Ommen-Hardenberg
Datum
1 januari 2025 tot 1 januari 2027
Uren per week
voor 24 uur per week.
Status
Open
Regio
Overijssel
Functie type
Bouw en Infra, Projectmanagement
Sluitingsdatum
16 december 2024
Verlengingsopties
Ja, 2x 12 maanden.

Bestuursdienst Ommen-Hardenberg

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Ommen

Introductie
Voor de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg zijn wij op zoek naar een Projectleider Gebiedsontwikkeling.
Opdracht inhoud
  • Verantwoordelijk voor het leiden en coordineren van een aantal projecten op het gebied van woningcorperatie en ruimtelijke ontwikkeling;

  • Samenwerking met externe partijen, zoals de woningcorporatie en projectontwikkelaars om ervoor te zorgen dat projecten worden gerealiseerd binnen de gestelde kaders van tijd, budget en kwaliteit;

  • Begeleiden projecten op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en Gebiedsontwikkeling. Deze projecten zijn in december 2023 vastgelegd door de gemeenteraad in het zogenaamde Addendum op de Woonvisie. Het betrefft woningbouwontwikkelingen in bestaand stedelijk gebied als ook uitleglocaties. Projecten betreffen onder andere: Vlierlanden Fase III en de XL;

  • kavels.

Het doel is dat deze aangewezen projecten de komende twee jaar zijn uitgewerkt en zover gereed zijn dat de gronden uitgegeven kunen nworden ten behoeve van de realisatie van woningbouw.

De gemeente wil daarom dat voor de addendumlocaties de volgende resultaten worden geboekt per locatie voor het jaar 2027:

  • Projectplan;

  • Communicatieplan;

  • Stedenbouwkundigplan (inclusief landschappelijk ontwerk);

  • Ontwikkel- en realisatiestrategie;

  • Vastgestelde grondexploitatie door de gemeenteraad;

  • Vastgesteld omgevingsplan.

Naast de bovenstaande twee projecten wordt ook gevraag aan de projectleider om de afronding van het woningbouwproject Haven Oost te begeleiden. Voor dit project zijn de eerder genoemde resultaten a t/m f reeds bereikt. Aan de projectleider wordt gevraagd om dit plan in 2027 definitief gerealiseerd te hebben. Dat betekent dat het gewenste programma (wonen & werken) gerealiseerd is en de openbare ruimte is aangelegd (Woonrijp maken).

JOUW VERANTWOORDELIJKHEDEN:

  • Zelfstandig oppakken en begeleiden van de Addendumprojecten;

  • Het ontwikkelen van projectplannen, businesscases en investeringsvoorstellen;

  • Het bewaken van de voortgang van projecten, budgetten en kwaliteit; Opstellen van projectplannen en activiteitenplanningen;

  • Het organiseren en voorzitten van overleggen met projectteams, externe partijen en stakeholders;

  • Het uitoveren van projectwerkzaamheden, zoals het opstellen van plannen van aanpak, bestekken en contracten;

  • Het verzorgen van de communicatie en participatie met belanghebbenden, waaronder bewoners, bedrijven en andere stakeholders;

  • Adviseren aan gemeentebestuur en -raad over tranformatie en herontwikkelingsprojecten uitgifte strategieën, financiële onderbouwingen en complexe grondverkopen;

  • Je rapporteert en informeert/ adviseert aan het management en het bestuur over lopende projecten;

  • Begeleiden en beoordelen van (complexe) anterieure overeenkomsten.

Organisatie

De gemeentelijke organisatie van de gemeente Ommen is een kleine regie-netwerk organisatie. Een deel van ons takenpakket voeren we zelf uit maar we besteden ook veel werk uit of doen dit in co-creatie met onze samenwerkingspartners. Al onze collega’s werken vanuit een brede rol die kan veranderen afhankelijk van de opgave die we samen hebben. Onze organisatie bestaat uit een betrokken club mensen. We hebben korte lijnen en dat maakt dat we snel kunnen reageren op vragen uit de samenleving. Daarbij hebben we veel eigen verantwoordelijkheid en vrijheid om de klus te klaren. Dit vraagt ook om zelfstandig te kunnen werken als het nodig is. Onze organisatie bestaat uit 4 clusters.

Ieder cluster heeft een coördinator die helpt bij de algehele afstemming van het werk en waar nodig de collega’s coachend bij de uitvoering van de taken.

Competenties

  • Politiek bestuurlijke sensitiviteit;
  • Initiatief nemend en zelfsturend;
  • Goede communicatieve vaardigheden;
  • Gesprek voeren met externen en belangen behartigen van de gemeente en de inwoners;
  • Zelfstandige integrale aanpak, maar werkt ook met andere partijen samen;
  • Politiek bestuurlijke sensitiviteit, samenwerken, ondernemerschap en creativiteit.

Eisen en wensen

  1. Je beschikt over een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau op het gebied van ruimtelijke ordening & planologie, stedenbouw of vastgoed;
  2. Je hebt minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als adviseur gebiedsontwikkeling;
  3. Je beschikt over aantoonbare kennis van / werkervaring in de afgelopen 5 jaar van gronduitgifte van woningbouwlocaties inclusief grondprijsonderhandelingen;
  4. Je hebt aantoonbare werkervaring met het adviseren aan gemeentebestuur en -raad over transformatie en herontwikkelingsprojecten uitgifte strategieën, financiële onderbouwingen en complexe grondverkopen;
  5. Je beschikt over minimaal 1 jaar in de afgelopen in de afgelopen 10 jaar met klimaatadaptatie en energietransitie;
  6. Je hebt aantoonbare werkervaring met participatie met externe stakekholders, omwonende én wooncorporatie;
  7. Je beschikt over aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op het gebied van gebiedsontwikkeling, maatschappelijk vastgoed én omgevingswet;
  8. Je hebt aantoonbare werkervaring met grootschalige woningbouwprojecten tussen de 500 en 750 woningen.
Gesprek

19 december as.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.