Bestuursadviseur (32-36 uur)

32310
Opdrachtnummer
32310
Opdrachtgever
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) Den Haag
Datum
1 januari 2025 tot 1 juli 2025
Uren per week
voor 34 Uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Zuid-Holland
Functie type
Beleids en Adviesdiensten
Sluitingsdatum
11 december 2024
Verlengingsopties
1x6 maanden

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

Den Haag
Adres

.

Postcode

.

Plaats

Den Haag

Introductie
Voor de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) zijn wij op zoek naar een Bestuursadviseur (32-36 uur).
Opdracht inhoud

Functieomschrijving Binnen de IND zoekt Bestuurszaken een bestuursadviseur voor het dossier medezeggenschap. Het betreft hier een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Vooraf aan de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan er een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd worden aangeboden, voor de duur van een jaar Migratie gaat om mensen. Mensen vragen asiel, willen hier studeren, bieden hier hun kennis aan, willen hier werken, of willen gewoon Nederlander worden. Dit brengt veelzijdige vraagstukken die vragen om een correcte en vlotte aansturing tussen de verschillende afdelingen, maar ook met de directies onderling. “Dit is de baan waarin je echt het verschil kan maken. Je bent de verbindende factor in het overlegproces en sparringspartner voor de DG.

De functie in het kort Als bestuursadviseur lever je een belangrijke bijdrage aan de professionele besluitvorming en besturing binnen de IND. Je bent een inhoudelijk sparringspartner en adviseur voor de DG in het medezeggenschapsproces. Je bent de spin in het web van de organisatie waarin je nauw samenwerkt met OR, adviseurs en bestuurders. Je weet verbinding te leggen tussen verschillende besluitvormingsprocessen en dossiers.

  • Proactief ondersteunen en adviseren van de DG bij het uitoefenen van haar taken op het gebied van medezeggenschap.
  • Een verbinder die proactief een netwerk opbouwt met de OR, dossierhouders en andere adviseurs.
  • Voorbereiden, coördineren en eventueel verslagleggen van het formeel overleg en andere overleggen die gevoerd worden met de OR.
  • Professionaliseren van interne processen rondom besluitvorming en medezeggenschap

Je werkdag bij ons kan er als volgt uitzien: Ochtend: je begint met een informeel overleg tussen de DG en het dagelijks bestuur van de OR om bij te praten over de actualiteiten. Na het overleg heb je een digitale dagstart met je collega’s van Bestuurszaken. Er wordt een hulpvraag gesteld om een overleg over te nemen in verband met vakantie van een collega. Je biedt aan om dit volgende week over te nemen. Na de dagstart heb je een afspraak met een collega van Bedrijfsvoering die de portefeuille huisvesting heeft om te adviseren over de komende adviesaanvraag. Na het overleg spreek je af dat je nog even meeleest op de laatste versie zodat de aanvraag volgende week naar de OR toe kan.

Middag: je gaat aan de slag met de annotatie voor het formeel overleg met de OR. Vanuit de OR heb je vooraf een aantal vragen gekregen en door jouw goede netwerk weet je snel bij welke inhoudelijke experts en adviseurs je de juiste informatie kan ophalen. Je zorgt ervoor dat de annotaties goed aansluiten bij de vragen van de OR en levert hier vanuit jouw eigen expertise een inhoudelijke bijdrage aan, zodat de DG goed op het overleg is voorbereid. Niet alle informatie is al binnen, maar je bent ruim op tijd voor het vooroverleg met de DG eind deze week, morgen weer een dag om de laatste puntjes op de “i” te zetten.

En verder: Je hebt een ‘goede pen’; je drukt je schriftelijk goed uit en stemt de boodschap qua inhoud en stijl af op de ontvanger. Ook mondeling kun je je ideeën goed verwoorden. Je beschikt over een helikopterview waarmee je gemakkelijk overzicht houdt en het totale plaatje kan overzien. Bestuurlijke sensitiviteit is jou niet onbekend en je weet jouw netwerk op de juiste momenten in te zetten. Samenwerken en daarbij laveren tussen vasthoudend en wendbaar maakt jou een prettige partner en teamspeler. Je bent kritisch over het eigen functioneren en leergierig. Je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden. Daarnaast ben je vaardig in het verzamelen en analyseren van informatie en kan jij deze informatie meenemen en verwerken tot concrete adviezen.

Organisatie

Omschrijving afdeling Hoofddirectie & Bestuurszaken De IND staat voor grote strategische en maatschappelijke opgaven gezien het aantal van verblijfsaanvragen in Nederland. De IND heeft een veranderopgave, en om aan deze opgave te kunnen voldoen is het van belang om als IND betrouwbaarder, innovatiever en responsiever te worden. Het besturingsmodel van de IND is hierop aangepast door de vorming van een Hoofddirectie bestaande uit de Directeur-generaal samen met twee nieuwe leden van de Hoofddirectie die tevens de rol van plaatsvervangend DG vervullen. Samen met het MT IND zijn zij eindverantwoordelijk voor de visie, kaders en strategische koers van de IND. Bestuurszaken ondersteunt de Hoofddirectie bij de besturing van de IND en de samenwerking in de migratieketen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. De afdeling is aangehaakt bij de belangrijkste in- en externe ontwikkelingen en signaleert zaken die afwijken van de gekozen strategie. Ook kunnen er onderwerpen tijdelijk hoog op de politieke of bestuurlijke agenda staan die om ondersteuning en advies vragen. Bestuurszaken verzorgt ook de voorbereiding en coördinatie van in- en externe overleggen van de hoofddirectie om zo een goed overzicht te houden en te kunnen adviseren. Tot slot valt Bureau Integriteit onder Bestuurszaken. Hiermee wordt het belang van een moreel fitte organisatie onderstreept, is er goed zicht op mogelijke integriteitsrisico’s en kunnen we snel escaleren bij mogelijke misstanden

Competenties

  • Je bent een teamspeler;
  • Je beschikt over organisatiesensitiviteit;
  • Je kan netwerken;
  • Je hebt overtuigingskracht;
  • Je past in de groep.

Eisen en wensen

  1. Je hebt minimaal een afgeronde HBO opleiding;
  2. Je hebt kennis van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) en kan dit aantonen aan de hand van een afgeronde opleiding, training of werkervaring;
  3. Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als adviseur en/of secretaris;
  4. Je hebt 5 jaar of meer werkervaring op het gebied van de medezeggenschapsadvisering;
  5. Je hebt ervaring als adviseur en/of secretaris bij een uitvoeringsorganisatie.
Gesprek

Zo spoedig mogelijk na sluiting

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.