Juridisch planologisch strategisch adviseur (4-36 uur)

32228
Opdrachtnummer
32228
Opdrachtgever
Gemeente Amsterdam
Datum
1 april 2025 tot 31 maart 2026
Uren per week
voor 20 uur per week.
Status
Open
Regio
Noord-Holland
Functie type
Consultancy, Juridisch
Sluitingsdatum
17 december 2024
Verlengingsopties
Ja

Gemeente Amsterdam

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Amsterdam

Introductie
Voor de Gemeente Amsterdam zijn wij op zoek naar een Juridisch planologisch strategisch adviseur (4-36 uur).
Opdracht inhoud

Je hebt een invloedrijke rol bij strategisch adviseren van projectmanagers en ambtelijk opdrachtgevers over het Omgevingsrecht en het opstellen van juridisch ruimtelijke producten bij transformatieopgaven, nieuwbouw en wijziging van gebruik van gronden en panden in de gebiedsontwikkeling. Het strategische aspect ligt in het uitstippelen van een strategie voor dergelijke ruimtelijke opgaven voor korte, middellange en lange termijn. Met deze strategie zijn de doelstellingen in verschillende horizonnen naast elkaar haalbaar. Naast deze rol in de gebiedsontwikkeling ben je de juridisch adviseur bij het vormgeven van stadsbreed ruimtelijk beleid en werk je samen met collega’s van andere teams en/of directies. De opgave ligt vooral in het meedenken om de beleidswens juridische haalbaar en uitvoerbaar te maken en ook handhaafbaar. Daarnaast is het verdiepen in een of meerdere ruimtelijke thema’s jou niet vreemd.

WERKZAAMHEDEN:

Adviseert bestuur, projectorganisatie, collega-directies en management R&D zowel mondeling als schriftelijk over de mogelijkheden en interpretatie van juridisch planologische inhoud en instrumenten en de ontwikkelingen op het gebied van ruimtelijke wetgeving.

  • Projecttrekker voor het zelfstandig opstellen en/of het begeleiden van ruimtelijk juridische producten voor complexe (ontwikkel)locaties en verschillende beleidsthema’s. Brengt de juridische aspecten van complexe ruimtelijke vraagstukken in beeld en beoordeelt de mogelijkheden.

  • Stuurt en coacht projectmatig, inhoudsgericht of gebiedsgericht collega’s aan.

  • Redigeert zelfstandig planregels en onderdelen van de motivering van wijzigingen van het omgevingsplan.

  • Draagt zorgt voor het zorgvuldig doorlopen van de wettelijke en bestuurlijke procedures.

  • Voeren van beroep namens de gemeente Amsterdam.

  • Werkt projectmatig, stelt offertes en planningen op en bewaakt deze, alsmede beschikbare budgetten.

  • Adviseert collega’s, teamleiders, MT over bestuurlijke stukken en procedures.

Organisatie

We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!

Bij het Juridisch Bureau, binnen het cluster Interne Dienstverlening, staat de juridische kwaliteit van het functioneren van de Gemeente Amsterdam voorop. De 160 vakkundige collega’s beschikken over juridische kennis en delen deze met de organisatie. Kerntaken zijn het geven van juridisch advies aan bestuur en organisatie op diverse rechtsterreinen, het behandelen van bezwaar- en beroepschriften en conflictbemiddeling. Opdrachtgevers zijn de zeven stadsdelen, verschillende directies en in voorkomende gevallen ook het college van B&W en de Burgemeester.

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn;
  • Analytisch vermogen;
  • Relatiebeheer;
  • Initiatief;
  • Resultaatgerichtheid;
  • Overtuigingskracht.

Eisen en wensen

  1. Je hebt in de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam;
  2. Je beschikt over een WO opleiding in het (ruimtelijk) bestuursrecht of een minimale HBO-opleiding in combinatie met ruime ervaring in het vakgebied ruimtelijk bestuursrecht afgerond;
  3. Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring op het gebied van analyse en advisering met betrekking tot complexe ruimtelijke vraagstukken, waarvan minimaal 2 jaar in stedelijk gebied;
  4. Je beschikt over minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring (in een soortgelijke functie, eventueel met minder complexe vraagstukken) in een G4 organisatie;
  5. Je bent een professional op het gebied van aan Omgevingsrecht gerelateerde milieu-onderwerpen;
  6. Je hebt bij voorkeur minimaal 5 jaar aantoonbaar ervaring met sterk communicatief optreden in woord en geschrift;
  7. Je hebt bij voorkeur minimaal 5 jaar aantoonbaar ervaring met bestuurlijke besluitvormingsprocessen en politieke bestuurlijke verhoudingen, waarbij je politieke wensen en ambities moeiteloos verweeft met de juridische inhoud van jouw werk;
  8. Je hebt bij voorkeur minimaal 2 jaar aantoonbaar ervaring met het voorbereiden op en het werken met de Omgevingswet.
Gesprek

Zsm na sluiting.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.