De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) zorgt ervoor dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur in Nederland aansluit bij de uitrol van alle soorten elektrisch vervoer. Alle elektrische rijders kunnen altijd, overal, veilig en slim hun voertuig laden. Niet alleen op de eigen oprit, maar ook in de openbare ruimte, in garages en op bedrijventerreinen en tankstations.
Een groot deel van de afspraken en acties wordt lokaal en regionaal uitgevoerd. Ondernemers, overheid, netbeheerders en kennisinstellingen werken daarbij nauw samen. De G4 is een aparte NAL-regio bestaande uit de gemeentes: Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Alle regio's werken vanuit een Samenwerkingsovereenkomst voor laadinfra die ze met het Rijk samen afgesproken hebben. De vier gemeenten werken veel en intensief samen als NAL G4-regio. Bovendien willen we graag al het goede werk dat binnen de G4-steden verzet wordt, beter profileren als onderdeel van de G4-regio.
Door het ondertekenen van de Samenwerkingsovereenkomst 2.0 (SOK) is ook onze opgave onder andere voor privaat & semipubliek laden groter geworden. En daarmee de noodzaak om onze onderlinge samenwerking verder te professionaliseren. De themagroep privaat & semipubliek laden stimuleert een dekkend netwerk voor personenvervoer met voldoende slimme laadpunten op private en semipublieke parkeervoorzieningen voor bewoners, werk en bezoekers. We maken het makkelijker voor belanghebbenden om met benodigde instrumenten zelf aan de slag te kunnen. Dit doen we als G4 steden samen met de MRA-E, omdat we dezelfde aanpak onderschrijven en meerwaarde zien om samen op te trekken.
Boven de markt hangt de opgave voor de aanleg en voorbereiding van laadinfrastructuur in het nieuwe bouwbesluit (die van Europa ingevoerd moeten worden) en het besluit over de invoering van een notificatieregeling voor bestaande garages. Begin 2025 verwachten we aanbevelingen uit diverse onderzoeken waar we verder op kunnen voortborduren.
JOUW TAKEN ZIJN:
Verantwoordelijk voor het uitvoeren van de opgave vanuit de G4, op basis van de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2024-2025 en PvA 2025:
Up to date houden van instrumentenkist voor realisatie van laadinfra;
Community building op dit thema, kennis delen, ophalen etc. Het is van belang dat iedereen dit in zijn eigen stad ook gaat doen;
Contactpersoon G4 voor privaat laden particuliere voertuigen;
Inventariseren of er nog aanvullend gezamenlijke onderzoek nodig is.
Lobbypunten verzamelen richting ministerie I&W en BZK voor de parkeergarages;
Samen met de deelnemers van onze themagroep monitoren van het jaarlijkse plan van aanpak (PvA), en voortgang rapporteren aan het programmateam G4;
Coördinator en voorzitten van de G4 & MRA-E themagroep Privaat & semipubliek laden, en daarmee ben je het eerste aanspreekpunt voor het programmateam G4;
Als G4 vertegenwoordiger mogelijke deelname aan de landelijke NAL-werk of taakgroep;
Mogelijk vanuit de G4 deelname aan werkgroep Convenant Laadinfra in bezoekers Parkeergarages. Opgezet door Min I&W en de VEXPAN om in 2030 gemiddeld 10% van de PP van een laadpunt te voorzien.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn.
19 december as.
Overige informatie
Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.
Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.