Implementatie nieuwe werkplekomgeving

32064
Opdrachtnummer
32064
Opdrachtgever
Kadaster
Datum
1 januari 2025 tot 31 december 2025
Uren per week
voor 40 Uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Gelderland
Functie type
Projectmanagement
Sluitingsdatum
11 december 2024
Verlengingsopties
1x6 maanden

Kadaster

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Apeldoorn

Introductie
Voor het Kadaster zijn wij op zoek naar een Implementatie nieuwe werkplekomgeving.
Opdracht inhoud

Algemeen Het team Architectuur en Informatiemanagement binnen de directie DGV is op zoek naar een Business Architect WPS.

Het team Architectuur en Informatiemanagement begeleidt het Kadaster bij het doorontwikkelen en vernieuwen van waardestromen en de ondersteunende diensten. In de voorbereiding, door de solution architectuur te leveren voor de Business Case en in de uitvoeringsfase, door samen met de systeemarchitecten de DevOps teams te begeleiden in de ontwikkeling of het selecteren van een ‘off the shelf’ product.

Wij verbeteren continu de productie- en distributieprocessen en ondersteunende architectuur van onze organisatie. Als Business Architect WPS help je mee aan de digitale transformatie naar een datagedreven Kadaster.

Je komt te werken binnen het aandachtsgebied Werkplek Services (WPS). Dit betreft architectuurwerkzaamheden voor het project Kavel Werkplek.

Omschrijving project Het Kadaster is zich aan het voorbereiden op een transitie tussen IT-leveranciers. In 2025 starten wij in de nieuwe situatie. De aanbesteding om voor de diverse kavels nieuwe leveranciers te selecteren is reeds gereed, het implementatietraject is gestart. Dit omvangrijke project is ‘KITA’ gedoopt. Dit staat voor Kadaster IT Aanbestedingen.

Om onze IT-diensten voor te bereiden op een overstap naar platforms van nieuwe leveranciers, is een migratieproject gestart. Het doel hiervan is om alle Kadaster IT-diensten van het huidige infrastructuur serviceprovider gecontroleerd en zo snel mogelijk te migreren naar de nieuwe private en public cloudomgeving bij de nieuwe leveranciers. Een grote uitdaging hierbij wordt gevormd door het grote aantal afhankelijkheden tussen de diensten, die tijdens de migratieperiode in samenhang moeten blijven functioneren. Er liggen strakke tijdslijnen voor zowel de oplevering van de nieuwe infrastructuurkavels als voor het migratieproject.

Tijdens de migratie moet continuïteit van de dienstverlening geborgd worden aan de hand van acceptatiecriteria. Hiervoor moet worden getest of de data compleet is overgezet en de diensten correct werken en presteren. Dit geldt ook voor de integratie met o.a. het werkplek-kavel waarin de nieuwe werkplekomgeving wordt geïmplementeerd. De diensten moeten na migratie aan kunnen sluiten op de nieuwe securitydiensten van het kavel Managed Security Services.

Opdrachtomschrijving KITA bestaat uit twee fasen: de transitiefase en de transformatiefase. In de transitiefase, die volgens planning van 01-01-2025 tot en met 31-06-2025 loopt, ga je als Business Architect WPS het Kadaster begeleiden bij de implementatie van de nieuwe werkplek en zorgen dat dit onder architectuur wordt uitgevoerd.

In de transformatiefase, die officieel loopt van 01-07-2025 tot en met 31-12-2025, ga je het Kadaster begeleiden bij het verbeteren van de digitale werkplekdiensten. Dit omvat onder andere de implementatie van nieuwe technologieën en processen om de productiviteit en samenwerking te verbeteren. Er zal ook aandacht zijn voor het verbeteren van de gebruikerservaring en het verkorten van de time-to-market.

Daarnaast zal je focus liggen op het aansluiten van de dienstverlening op een SIAM-regiemodel, waarbij verschillende specialistische kavels toegewezen zijn aan diverse leveranciers.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • TOGAF, Archimate (BlueDolphin), Novius raamwerk;
  • Agile werkwijze.

De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn

  • Implementatie van de werkplek conform de solution architectuur.
  • De kandidaat werkt zelfstandig en adviseert de teams vanuit eigen expertise, zonder directe aansturing of leiding te geven bij de implementatie van de werkplek.
  • Coördinatie tussen betrokken DevOps teams, Project/Systeem-Architect en Domeinarchitect m.b.t. andere projecten.
  • Opstellen Solution- en domein architectuur.
  • Bijhouden van de architectuur repository.
  • Afstemming tussen projecten en stakeholders.
  • Continu verbeteren van processen.
  • Ontwikkelen van begrijpbare en inpasbare architectuur.

De op te leveren resultaten zijn

  • Succesvolle implementatie van de nieuwe werkplek conform architectuur op het nieuwe Kadaster IT landschap (juni 2025).
  • Succesvolle transformatie en verbetering van de werkplekdiensten (december 2025).
  • Bijgewerkte architectuur repository.
  • Domeinarchitectuur Werkplek.

Organisatie

Het Kadaster Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Competenties

  • Je kan zowel conceptueel als pragmatisch afwegen van (on)mogelijkheden voor het opstellen en implementeren van een solution architectuur;
  • Je bent een netwerker, natuurlijke verbinder, proactief en je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden;
  • Je hebt een lerend vermogen en kunt nieuwe kennis snel eigen maken;
  • Je volgt actief de trends en externe ontwikkelingen in de markt, hebt vakgerichte relevante (externe) netwerken en wil je permanent blijven ontwikkelen;
  • Je bent ondernemend, flexibel en hebt ervaring met succesvol samenwerken in een moderne Agile omgeving;
  • Je beweegt je zelfstandig binnen een organisatie en bent omgevingssensitief. Je bent in staat om te communiceren op verschillende niveaus binnen de organisatie;
  • Je bent in staat om architectuur design, bouw en implementatie te leiden en verantwoording te nemen voor (technische) kwaliteit van business unit IT gebaseerde oplossingen;
  • Je bent in staat om een team van stakeholders te engageren en te begeleiden bij het formuleren en beschrijven van modellen, standaarden en requirements;
  • Je kan toe passen van diverse informatieverzamelmethoden (in-depth interviews, focus groups, workshops, etc.) en resources (markt-, economische-, concurrentieanalyse);
  • Je bent vaardig in het kunnen identificeren welke risico’s en uitdagingen de oplossing oplevert, gebaseerd op ervaring opgedaan met andere architectuurtrajecten;
  • Je beschikt over algemene kennis over hoe een industrie of bedrijfstak gebruik maakt van IT gebaseerde oplossingen bijvoorbeeld op basis van technologiestandaarden, de-facto standaarden, (software)pakketten of bedrijfsspecifieke referentiearchitecturen.

Eisen en wensen

  1. Je beschikt over een academisch werk- en denkniveau op het gebied van informatica verkregen door een afgeronde HBO/WO opleiding;
  2. Je hebt minimaal 5 jaar relevante ervaring in het vakgebied architectuur;
  3. Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring met Informatievoorziening binnen het overheidsdomein, waarin beleid en uitvoering dicht bij elkaar liggen;
  4. Je hebt minimaal 5 jaar ervaring in het werken in complexe programma’s, waarin je met verschillende partijen/projecten met verschillende belangen te maken hebt krijgt. Je bent in staat om deze belangen te herkennen, en als een verbindende factor deze belangen en partijen samen te brengen om zo tot een gedragen oplossing te komen;
  5. Je hebt aantoonbare ervaring met architectuurwerkzaamheden in het werkgebied Werkplek (M365, printing, telefonie);
  6. Je hebt minimaal 5 jaar documentatie ervaring, bijvoorbeeld met:
    • Technisch architectuur design;
    • Opstellen Domein en Solution architectuur;
    • Functioneel en technisch ontwerp.
  7. Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met Archimate.
Gesprek

Donderdag 19 december

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.