Projectleider Implementatie Digitale Ontwikkeling

Opdrachtnummer
25423
Opdrachtgever
Gemeente Apeldoorn
Datum
3 juni 2024 tot 31 december 2024
Uren per week
voor 28 uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Gelderland
Functie type
ICT en IT, Projectmanagement
Sluitingsdatum
25 april 2024
Verlengingsopties
Ja, 2x 3 maanden.

Gemeente Apeldoorn

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Apeldoorn

Introductie

Voor de Gemeente Apeldoorn zijn wij op zoek naar een Projectleider Implementatie Digitale Ontwikkeling.

Opdracht inhoud

Als Projectleider Digitale Ontwikkeling – Maatschappelijk Domein ga jij 2 projecten leiden die met elkaar in relatie staan, namelijk de implementatie van een Digitale Sociale Kaart en Informatiegestuurd Werken op Wijk en Buurtniveau.

DE OPDRACHT:

Er is voorafgaand aan deze opdracht onderzoek gedaan hoe een blijvend actuele Digitale Sociale Kaart ontwikkelend kan worden. Een sociale kaart die bestaande informatiebronnen samenvoegt, aanvult en die de gemeente en partners samen onderhouden. Een kaart die toegankelijk is en ook op de kaart laat zien waar voorzieningen te vinden zijn.

In een Digitale Sociale Kaart vinden inwoners en professionals informatie over activiteiten en initiatieven in hun wijk en of buurt om inzicht te hebben in de mogelijkheden om de sociale basis te versterken. Hierbij denken we aan bijvoorbeeld de informele netwerken zoals kerken, scouting en sportverenigingen en de meer geïnstitutionaliseerde activiteiten zoals die van basisontmoetingsplekken (sport, kinderopvang, taal), vrijwilligersprojecten en jongerenlocaties.

De kaders zijn inmiddels vastgesteld en nu moet er een aanbesteding begeleidt worden. Doel van deze aanbesteding is een leverancier te vinden die de Digitale Sociale Kaart in beheer gaat nemen. Na de gunning is het de bedoeling dat de projectleider de implementatie en borging verzorgt.

Daarnaast ga je Informatie gestuurd Werken op Wijk en Buurtniveau door ontwikkelen. De gegevens die we vastleggen in de Digitale Sociale Kaart willen we kunnen hergebruiken om het Informatie gestuurd Werken te bevorderen. Wij willen nog beter begrijpen welke vraagstukken op wijk- en buurtniveau spelen. In de huidige situatie heeft Apeldoorn al veel inzicht. Denk hierbij aan de bestaande instrumenten als de gebiedsmonitor, de buurt belever of de vitaliteitsagenda.

We werken toe naar een perspectief waarin deze gegevens meer in samenhang beschouwd en geraadpleegd kan worden. Een Apeldoornse Monitor waarin actuele gegevens omtrent de situatie van inwoners inzichtelijk worden gemaakt. Dit perspectief vraagt dat we inzichtelijke maken welke ´informatievragen´ beantwoord dienen te worden, over welke gegevens we al beschikken en bepalen wat nodig om het einddoel te realiseren.

JOUW VERANTWOORDELIJKHEDEN:

  • Leiden van projecten gericht op de implementatie van digitale oplossingen, waaronder de Digitale Sociale Kaart en Informatiegestuurd Werken op wijk- en buurtniveau;

  • Coördineren van interne en externe stakeholders, waaronder gemeentelijke instanties, partners en leveranciers, om de voortgang van projecten te waarborgen en draagvlak te creëren;

  • Opzetten en faciliteren van samenwerkingsverbanden om de Digitale Sociale Kaart te ontwikkelen en te onderhouden, waarbij zowel interne als externe partijen betrokken zijn;

  • Bevorderen van een datagestuurde aanpak en efficiënt organiseren van interne werkprocessen om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren en kosten te optimaliseren;

  • Leiden van veranderingsprocessen om duurzame (gedrags)verandering te bewerkstelligen en de adoptie van nieuwe digitale oplossingen te bevorderen;

  • Opbouwen en onderhouden van relaties met bestuurlijke en operationele stakeholders om politiek-bestuurlijke steun te verkrijgen en organisatorische doelstellingen te realiseren.

Competenties

  • Je beschikt over aantoonbare leiderschaps- en verandermanagementvaardigheden, met het vermogen om mensen en organisaties te motiveren en te inspireren tot verandering;
  • Je hebt gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen;
  • Je hebt projectmanagement vaardigheden;
  • Je kennis van digitale ontwikkelingen;
  • Je bent goed in stakeholder management;
  • Je bent resultaatgericht.

Eisen en wensen

  1. Je beschikt over minimaal een afgeronde HBO opleiding in Informatiekunde, Bedrijfskunde, Bestuurskunde of een vergelijkbaar vakgebied;
  2. Je hebt minimaal 7 jaar ervaring als projectleider met het succesvol leiden van complexe projecten binnen het publieke domein, bij voorkeur op het snijvlak van sociale en technologische innovatie;
  3. Je beschikt over aantoonbare ervaring in het bevorderen van data-gestuurde besluitvorming en het optimaliseren van interne werkprocessen en samenwerkingsverbanden;
  4. Je hebt kennis van en ervaring met business-IT alignment en het ontwikkelen en implementeren van digitale strategieën en oplossingen;
  5. Je beschikt over meer dan 2 ervaring binnen een gemeentelijke organisatie.
Gesprek

3 mei as.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.