Projectleider dataonderzoek

Opdrachtnummer
2499
Opdrachtgever
Gemeente Utrecht
Datum
21 februari 2022 tot 15 augustus 2022
Uren per week
voor 36 uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Noord-Holland
Functie type
ICT en IT, Projectmanagement
Sluitingsdatum
4 februari 2022
Verlengingsopties
Nee

Gemeente Utrecht

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Utrecht

Introductie

Voor de Gemeente Utrecht zijn wij op zoek naar een Projectleider dataonderzoek.

Opdracht inhoud

De functie en opsomming werkzaamheden Bij het cluster Gebiedsgericht Werken en Stadsbeheer wordt voor een gebied onderzoek gedaan naar het combineren van harde en zachte data en hoe we als organisatie met deze data omgaan. Welke harde en zachte informatie is beschikbaar? Hoe wordt deze informatie gebruikt? Hoe delen we informatie over directies heen? Hoe kunnen we de samenwerking op basis van data verbeteren, en hoe kunnen we waarde toevoegen.

Door integrale sturing binnen het cluster moet de samenwerking tussen Stadswerken, A&G en THOR leiden tot meer dan de som der delen. Dit moet onder meer zorgen voor het goed mee kunnen bewegen met het ritme van de stad, betere prestaties voor hetzelfde of minder geld, lokaal maatwerk door gebiedsgericht werken en flexibele inzet daar waar die het meest nodig is. Dit betekent dat we opgavegericht werken, integraal op deze opgaves sturen en dat gebiedsgericht uitvoeren. Hierbij maken we ook gebruik van kennis- en leernetwerken van buiten de organisatie.

In deze opdracht zal een experiment worden uitgevoerd binnen een klein afgekaderd gebied (gedacht wordt aan een park met een aantal straten daar omheen) waarbij integraal zal worden gewerkt met alle betrokken partijen en de BOB en worden gekeken naar de belemmeringen die ontstaan tijdens dat proces. Vandaaruit zullen instrumenten worden ontwikkeld waarop doorontwikkeld kan worden.

Door middel van een grondige analyse, waarbij zowel harde -als zachte data worden meegenomen, een gebiedsgerichte aanpak integraal ontwikkelen en integraal uitvoeren met de klant (in dit geval BOB) als aandachtspunt.

Allereerst wordt een beeld waarbij de harde data de leidraad is. Dit is de huidige werkwijze die richting geeft aan inzet en werkwijze. Daarna haal je door middel van interviews, observaties, et cetera, zachte data op. Hierbij zullen de bewoners, bezoekers, ondernemers (BOB) worden ondervraagd, maar ook gemeente intern. Hiermee ontwikkelt de informatieanalist samen met de lijnorganisatie een 'belevingsbeeld'. De uitkomsten van de analyse die de informatieanalist in kaart brengt zullen als leidraad gebruikt worden voor de ontwikkeling van een Gebiedsgerichte Aanpak.

Verantwoordelijkheden

  • Analyseren van beschikbare harde data;
  • Analyseren van zachte data, door middel van interviews met bewoners, bezoekers, ondernemers en de lijnorganisatie;
  • Naast elkaar leggen van deze beelden;
  • Adviseren over verbeteringen in het proces van samenwerking.

Organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

Bij het cluster Gebiedsgericht Werken en Stadsbeheer wordt voor een gebied onderzoek gedaan naar het combineren van harde en zachte data en hoe we als organisatie met deze data omgaan. Welke harde en zachte informatie is beschikbaar? Hoe wordt deze informatie gebruikt? Hoe delen we informatie over directies heen? Hoe kunnen we de samenwerking op basis van data verbeteren, en hoe kunnen we waarde toevoegen.

Eisen en wensen

  1. Je hebt in de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam.
  2. Je dient minimaal 1 relevante referentie op te geven Vul in: organisatie - naam contactpersoon - telefoonnummer contactpersoon.
  3. Je bent in het bezit van een erkende WO diploma in de richting bestuurskunde/bedrijfskunde/sociale wetenschappen/ informatiemanagement of vergelijkbaar.
  4. Je hebt enthousiasme en aantoonbare affiniteit met digitalisering, data en informatiemanagement.
  5. Je hebt aantoonbare ervaring met planmatig & projectmatig werken.
  6. Je hebt aantoonbare ervaring in het analyseren van informatiebehoeften, liefst in het gemeentelijk domein.
  7. Je hebt kennis van en ervaring met scrum.
  8. Je hebt aantoonbare ervaring met gemeentelijke informatievoorziening.
Gesprek

z.s.m. na sluiting

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever. Voor de periode van de opdracht gaan wij met u een tijdelijk dienstverband aan. Salarisindicatie € 2.900 tot maximaal € 3.000 bruto per maand op basis van 40 uur. (afhankelijk van leeftijd en ervaring).

Overige informatie in verband met Corona  

In verband met de richtlijnen van het RIVM, werken onze collega’s waar mogelijk thuis. Komt de kandidaat in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek in met de kandidaat. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.